- Kultúr
- független előadó-művészeti szövetség
- nagy zoltán
- kaposvári országos színházi találkozó
- fülöp péter
- reakció
- vita
Az elvonások káros hatásait a saját bőrükön érzik
További Kultúr cikkek
- Bemutatták Alec Baldwin westernfilmjét, amelynek forgatásán lelőtte az operatőrt
- Rácz-Gyuricza Dóra összegyűjtötte nyerő receptjeit
- 12 milliárd forintot ér a váratlanul előkerült műalkotás
- Ezek a tárlatok voltak idén a legjobbak
- Egy diáklány szexuális zaklatással vádolja a tanárát, pedig az csak segíteni akart neki
„Méltatlan. Ez a szó jutott legelőször eszembe, miután elolvastam Fülöp Péter, a kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatójának az Indexen megjelent nyilatkozatát.” Ezt Nagy Zoltán, a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) ügyvezetője mondta lapunknak, arra reagálva, hogy Fülöp Péter szerint a függetlenek számára is megvan a lehetőség, hogy saját fesztivált csináljanak.
Az említett cikk arról szól, hogy összeállt a kaposvári Országos Színházi Találkozó (OSZT) idei versenyprogramja, de a seregszemle körüli indulatok nem csillapodnak. A történet onnan indult, hogy a meghívottak között egyetlen független produkció sem szerepelt, és bár a fiaskót azóta megpróbálták orvosolni a szervezők, a feszültség azóta sem csökkent.
Nagy Zoltán úgy véli, nehéz egy cikk állításaira röviden reagálni, amikor némi utánajárással tételesen cáfolható a benne elhangzó legtöbb kijelentés. „Nehéz, mert az EMMI (Emberi Erőforrások Minisztériuma – a szerk.) egykori helyettes államtitkáraként ő maga is – feltételezhetően – tudja, hogy mennyi nyilatkozatának valóságtartalma. Mindjárt a cím: mintha bárki is állította volna, hogy az OSZT egy független fesztivál, vagy annak kéne lennie.”
Tényeket meghamisító alapok
Nagy megfogalmazása szerint Fülöp Péternek pécsi illetőségűként – amennyiben érdekelte abban az időben a színház – bőségesen lehetett saját tapasztalata arról, hogy milyen volt a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT). „Nem független, miért is lett volna az, de hogy országos merítésű volt, ahol a bemutatott produkciók minősége és nem az intézményi háttér adta a válogatás alapját, azt még utólag sem kérdőjelez(het)i meg senki.
Ki kell, hogy mondjuk: rendkívül káros az előadó-művészeti szakma egészére nézve, hogy az interjúban tovább ismétli azokat a hamis információkat, amikre egy teljes kormányzati narratíva épül. Sőt, hivatkozási alapnak tekinti azt, amikor valaki (nevezzük nevén: a kurrens miniszter), téves adatokat citálva igaztalan állításokat tesz, és azokból von le következtetéseket. Mindaz, amit Fülöp a független előadó-művészeti terület létével és működésével kapcsolatban állít, a tényeket meghamisító alapokon nyugszik. Hogy milyen érdeke fűződik ezek hangoztatásához, azzal kapcsolatban nem bocsátkoznék találgatásokba
– mondta a FESZ ügyvezetője, aki szerint nem kell tényfeltáró újságírói gyakorlat és kapcsolati háló ahhoz, hogy valaki a terület működésének legapróbb részleteit is kiderítse. Bárkinek a rendelkezésére áll mind a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) statisztikai adatbázisa, mind a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatgyűjtése, akárcsak a Független Előadó-művészeti Szövetség honlapja.
A kaposvári színigazgató lapunknak erről korábban ezt mondta: „Az úgynevezett független társulatok száma pedig növekedett Magyarországon, ami nem biztos, hogy jó irányba vezet.” Ám Nagy Zoltán szerint
Fülöp Péter állításával ellentétben a működési támogatásért pályázó független társulatok száma folyamatosan csökken. A 2021-ben pályázó 84 fővárosi társulatból idénre már csak 56 maradt. Azok száma, akik nyertes pályázatuk alapján éves működési támogatást is kapnak, még ennél is alacsonyabb.
Úgy véli, hogy a támogatási összeg alakulása is beszédes. S bár eredetileg nem volt szándékukban, a FESZ mégis mellékelt az Index számára egy táblázatot, amely szerintük látványos, és hűen tükrözi a jelenlegi kulturális kormányzat gondoskodó hozzáállását a független előadó-művészeti területhez.
„Ennek fényében különösen cinikus a felvetés, hogy szervezzenek a függetlenek maguknak fesztivált. Mondja ezt az a színházigazgató, aki valószínűleg egy hét alatt költ el az OSZT-re annyit, amelyből a teljes független szféra egy évig próbál életben maradni.”
Készen állnak, várják a meghívót
A FESZ tisztában van azzal, hogy a rendelkezésre álló források szűkülnek, mert az elvonások káros hatásait a saját bőrükön érzik. Nagy szerint Fülöp Péter ezzel kapcsolatban – ismételten egy hamis pozícióból kibeszélve – azt sugallja, hogy a függetlenek számának növekedésé miatt, amely szerinte egy hamis állítás, jut kevesebb pénz az előadó-művészet egész területére.
„Számomra ez a csúsztatás értelmezhetetlen, hiszen volt helyettes államtitkárként tisztában kell lennie azzal, hogy a kőszínházak működési támogatásról az állam egy másik kasszából rendelkezik. Kérdéses számomra az is, hogy Fülöp milyen pozícióból mond véleményt a függetlenekről, de ebben a kérdésben sem szeretnék találgatásokba bocsátkozni. Biztosan megvannak a maga érdekei ezen a területen is.”
Nagy Zoltán Fülöp Péter azon kijelentésébe kapaszkodik, miszerint a függetlenek „a magyar színházi szakma szerves alkotóelemei”. „Ha az OSZT keretein belül terveznek ilyet megrendezni, és meghívót is kapunk rá, örömmel részt veszünk egy szakmai beszélgetésen, ahol nyilvánosan is megvitathatjuk a függetlenek helyzetét, és az új, a kulturális gazdaság egészét érintő támogatási rendszer strukturális átalakítását. Várjuk a meghívást.”
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)