A mesterséges intelligencia olyan öntudatra ébredt, amire senki nem számított

Cinema Mystica Fotókredit  Cinema Mystica   Vigh-Hidegh Katalin.
2024.03.07. 14:55
Új koncepcióval várja az immerzív élmények szerelmeseit a Cinema Mystica. A kiállítás tavaly a margitszigeti Kristály Színtérből a belvárosi Párisi Udvarba költözött. Az új tárlat az AIVOLUTION: Entering The Digital Dream címet kapta, és a korábbinál is sokkal inkább előtérbe helyezi a mesterséges intelligencia és a művészet kapcsolatát.

Az új, tematikus tárlat március 1-jén nyílt meg, célja pedig, hogy bemutassa, az egykor még utópisztikusnak tűnő jövő hogyan vált jelenné, és milyen hatással van a mesterséges intelligenciának köszönhető információrobbanás az alkotói folyamatokra, valamint a kollektív tudatra. A tárlat tizennégy élvonalbeli hazai és nemzetközi digitális művész egyedi látásmódján keresztül mutatja be az AI kreatív forradalmát.

Kétségkívül ez eddig a legérdekesebb Cinema Mystica-kiállítás, hiszen elképesztő alkotások születtek – és próbálhatók ki – a tárlaton. Néha azonban már ijesztő méreteket ölt az a fajta fejlettség, amely a kiállításon is tapasztalható, ráadásul első kézből.

Bár akár úgy is tűnhet, az AIVOLUTION-ön megjelenő alkotások nem az AI „művei”, hanem hús-vér művészek munkái – inkább csak reflexiók a mesterséges intelligencia által létrehozott esztétikára, és az emberi érzelmeket is tükrözik.

  • Hogyan hat az AI az alkotói folyamatokra?
  • Mennyiben hoz létre önállóan értelmezhető művészeti alkotásokat?
  • Mennyiben lép fel társalkotóként a mesterséges intelligencia?
  • Hogyan hat mindez a kollektív tudatra és a hagyományos esztétikai ismereteinkre?
  • Milyen új távlatokat nyit a művészetben és a mindennapi vizuális környezetünkben az AI egyre erősödő jelenléte?  

Ezek a legaktuálisabb egzisztenciális kérdések merülnek fel, miközben kirajzolódik, hogy az egykor még távolinak gondolt AI térhódítása hogyan vált jelenünkké, milyen hatással van az alkotói folyamatokra és a befogadói élményre.

A kiállításon a Global Illumination műhely újmédia-installációi szerepelnek.

A kollektíva formátuma lehetőséget ad arra, hogy az egyéni kereteket túlszárnyalva komplex, egyedi alkotásokat hozzanak létre. A Global Illumination alkotókörhöz tartozó művészeken kívül ezúttal külföldi művészek is meghívást kaptak a csoportos kiállításra, többek között Weidi Zhang, Fabien Bouchard és Andy Thomas színesítik sajátos látásmódjukkal a palettát

– írják.

Mivel minden tér új tartalmat kapott, a látványvilág merőben eltér a Cinema Mystica nyitókiállításától. Cyberpunk-univerzum, szintetikus emlékkészítő, immerzív digitális katedrális várja az érdeklődőket, de egy installáció részeként AI-avatárrá is válhat a néző, majd elmerülhet a világító mikroorganizmusok világában.

Vigh Dávid, az AIVOLUTION kurátora, a Cinema Mystica művészeti vezetője szerint az AI transzformatív erőként robbant be az életünkbe, és számos területen átformálta az alkotói folyamatokat – a művészi kifejezőeszközök frontján új és eddig soha nem látott kreatív lehetőségeket teremtett. 

Ugyanakkor nem vette el a művészek munkáját, akik inkább eszközként használják a mesterséges intelligenciát, semmint önmaguk és alkotói magatartásuk pótlékaként.

A kollaborációkból újszerű, különleges és inspiráló alkotások születnek. A gépi algoritmusok képesek különböző kulturális hatásokat, stílusokat és műfajokat egybeolvasztani, ezáltal hibrid művészeti formák születnek, amelyek nem sorolhatók a megszokott kategóriákba. Az AI tagadhatatlanul egy új kreatív korszakot vezet be, olyan eszközökkel és lehetőségekkel, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Az új tárlat azt járja körül, hogyan befolyásolja az AI a művészetet, milyen hatással van a kollektív tudatra, a vizuális környezetünkre, és milyen izgalmas kilátásokat nyit az ébredő mesterséges intelligencia

– fogalmaz Vigh Dávid.

Kiállító művészek: Andy Thomas, Aural Eye, Fabien Bouchard, Fekete Máté, Infinite Vibes, Katona Kati, Klárik Balázs, Miguelangelo Rosario, Miss Virgács, Parse/Error, Vigh Dávid, Zeke Ádám, Zemba Ákos, Weidi Zhang

(Borítókép: Vigh-Hidegh Katalin / Cinema Mystica)