Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- szépművészeti múzeum
- robert capa
- moholy-nagy
- frida kahlo
- franklin d roosevelt
- amerika
- elnök
- kiállítás
Magyar fotós képe került az amerikai pénzérmére
További Kultúr cikkek
- Majdnem műkincségetés lett a vége, de szerencsére valaki észbe kapott
- Az ő kezükben a jövő nemzedéke, munkájuk most mégis másfajta gyümölcsöt hozott
- Az államtitkár még a Bibliát is átíratná
- Se pénz, se párbeszéd, kifakadt a 75 éves szakmai szervezet
- Az Eurimages támogatásával készül rajzfilm Szabó Magda regényéből
A Virginia Museum of Fine Artsszal együttműködésben megvalósuló, több mint harminc fotóművész – köztük André Kertész, Moholy-Nagy László, Martin Munkácsi és Robert Capa – műveit bemutató tárlat a rendkívül gazdag amerikai–magyar fotográfiai örökséggel ismerteti meg a nézőket, és a Bartók Tavasz keretében valósul meg.
Világhírű alkotók képeit láthatjuk viszont a falakon, ugyanakkor itthon kevésbé ismert, nemzetközi viszonylatban mégis elismert fotográfusok karrierjébe is betekintést kapunk.
A kiállítás a történészek által rövid XX. századnak nevezett, az első világháború kezdetétől 1989-ig tartó időszakban Amerikában otthont találó magyar fotóművészek munkásságából ad átfogó válogatást
– derül ki a beharangozóból.
A teremben harminckét alkotó több mint százhetven művét állították ki. Ők mindnyájan az Egyesült Államokban letelepedett, meghatározó magyar fotográfusok, akik, ha nem is lettek valamennyien világhírűek, az általuk választott fotográfiai műfajban lényeges szerepet játszottak a tengerentúlon.
A modernizmus, a szürrealizmus és az absztrakció mindannyiuk munkásságában, esztétikai és technikai megközelítésésében fontos szerepet játszott.
A magyar emigránsok hatása megkerülhetetlen a XX. századi fotóművészetben. Robert Capa, André Kertész, Kepes György és Moholy-Nagy számos kiemelkedő fotográfus munkásságára hatottak közvetve vagy közvetlenül, például Henri Cartier-Bressonra, Richard Avedonra, Aaron Siskindre, Harry Callahanre és Ray K. Metzkerre.
A kiállításon azt is megtudtuk, hogy az amerikai–magyar fotográfiai kapcsolatokkal és az Amerikába kivándorolt magyar származású fotográfusok hatásával eddig csupán néhány kiadvány foglalkozott. A kevésbé ismert fotóművészek alkotásainak bemutatása ráadásul mérföldkő a téma feldolgozásának történetében.
Alex Nyerges, a Virginia Museum of Fine Arts igazgatója egy évtizede tanulmányozza az amerikai–magyar fotográfusok életművét, kutatásának eredményeit ezen a budapesti kiállításon mutatja be először.
A kiállítás nyolc szekcióból áll: a magyarországi kezdetektől Berlinen és Párizson át egészen a New Yorkban, Chicagóban és Hollywoodban dolgozó fotóművészekig tárja a nézők elé a magyar származású alkotók hatását az amerikai fotográfiára.
Láthatjuk híres filmsztárok portréit, Diego Rivera és Frida Kahlo arcmásait, az amerikai szegregáció lenyomatait, berlini és párizsi „kiruccanásokat”, érzelmekre ható sorozatokat, sőt még azt a felvételt is, amelyet Marcel Sternberger készített Franklin D. Rooseveltről. Az elnöknek ezt a képét használták fel később a tízcentes érme elkészítéséhez.
A kiállítás kurátorai Alex Nyerges, a Virginia Museum of Fine Arts igazgatója és Baki Péter, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója.
(Borítókép: A Magyar fotóművészek Amerikában (1914–1989) című kiállítás a Szépművészeti Múzeumban. Fotó: Németh Kata / Index)