Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- nói fókusz
- fotó
- kiállítás
- műcsarnok
- eve arnold
- inge morath
- marilyn silverstone
- susan meiselas
- nanna heitmann
- marilyn monroe
- ingrid bergman
Egy világ, ahol nincsenek férfiak
További Kultúr cikkek
- Egy parkolóházban lőtték agyon a híres rappert
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
- Csonka András: Pár éve kussoltam volna, de ez most fáj
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
Ha egy kizárólag férfi fotográfusok műveit felvonultató tárlat léte nem vágja ki a biztosítékot, akkor azon sem kell meglepődni, ha csupa női alkotó képeiből nyílik kiállítás. A Női fókusz éppen ilyen gyűjtemény: öt nagyszerű hölgy munkássága előtt tiszteleg. A tárlat kurátora Tulipán Zsuzsanna, kurátorasszisztense Dekovics Dóra.
A Műcsarnokban három (pontosabban két és fél) generáció képviselőinek fotóit tekinthetik meg az érdeklődők. Az öt elkötelezett alkotó női érzékenységgel, empátiával és helyzetértelmező tudatossággal közelít a témákhoz, legyen szó megindító portréról a nepáli menekültekről, vagy a sztriptíztáncosnők sorsát bemutató társadalomábrázoló dokumentarista sorozatról.
Úttörő munkát végeztek
A Magnum Photos első női tagjai, Inge Morath és Eve Arnold már karrierjük kezdetén, az 1950-es években befutottak, nevet és elismerést szereztek maguknak a férfiak dominálta kollektívában.
Miután Robert Capa (a Magnum fotóügynökség alapítója) és Ingrid Bergman színésznő szerelme megnyitotta Hollywood kapuit a fotográfusok előtt, 1960-ban a John Huston Kallódó emberek című filmjének forgatásán dolgozó kilenc Magnum-fényképész közé már Morath és Arnold is bekerült.
Eve Arnold színfalak mögé tekintő riportfotós
képei egyéni látásmódot tükröznek, természetes beállításai különböznek a megszokott színészábrázolásoktól.
Marilyn Monroe-ról készített különleges portréi pedig vallanak a két asszony szinte baráti viszonyáról is. A kiállításon fesztelen, bensőséges képek szerepelnek többek között Sophia Lorenről, Charlie Chaplinről, Richard Burtonről és Elizabeth Taylorról – tudtuk meg a helyszínen.
Inge Morath személyes, mégis univerzális témaválasztásaiból szinte süt a művészetek iránti érdeklődés, valamint a szokatlan helyzetek és az eltérő kultúrák szeretete. A Life magazinba készült híres felvételét – a kocsiablakból kukucskáló láma fotóját – így jellemezte:
Linda, a láma a New York-i A. B. C. stúdióból tart hazafelé a Broadwayn. Hosszú nyakával lazán szemléli a világ leghíresebb utcájának fényeit.
Kalandozások a Föld körül
Marilyn Silverstone 1955-től volt hivatásos tudósító. Egy New York-i fotóügynökség megbízásából szabadúszó fotóriporterként Európában, Ázsiában, Közép-Amerikában, Afrikában és a Szovjetunióban is dolgozott.
1959-ben három hónapot töltött Indiában, ami fordulópontot jelentett alkotói életében.
Az ominózus látogatás utáni évtizedekben óriási eltökéltséggel dokumentálta a buddhista vallás és világkép szellemiségét és közegét, fotográfiái négy albumban jelentek meg, képeiből Kashmir in Winter címmel díjnyertes film is készült.
Silverstone 1964-ben csatlakozott a Magnumhoz, 1977-ben felszentelt buddhista szerzetesnő lett, a rádzsasztáni és himalájai történelem eltűnőben lévő kultúráját kutatta.
Más tájakon dolgozott Susan Meiselas, aki a hetvenes évek elejétől New Englandben dokumentálta a sztriptíztáncosnők életét. Az ügynökség azután vette be tagjai közé, hogy 1976-ban Carnival Strippers címmel egy albumban kiadta a fotókat.
Témaválasztásait mély etnográfiai, történelmi és politikai érdeklődés vezérli − írják a kurátorok. Meiselas 1978-ban a nicaraguai polgárháborút fényképezte, felvételei a véres leszámolásokról bejárták a világsajtót. A jelenlegi válogatásba a Sztriptíztáncosnők című sorozat hét fényképe került be.
A legfiatalabb fotós hölgy, Nanna Heitmann fotóesszéi főként az ember és környezete kapcsolatát vizsgálják:
Vonzanak azok az emberek, akiket a környezetük formál, akik úgy döntenek, hogy szélsőséges körülmények között élnek vagy dolgoznak
– olvashatók a kiállításon a fotográfus gondolatai.
2019-ben két személyes projektjével nyert felvételt a Magnum fotóügynökségbe, mindkettő a fizikai és lelki elszigeteltséget járja körül. A Női fókusz című kiállításon látható képein a világ egyik leghosszabb folyóját követhetjük, bepillantva a Jenyiszej mentén élők hétköznapjaiba.
A tárlat május 12-ig tekinthető meg a Műcsarnokban.
(Borítókép: Női fókusz fotókiállítás a Műcsarnokban. Fotó: Tövissi Bence / Index)