Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- film
- látvány
- hang
- chantal akerman
- rendező
- verseny
- legjobb film
- jeanne dielman
- brit filmintézet
- szédülés
- vertigo
- citizen kane
- feminizmus
Megválasztották minden idők legjobb filmjét
További Kultúr cikkek
- Egyre nagyobb az őrület, már 300 ezer nézőnél jár a Futni mentem
- Meghalt a Benjamin közlegény és A királyné nyakéke rendezője
- A lányt elsiratták, pedig meg sem halt
- Egy forradalmár felesége lerántja a leplet a magyar történelem eddig félreismert évtizedeiről
- A Transparency Internationalhez fordulnak az egyik legnagyobb magyar botrány ügyében
Ez az első alkalom, hogy egy nő által rendezett alkotás bekerült az első tízbe. A tízévente elkészített felmérést korábban már érte kritika a sokszínűség hiánya miatt.
A győztes helyet 40 éven át Orson Welles Aranypolgár (Citizen Kane) című filmje tartotta. A legutóbbi minden idők legjobb filmje címet 2012-ben Alfred Hitchcock Szédülés (Vertigo) című filmje érdemelte ki.
A Vertigo ezúttal a második helyet szerezte meg, míg a Citizen Kane a harmadik lett. Ozu Jasujiro Tokiói történet című filmje a negyedik, majd Wong Kar Wai Szerelemre hangolva című alkotása az ötödik helyen végzett – írja a BBC.
A legjobb film nem éppen egy könnyed, moziban megnézős darab
Az 1975-ben bemutatott Jeanne Dielman egy belga özvegyasszony története, aki a megélhetés érdekében a prostitúcióhoz fordul, de megöli egyik kliensét. A film csaknem három és fél órás. Bár a filmkritika világán kívül nem annyira ismert, mint a korábbi győztesek, a filmet remekműként és a feminista film úttörő alkotásaként méltatták. Chantal Akerman belga rendezőnő 2015-ben, 65 évesen hunyt el.
Lillian Crawford filmkritikus és író, aki hozzájárult a szavazáshoz, azt mondta, hogy a film a feminista filmművészet alapműve, és nem kezdő moziba járóknak javasolja megnézésre. „Tudományos értelemben, a moziról való gondolkodás és a kísérleti filmek, a női filmek és a feminista mozi történetének szempontjából ez egy alapvető fontosságú mű” – vélekedett Lillian Crawford.
A szavazást a Brit Filmintézet Sight and Sound magazinja 1952 óta minden évtizedben megrendezi.
A múltban több kritika érte a megkérdezett szakértőket a 100 legjobb film listájára kiválasztott alkotás sokszínűségének hiánya miatt.
2012-ben a Jeanne Dielman egyike volt annak a mindössze két, női rendező által készített filmnek, amely felkerült a listára. A másik ilyen film egy fekete rendező, Djibril Diop Mambéty Touki Bouki című filmje.
A megkérdezettek száma és sokszínűsége egyre nőtt, mivel a felmérésben idén 1639 kritikust, filmkészítőt, kurátort, levéltárost és akadémikust kértek fel arra, hogy válasszák ki a tíz legjobb filmet.
(Borítókép: Részlet a Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23. című filmből. Fotó: IMDB)