Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMindent visz a Facebook, a legifjabb generáció is ezt pörgeti
További Kultúr cikkek
- Tapsolunk, pedig zokognunk kellene, és ebbe szinte mindenki belehal
- Majdnem műkincségetés lett a vége, de szerencsére valaki észbe kapott
- Az ő kezükben a jövő nemzedéke, munkájuk most mégis másfajta gyümölcsöt hozott
- Az államtitkár még a Bibliát is átíratná
- Se pénz, se párbeszéd, kifakadt a 75 éves szakmai szervezet
Az Ifjúságkutató Intézet magyarországi 15–29 évesek körében végzett kutatásából kiderül, a fiatalok továbbra is a Facebookot használják leggyakrabban a közösségi oldalak közül. A legifjabb generáció csupán hat százaléka nem használja ezt a platformot.
Népszerűséget tekintve a Facebookot a YouTube és a TikTok követi, a fiatalok mindkettőt nagyjából azonos arányban veszik igénybe. A tavaly berobbant BeReal oldalát pedig minden tizedik fiatal használja naponta.
Mi az a BeReal?
A BeReal platformját a magyar 15–29 évesek közel tizede, 9 százaléka használja napi szinten. Az alkalmazás 2020-ban indult útjára, majd 2022 végére világszerte már több mint hetvenmillió aktív felhasználóval büszkélkedhetett.
A végletekig leegyszerűsített alkalmazás azzal tett szert gyors népszerűségre, hogy egyfajta antiközösségimédia-szerepet tölt be, például nincsenek filterek, és szerkesztési lehetőség sincs.
A BEREAL KONCEPCIÓJA, HOGY A KÉPEKNEK A TELJES VALÓSÁGOT KELL MUTATNIUK, VAGYIS NEMCSAK AZT, AMIT LÁTTATNI AKARUNK, HANEM A KAMERA MÖGÖTTI VILÁGOT IS, MÉGHOZZÁ AZONNAL ÉS FILTEREK NÉLKÜL.
A program azért is különleges, mert naponta csak egyszer lehet fotót feltölteni rá, és nem is akárhogyan. Egy viszonylag véletlenszerűen választott időpontban érkezik az értesítés, hogy a felhasználónak ideje elkészítenie a nap képét, amire két perc próbálkozási idő áll rendelkezésére. Ha ezt túllépi, akkor már csak másnap készíthet fotót.
Nagyot megy a TikTok
Az Ifjúságkutató Intézet kutatása szerint jellemzően nincsenek nemi különbségek a közösségi oldalak használatát tekintve, a legnagyobb eltérést a YouTube-nál találták, amelyet nagyobb arányban használnak a férfiak (92 százalék), mint a nők (86 százalék).
A kutatók kiemelték, a korcsoportok közösségimédia-használatában két alkalmazásnál fedeztek fel markáns különbségeket.
A TikTok-ot
- a 15–19 évesek több mint négyötöde, 82 százaléka használja,
- a 20–24 évesek 74 százaléka és
- a 25–29 évesek ennél kisebb aránya, 70 százaléka pörgeti.
A Snapchatet ezzel szemben a 15–19 évesek 43 százaléka használja, míg a 25–29 éveseknek már csupán a 28 százaléka alkalmazza.
Az Ifjúságkutató Intézet kérdőíves kutatása a magyarországi 15–29 évesek körében készült, ezerfős reprezentatív minta alapján.