Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNem láttunk még ennyire vicces Jane Austen-feldolgozást
További Kultúr cikkek
- Egyre nagyobb az őrület, már 300 ezer nézőnél jár a Futni mentem
- Meghalt a Benjamin közlegény és A királyné nyakéke rendezője
- A lányt elsiratták, pedig meg sem halt
- Egy forradalmár felesége lerántja a leplet a magyar történelem eddig félreismert évtizedeiről
- A Transparency Internationalhez fordulnak az egyik legnagyobb magyar botrány ügyében
A Gólem Ifjúsági Társulat és Tanoda (GITT) indulása óta azon dolgozik, hogy egyre több ifjú színész kerüljön színpadra. Jelenleg tizennégy fiatalt foglalkoztat a társulat, van olyan, aki még csak most érettségizik, de olyan is, aki közben a Színművészeti Egyetemet végzi. Látszik, hogy összeszokott csapatról van szó, hiszen a színpadról áramlik a kémia és az egymás iránti tisztelet. Az évad első Értelem és érzelem-előadását telt ház előtt játszották.
Már a színházterembe lépve elkapja a figyelmesebbeket a röhögőgörcs, hiszen a családi képek helyett a Harry Potter-sorozatból ismert Albus Dumbledore és a Kövér Dáma portréi lógnak a falon. Az előadás Lady Gaga Poker Face című dalának stilizált feldolgozásával kezdődik, az énekesnő slágere többször megjelenik a darabban. Érdekes, hogy bár rengeteg modern elem szerepel a produkcióban, jelmezként a klasszikus régens kori ruhákat viselik a színészek.
Ezeknek az egyvelege a Netflix nagy sikerű sorozatára, a Bridgertonra emlékeztetheti a nézőket, csak sokkal viccesebb kiadásban.
A látvány is kifejezetten izgalmas, hiszen az egész darab egy díszletben játszódik, de több különböző helyszínt fed le. A tervezőnek valószínűleg előnyös volt, hogy abban a korban mindenki szalonja ugyanúgy nézett ki, de az előadásban mindig kiderül, hogy éppen hol járunk, így nem kavarodik össze a néző. Ügyes megoldás a nagy ablak használata, hiszen így „kültéri” jeleneteket is láthatunk, de néha egyszerre történnek bent és kint az események, ami sokszor egy-egy poén csattanója.
Életkor szempontjából igen vegyes közönség érkezett a produkcióra, így érdekes volt megfigyelni, melyik viccek kinek érthetők.
A fiatalabbak szinte végignevették az előadást, de a szerelmes dalként elénekelt Barbie Girlön már szinte mindenki sírva röhögött.
Bár az előadás leginkább komédia, vannak pillanatok, amik meglepően komolyra és drámaira sikerültek. Ez leginkább a darab végén érezhető, hiszen a fiatal lányok fele sírva jött ki a színházteremből, és be kell vallanom, én is közel álltam hozzá. Talán a nőkre még erősebben hat a darab, Elinor és Marianne története sokakat emlékeztethet saját szerelmi csalódásaira és tragédiáira.
A színészek is kiválóak, a testvérpárt alakító Erbszt Anna és Dajka Szúra Szeréna tökéletesen hozta az ambivalens érzelmeket, amelyek a két nővér között alakulnak. Rákos Olivér Edward Ferrars karakterének minden pillanata arany, de hangosan nevettünk Sefel Rebeka Fanny Dashwoodján, Páli Szabolcs John Dashwoodján és Bagoly András Brandonján is.
A Lucy Steelt alakító Urmai Blanka ártatlan tekintetével elvarázsolta a nézőket, Kerekes Márton pedig, akit John Willoughby szerepében láthattunk, kétségkívül ellopta a tinilányok szívét, csakúgy, mint a pletykás és bohókás Mr. Jennings, akit Lendvai Péter játszik. Rendezőjük, Németh Virág jól összekovácsolta a csapatot, és mindenkinek van lehetősége megcsillogtatni tehetségét. A második felvonásban Erbszt Anna például olyan gyönyörűen énekelt, hogy teljesen libabőrös lett az ember.
Bár a háromórás darab a hossza miatt néha-néha leült és nem mindegyik poén ütött akkorát, mint vártuk, az biztos, hogy a nézők kielégülve távoztak a színházból. A Gólem Ifjúsági Társulat és Tanoda egy újabb darabon dolgozik, amit, ha minden jól megy, 2023 áprilisában mutatnak be.
(Borítókép: Hirling Bálint)