Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMRekordszámú magyar alkotás a nívós filmfesztiválon
További Kultúr cikkek
Az NFI pénteki közleménye szerint évtizedek óta nem volt példa arra, hogy ilyen nagy számban szerepeljenek magyar alkotások a világ egyik legjelentősebb animációs seregszemléjén. A június 11. és 17. között tartott nagyszabású animációs esemény válogatását pénteken jelentették be a szervezők. A közlemény szerint az idei fesztiválra 112 országból 3370 nevezés érkezett.
A Kojot négy lelke mellett a magyar alkotások közül a Contrechamp versenyben lesz látható a Műanyag égbolt, a Toldi és a cseh–szlovák–magyar koprodukcióban készült Tomi, Polli és a ház szelleme című bábanimáció. A rövidfilm-válogatásokat Buda Flóra Anna, Mira Kristóf Zénó és Tóth Luca animációi gazdagítják.
A fődíjért versenyző Kojot négy lelke, Gauder Áron új filmje a hazai mozikban látható. A rendező 2005-ben Annecy-ban már elnyerte a fesztivál fődíját, akkor a Novák Erikkel közös Nyócker! című vígjátékért.
A Kojot négy lelke a klímaválság kérdéseit feszegető, különleges látványvilágú indián történet, amelyben az olajvezetékek miatt kerül szembe egymással a nagyvállalat és az őslakosok. Az animáció Kojot kalandjain keresztül hozza közel a nézőkhöz az indián bölcsességet, de rávilágít arra is, hogy a múlt tapasztalataira hallgatva könnyebb a jövőt jó irányba állítani.
Annecy-ban láthatja először a külföldi közönség a Kecskemétfilm gyártásában készült, Arany János elbeszélő költeményét feldolgozó Toldi mozifilmet, Jankovics Marcell utolsó alkotását, amelynek társrendezője Csákovics Lajos, producere Mikulás Ferenc.
A Műanyag égbolt című, magyar–szlovák koprodukcióban készült sci-fit először az idei Berlinálén mutatták be. Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta rendezőpáros első mozifilmje egy olyan jövőben játszódik, ahol a Föld növény- és állatvilágának teljes pusztulása után a tudósok egy hihetetlenül tápláló, az emberi testbe ültetett növényt kísérleteznek ki. Az alkotók a rotoszkóp technika segítségével leforgatott jelenetekben kockáról kockára rajzolták át a film szereplőit, hogy legapróbb rezzenéseik is láthatók legyenek. A karaktereket körülvevő 3D-s világ a nézőket látomásszerű utazásra viszi a jövőbeli Magyarországon és Szlovákiában.
Az NFI támogatásával készült a Tomi, Polli és a Ház Szelleme című cseh–szlovák–magyar koprodukciót szintén Annecy-ban láthatja először a nemzetközi közönség. A stop-motion technikával készült bábanimáció Filip Posivac cseh rendező első egész estés mozifilmje, amelynek vezető animátora Papp Károly Kása, hangmestere Lukács Péter Benjamin, zeneszerzője Balázs Ádám. A családi mesefilm történetében karácsony közeledtével fény és sötétség csap össze egy ódon bérházban, ahol Tomi, a különleges kisfiú és barátja, a bérház új lakója, Polli élnek át izgalmas kalandokat, és közös erővel felderítik a ház szellemének rejtélyét.
A májusi cannes-i világpremiert követően Annecy-ban is versenybe száll Buda Flóra Anna 27 című, a Boddah gyártásában, francia koprodukcióban készült rövidfilmje, a vizsgafilmek versenyében indulhat Mira Kristóf Zénó Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen készült alkotása, a Fox Tossing, és látható lesz Tóth Luca Superbia című, 2016-ban Cannes-ban bemutatott rövidfilmje is.