Szerelembe ejtette a világot, Audrey Hepburn sem tudott ellenállni neki

2024.08.23. 19:21
A Vespa robogó nemzeti kulturális örökséggé nyilvánításáról terjesztett a parlament elé törvényjavaslatot a Lega kormánypárt Olaszországban. Matteo Salvini olasz közlekedési miniszter szerint nincs mese, a világ egyik legismertebb olasz formatervezési ikonját meg kell védeni.

„A Vespa Piaggio a mi örökségünk, Olaszország egyik jellegzetes szimbóluma, és nem hagyhatjuk bezárva a garázsban” – írja a Lega párt az olasz parlament elé beterjesztett törvényjavaslatában, amelyet Matteo Salvini olasz közlekedési miniszter is támogat.

Az 1946-ban szabadalmaztatott motorkerékpárt szimbolikus értékére és kiemelkedő gyártási minőségére, valamint történelmi, művészeti és kulturális értékére való tekintettel nemzeti kulturális örökségként kell elismerni.

Corriere della Sera által szemlézett törvénytervezetben kiemelik: meg akarják menteni az ötvenes, hatvanas évek forradalmi ikonját, amely világszerte prezentálja Olaszországot és az olaszokat.

Egy örökség, egy mítosz

Matteo Salvini szerint napjainkban a Vespa a világ egyik legismertebb ipari formatervezési terméke, amely az olasz formatervezés ikonja, és nem véletlen, hogy a világ legnevesebb modern művészeti, tudományos és technológiai múzeumaiban állítják ki.

Ezért észszerű javaslatnak tartja a Vespa felvételét a nemzeti kulturális jelentőségű járművek listájára. Az olasz közlekedési miniszter szerint ezzel a járművet a különféle forgalomkorlátozásoktól is megvédhetik.

Aktívan támogatjuk egy örökség, egy mítosz és egy világszerte ismert és csodált kétkerekű olasz szimbólum védelmét. 

Salvini azzal a javaslattal is egyetért, hogy a Vespát nemzeti örökségként is használhassák, függetlenül a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos korlátozásoktól.

Hollywoodig robogott el 

A Liga álláspontja szerint a motorkerékpárt nem lehet egyszerűen környezetszennyező járműnek tekinteni, mert a „dolce vita” évei óta többszörösen felülmúlta eredeti funkcióját. Az ügy érdekében egy ikonikus filmjelenetet is felidéztek. Jelesül azt, amikor az álompár, Gregory Peck és Audrey Hepburn az 1953-as Római vakáció című sikerfilmben egy Vespán robogott végig Rómán.

A valaha volt legnagyobb eladási akcióban Hollywood játszotta a főszerepet. A Római vakációban látható jelenet több mint 100 ezer eladást eredményezett.

Később Marlon Brando, Dean Martin és Abbe Lane is Vespa-tulajdonosok lettek. William Wyler 1959-ben Rómában forgatta a Ben Hur című filmet, lehetővé téve Charlton Hestonnak, hogy otthagyja a lovat és a szekeret, és guruljon egyet a Vespán.

A Piaggio 1947-ben mintegy 2500, 1948-ban több mint 10 ezer, 1949-ben 20 ezer, 1950-ben pedig több mint 60 ezer Vespát adott el. Napjainkig mintegy 140 változata készült, világszerte több mint 20 millió eladott és forgalomban lévő modellel. Minden kontinensen forgalmazzák, összesen 83 országban. És csak Olaszországban 615 Vespa-klub működik, ami jól mutatja, hogy az olaszok számára is az egyik legelismertebb jelképe.

Egyébként a vespa olaszul és latinul is darázst jelent.

Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő.
Ezek nem csak trendi hívószavak, hanem a közös valóság, amiben mindannyian élünk. A Zöld Indexen mi is kiemelt figyelemmel foglalkozunk ezekkel a témákkal. Ha te is fontosnak tartod, hogy azoknak is élhető bolygójuk legyen, akik ma születnek, csatlakozz hozzánk a Zöld Indexen.