Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMegpróbálta derékba törni a karrierjét, a nő a halála után vágott vissza
További Kultúr cikkek
A múzeumok világszerte lépéseket tesznek a női művészek gyakran alulértékelt munkáinak újraértelmezésére. Részben ez a cél vezérli most a párizsi Picasso Múzeumot, amely legújabb kiállításában Francoise Gilot művészetére hívja fel a figyelmet – írja a The Washington Post.
Gilot 1943-ban, 21 évesen ismerkedett meg Pablo Picassóval, aki négy évtizeddel volt idősebb nála. A házasságból két gyermek született: Claude és Paloma Picasso. De ellentétben Picasso életének többi meghatározó nőjével − feleségekkel vagy szeretőkkel −, Gilot volt az, aki végül kilépett a kapcsolatból.
Magad miatt soha nem fognak...
A hosszú és viharos kapcsolat után a nő összeszedte minden bátorságát, és elhagyta a hatalmas népszerűségnek örvendő Pablo Picassót. A szakítás után a sértett festőművész azt mondta, hogy nélküle semmi sem lesz belőle, majd elhatározta, hogy tönkreteszi a karrierjét.
Gilot később felidézte, hogy egykori szerelme pontosan mit mondott neki.
Tényleg azt képzeled, hogy az emberek érdeklődni fognak irántad? Csak magad miatt soha nem fognak... Csupán egyfajta kíváncsiság lesz bennük egy olyan ember iránt, akinek az élete bensőségesen érintette az enyémet.
A festőzseni mindent bevetett, valóságos bosszúhadjáratot indított egykori felesége ellen. Még a francia művészeti és értelmiségi körökben élő barátait is bevetette, Gilot pedig arra kényszerült, hogy elhagyja Franciaországot. Az Egyesült Államokban telepedett le, ahol új életet kezdett, és ismét belevágott a festészetbe. 2023-ban, 101 éves korában halt meg.
XXI. századi optikán keresztül nem lepődhetünk meg azon, hogy Pablo Picassót nőgyűlölőnek tartották vagy tartják mind a mai napig. Egyszer például azt találta mondani: „Számomra kétféle nő létezik – istennők és lábtörlők.”
Így még könnyebb hinni Gilot-nak, akinek az amúgy sikeres karrierjét Franciaország is igyekezett beárnyékolni, a munkái például korlátozottan jelentek meg a francia közgyűjteményekben. Az 1964-es Életem Picassóval című memoárja megjelenését pedig perekkel próbálták megakadályozni – mintegy nyolcvan értelmiségi és művész indított petíciót a Les Lettres Françaises című lapban, hogy tiltsák be a könyvet. A tervük nem sikerült, mert a kötet végül egymillió példányban kelt el, és 16 nyelvre ültették át.
Középpontban Gilot, a művész
A párizsi Picasso Múzeum ezt most azzal próbálja orvosolni, hogy megnyitja Picasso munkáiból álló új állandó kiállítását, ahol külön termet kaptak Gilot festményei. A múzeum szóvivője a The Guardiannek azt mondta:
nem Picasso múzsájaként fogják bemutatni, hanem Francoise Gilot-ra, a művészre koncentrálnak.
A párizsi Picasso Múzeum őrzi a világ legnagyobb Picasso-gyűjteményét, most három emeleten rendeztek be egy új állandó kiállítást 22 teremben, ebből kapott egyet Francoise Gilot. A tárlat a tervek szerint 2024 végéig lesz látható.
Francoise Gilot művészete tavaly a budapesti Műcsarnokban is látható volt, a Felszálló Főnix című kiállítást 2024. február közepéig lehetett megnézni.
Film az életükről
Gilot művészetének az évek során csak nőtt az értéke. A Sotheby's árverésén 2021-ben a Paloma à la Guitare (1965) című műve 1,3 millió dollárért kelt el. Munkái számos neves múzeum gyűjteményében megtalálhatók, köztük a Metropolitan Museum of Artban és a Museum of Modern Artban. Picassóval közös életét a James Ivory által rendezett Surviving Picasso című 1996-os film is bemutatta.