Mindig lopták a szőlőt, sosem vették
További Kultúr cikkek
Ha azt mondjuk, Francis Ford Coppola, a legtöbb ember egyből a világ egyik legnagyobb filmrendezőjére gondol, akinek olyan kultfilmeket köszönhetünk, mint a Keresztapa-trilógia, az Apokalipszis most, a Magánbeszélgetés, A kívülállók vagy Az esőemberek.
De aki ismeri az amerikai borvilág alakjait, az tudja, hogy a Francis Ford Coppola Pincészet márkái – mint az Archimedes, az Eleanor a Director's Cut, az Inglenook és a Diamond Collection – az iparág meghatározó szereplői.
Betonládákban készített bort
A család borászata az 1920-as évekre nyúlik vissza. Francis nagyapja, Agostino Coppola a New York-i bérházának pincéjében, a saját maga által készített betonládákban készített bort. Harminckilenc évvel ezelőtt pedig az alkotó és felesége, Eleanor is beszállt a borkészítésbe. San Franciscóban élve megvásárolták a Niebaum-kastélyt a kaliforniai Rutherfordban, amelyet három évtizeden keresztül restauráltak. 2006-ban megvették a Château Souveraint, hogy hozzáfoghassanak a Diamond Collection és a Rosso & Bianco bormárkák gyártásához.
Az amerikai borászati cégek közül
a Francis Ford Coppola Pincészet immár a prémiumborok tíz legjobb termelője között van,
borszállítóként pedig az ötödik helyet foglalja el ebben a kategóriában.
Inkább lopni szerették a szőlőt
Az amerikai Forbesnak korábban elmondta, olasz származású amerikaiként gyerekkorában soha nem látott olyan asztalt, amelyen ne lett volna bor. „Nagyapámnak hét fia volt, és elvárta, hogy segítsenek neki a házi bor elkészítésében,
de a fiúk inkább lopni szerették a szőlőt, mert a friss gyümölcs luxusnak számított, és ők szegények voltak
– fogalmazott az Oscar-díjas rendező. Hozzátette: mindig imádta hallgatni ezeket a történeteket az asztal körül, miközben gyerekként megengedték neki, hogy a bort 7 UP-pal keverve megigya.
Ezek a gyermekkori történetek annyira szórakoztatóvá tették számára a borkészítést, hogy élete későbbi szakaszában, amikor végre keresett „egy kis pénzt”, azt javasolta a feleségének, hogy a Napa-völgyben vegyenek egy nyaralót, néhány szőlővel. Az ügynök a Niebam-földet ajánlotta számukra, amely egykor a világ egyik legszebb borbirtoka volt.
Amikor a Keresztapa sikeres lett, a körülbelül 100 hektárnyi szőlőültetvényt meg tudták vásárolni. Eleinte a bérbeadáson gondolkodtak, míg egy napon a rendező így szólt a feleségéhez: „Miért nem tartjuk meg a szőlőt, és készítünk bort magunknak?” – mikor a neje visszakérdezett, hogy mit tud ő a borkészítésről, ezt a választ kapta:
Semmit, de azt sem tudom, hogyan kell filmeket csinálni, és mégsem állított meg.
Coppola így találta magát a borszakmában.
Ne feledd, te Pennino is vagy...
A világsztár rendező a legtöbb bort az életében lévő nőkről nevezte el. Megfogalmazása szerint ez annak köszönhető, hogy amikor az első palackjaik Coppola néven megjelentek, az anyja ezt mondta neki:
Ó, ez is Coppola, meg az is Coppola. Ne feledd, te Pennino is vagy.
Így hát, hogy boldoggá tegyék a mamát, a következő borukat egy másik családtagjukról, Edizione Penninóról nevezték el.
Eztán egy habzóbort készített a kilencéves kislányának, Sofiának, azzal az ígérettel, hogy egy nap az esküvőjén fogják felszolgálni. Egy másik pedig feleségéről, Eleanorról kapta nevét.
Coppolát annyira elkapta a gépszíj, hogy apránként szinte az összes rokona boroscímkeként nézett vissza rá.
„De finomak voltak, és a családom iránti szeretetemet és csodálatomat fejezték ki.”
Most pedig tesztelheti, mennyit tud a születésnapos Francis Ford Coppoláról.
(Borítókép: Francis Ford Coppola 2016-ban. Fotó: Pierre Vauthey / Contributor / Getty Images)