Megcsalta-e David Beckham a feleségét, Victoriát?
További Kultúr cikkek
Mielőtt Beckhamra tértünk volna, beszélgetésünk elején megkértem Nagy Viktort, a Thália Színház művészeti vezetőjét, hogy szögezze le, valóban nem ő a Pesti Magyar Színház októberben kinevezett új igazgatója, akit szintén Nagy Viktornak hívnak.
Az egykor kaposvári színész elmondta: annak idején megegyeztek a rendező Nagy Viktorral, hogy nem nagy ügy a névazonosság. Megbeszélték egymással, hogy a rendező nem játszik, a színész nem rendez, és így minden sima lesz. Most viszont okoz némi gubancot a névazonosság, olyannyira, hogy amikor októberben bejelentették a rendező Nagy Viktor színidirektori kinevezését, rövid ideig a Thália művészeti vezetőjének képe jelent meg egy hivatalos online felületen. De gyorsan javították.
Sűrű fillér, szabad kéz
A helyzetből kiindulva és a tényeket nyomatékosítva meg is kérdeztem, hogyan érzi magát a Nagymező utcai teátrum művészeti vezetői posztján, úgy is, mint egykori kaposvári színész, valamint a Kultkikötő nevű független művészeti fesztivál alapítója.
Azt mondta, kellett neki egy év az akklimatizálódáshoz, mivel sok szempontot szeret figyelembe venni a társulati kérdésekben, és a következő évadban bemutatandó darabok kiválasztásakor is. Pontosabban: „Szeretem tudni, miből gazdálkodhatunk, miből főzhetünk. Nekem fontos, hogy egyben lássam a nagy képet.”
A klasszikus művészeti vezetésen túl az új produkciók költségvetése is hozzá tartozik, és ebben a színház gazdasági igazgatója mellett az elmúlt 18 év tapasztalatai is a segítségére vannak. Sokat tud arról, hogyan kell a forintot élére állítani, inkább a sűrű fillért, mint a ritka forintot tartva szem előtt.
A csaknem két évtizedes független színházi lét arra is megtanított, hogy abból kell főzni, amink van
– sommázta Nagy Viktor.
Hozzáfűzte mindehhez, hogy miközben ők is érzik a kultúra nem igazán fényes anyagi helyzetét, tavaly hat premierjük volt, idén pedig hét új előadást mutatnak be a Tháliában.
Úgy gondolja, nagy szerencséjük, hogy az igazgatójuk, Kálomista Gábor az előremenekülésben hisz, ezért művészileg meglehetősen szabad kezet ad nekik. „Nem biztos, hogy minden darabunk kasszasiker lesz, főleg nem a Télikert nevű kisszínpadunkon, ami a kísérletezések fő helyszíne, de a Nagyszínpadon is megengedi azt, hogy kockáztassunk.”
Bombagól lehet a cseh darab
A Beckham című bemutatótól azt reméli, hogy olyan kísérlet lesz, ami bevétel szempontjából sikeres. Meg is indokolja:
„Tavaly ősszel döntöttük el, hogy idén bemutatjuk Petr Zelenka darabját, utána szóltunk a Netflixnek, hogy ősszel mehet az életrajzi sorozat. Jó, ez nem igaz, de mindenképp a körülmények napsugaras összefonódása, hogy így alakult.”
A cseh szerzőnek nem ez lesz az első darabja a Tháliában. A Hétköznapi őrületek című vígjátékára több színház is lecsapott Magyarországon, Szeged után a szombathelyi Weöres Sándor Színház, a pesti Katona József Színház és a Thália is bemutatta annak idején. A Beckham című vígjátéknak viszont az utóbbiban lesz a magyarországi ősbemutatója.
Nagy Viktor szerint nem kell futballrajongónak lennie a nézőnek ahhoz, hogy érdekelje, megcsalta-e David Beckham a feleségét, az egykori Spice Girlt, Victoriát. De ennél mélyebb rétegei is vannak az előadásnak, hiszen a szerző ezen a történeten keresztül azt boncolgatja, hogyan is működik a bulvár.
Az évszázad sztorija
A nagyszínpadi bemutató mellett szól, hogy a Beckham műfajilag vígjáték, bár nem feltétlenül az a céljuk, hogy mindenki a térdét csapkodja a nevetéstől, tehát a darab inkább szatíra, mint bohózat.
A történet valóban nem igazán vicces, hiszen amikor az idén szeptemberben bemutatott dokumentumfilmben megkérdezik Beckhamet, hogy
szerinte miként élte túl a kapcsolatuk húsz évvel ezelőtt ezt a történetet,
azt feleli, hogy őszintén szólva ő maga sem tudja. Felesége, Victoria is úgy érzi, hogy a házasságuk legsúlyosabb időszakát élték át akkoriban. Nem is lehetett könnyű, hiszen Madridtól Budapestig százmilliók követték hónapokon át a történet bulvárbéli bonyodalmait, a Beckham családot pedig a paparazzók.
Ráadásul most újra életre kelt a két évtizedes történet. A volt angol válogatott csapatkapitányról készült életrajzi sorozat sikere után újra nyilatkozgat a sztár egykori asszisztense, Rebecca Loos, aki húsz évvel ezelőtt kirobbantotta a botrányt azzal, hogy nyilvánosan bejelentette, viszonya volt a sármos focistával.
A darab eseményei a sajtóból megismerhető tényekre épülnek. Az alaphelyzet szerint Max Clifford, a zseniális, de már leszálló ágban lévő médiamenedzser kap egy fülest. Arról szól a pletyka, hogy a családszeretetéről híres csodacsatár, aki az angol szurkolók szemében egyfajta nemzeti hős, érinthetetlen idol, megcsalhatta a feleségét, a szintén szupersztárnak számító egykori Posh Spice-t. Először nem akar foglalkozni ezzel a történettel, de aztán felébred benne a sajtóhiéna, és beleveti magát a játszmába.
„A mi darabunk arról szól, hogyan működik a bulvár, hogyan lehet hírt csinálni egy személyes problémából, és hogyan lehet hónapokig életben tartani egy sztorit. Zelenka nem a félrelépést elemzi, hanem azt, milyen módszerekkel lehet egy ilyen kitalált vagy valós hírből újabb és újabb izgalmakkal szolgáló világméretű valóságshow-t vagy szappanoperát építeni” – mondta Nagy Viktor.
Mivel a mi pletykáink szerint a premierre meghívták David Beckhamet is, megkérdeztem erről a művészeti vezetőt is, aki megerősítette a hírt. Abban persze nem biztos, hogy a milliárdos üzletemberré vált egykori focifenomén elfogadja a meghívást, de abban igen, hogy ha így tenne, nagyon fogják szeretni, amíg Budapesten lesz. A szerző, Petr Zelenka viszont biztosan eljön darabja bemutatójára.
Az egykori szereplők közül Rebecca Loost talán könnyebb lenne Budapestre csalogatni, de ezt az ötletet elvetették, mert nem akarják a premiert elbulvárosítani, hiszen amúgy is a bulvárról szól a darab. Azt próbálja körbejárni a szerző és a rendező, Keszég László, hogyan működik a hírgerjesztés technikája.
„Arról is szó esik, miként szokás kis üzleteket kötni. Tehát ha én adok információt, akkor te is adj valamit cserébe. Vagy ha el akarnak tusolni egy ügyet, hogyan kell kivéreztetni azzal, hogy cselesen elviszik róla a fókuszt – avat be Nagy Viktor a részletekbe. – Itt például az történik, hogy egy homoszexuális sportolóval kapcsolatos botrány kitörését megakadályozandó, Max bedob egy másik bombát – ez a Beckham-szál –, és az minden mást elhalványít.
Csodálatos példája annak, miként szokás elterelni a figyelmet olyan ügyről, amit meg akarnak óvni a nyilvánosságtól.”
Ezzel el is értünk egy szomorú megállapításhoz, miszerint ez a jelenség már rég túlmutat a húsz évvel ezelőtti Beckham-sztorin, meg talán a bulváron is. Nem vitatkozunk azon sem, hogy olyan világban élünk, ahol vastag csövön, nagy sugárban fröcskölik ránk a tudatosan adagolt információkat, és ezáltal – akár észrevesszük, akár nem – abba az irányba tologatják a közvéleményt, ami a befolyásoló érdekeinek kedvez. Vagy ahogy Nagy Viktor fogalmaz: „Olyan hintába raknak minket, amilyenbe csak szeretnének.”
Hinta és hanta
Ám ez hinta – mint erre várhatóan Zelenka darabja is rámutat – azonnal nevetségessé válik, amikor szembesülünk azzal, milyen primitíven lökdösik.
Az előadást Keszég László rendezi, a történet szereplőit Görög László (Max), Czakó Juli (Rebecca), Csőre Gábor, Mózes András, Csarnóy Zsuzsanna, Balaskó Bence, Bede-Fazekas Szabolcs, Sóvári-Fehér Anna e. h. (Victoria), Domokos László és Udvarias Anna elevenítik meg.
(Borítókép: Nagy Viktor. Fotó: Dragon Zoltán)