Megszakadtak a tárgyalások a szakszervezet és a vezetés között az Operában
További Kultúr cikkek
- Bemutatták Alec Baldwin westernfilmjét, amelynek forgatásán lelőtte az operatőrt
- Rácz-Gyuricza Dóra összegyűjtötte nyerő receptjeit
- 12 milliárd forintot ér a váratlanul előkerült műalkotás
- Ezek a tárlatok voltak idén a legjobbak
- Egy diáklány szexuális zaklatással vádolja a tanárát, pedig az csak segíteni akart neki
Mint azt korábban megírtuk, hiába biztosítottak neki főigazgatói tevékenysége kezdetekor hivatali személygépkocsit, Ókovács Szilveszter a BMW által adott egyik luxusautót használja, amely annak a luxusflottának a része, amelyet a BMW egy együttműködés keretében az Operaház elismert művészeinek biztosít.
A szakszervezetek szerint felháborító, hogy ezeket a járműveket épp azok nem használhatják, akik jogosultak lennének rá.
Az ügyről a Magyar Állami Operaház múlt pénteken, azaz 2024. szeptember 6-án tartott Intézményi Érdekegyeztető Tanács (IÉT-) ülésén is szó esett, amely aztán félbeszakadt – derül ki Ókovács Szilveszter főigazgatói leveléből, amely az Index birtokába jutott.
Ókovács Szilveszter az okokat ismertetve azt írta, hogy az intézmény vezetőjeként szóba hozta azokat a nyári sajtótámadásokat, amelyek nyomán támogató partnerek bizonytalanodtak el,
sőt arra is volt példa, hogy a »folyamatos botrányok« miatt állásra jelentkező is visszavonta a pályázatát.
A főigazgató két idézettel szembesítette Bárány Balázst, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének (ODFSZ) elnökét. Az egyik a Magyar Narancsban megjelent nyilatkozat. „Az egyébként nekik (ti. a dolgozóknak) szánt autókat a kezdetektől fogva kizárólag a kapzsisággal fűtött és narcisztikus hajlamtól terhelt, az állam által kinevezett felső vezetők használják. Azon vezetők, akiknek egyébként is hivatalból jár az Operaház biztosította szolgálati gépkocsi. Igaz, ezek az autók kevéssé emblematikus márkájúak, a megjelenésük szerényebb, és alacsonyabb komforttal rendelkeznek. Így érthető, hogy a vezetőség – a főigazgatóval az élen – nem tud ellenállni a csábító kísértésnek. A bántóan fennhéjázó hivalkodás méltán vált ki disszonáns felháborodást a társulat megrövidített művészeinek körében.”
Az Opera főigazgatója arra kérte Bárány Balázst,
hogy – félretéve a különben folyamatosan létező, méltatlan és sértő stílusproblémát – nevezze meg, miféle szerényebb szolgálati autói vannak az Operaháznak? (Egyébként 2010 óta nincsen semmilyen, ahogyan korábban már nyilatkoztam is.) A többször elismételt kérdésre Bárány úr »nem tudom«, illetve »hagyjuk ezt« jellegű választ adott csak, valamint kínos pillanatokat szerezve továbblépést sürgetett
– írja Ókovács Szilveszter, hozzátéve, hogy „a láthatóan alaptalan és körültekintés nélküli tényállítás kapcsán bocsánatkérésre szólítottam fel, amelyet megtagadott”.
„Nem tudom, lépjünk tovább”
Ezt követően egy másik nyilatkozatával szembesítette a szakszervezet elnökét, ami az ODFSZ honlapján olvasható. „Megjegyzem, hogy tudomásom szerint más, köztulajdonban lévő, gépkocsiflottát fenntartó kulturális intézmények a vezető állású munkavállalóik számára összehasonlíthatatlanul szerényebb kiállítású és számú autót üzemeltetnek.”
Ókovács Szilveszter főigazgatói levele így folytatódik:
Kérésemre, hogy nevezze meg azokat az intézményeket, amelyekre gondol, és autótípusaikat is, a válasz ugyancsak az volt: »nem tudom, lépjünk tovább«. Helyreigazítási kérésemet Bárány úr újra elutasította, és tagadta, hogy – valótlannak bizonyult – állításaival kárt okozott volna bárkinek, bárminek. Szembesülve azzal, hogy a 140 éves Magyar Állami Operaház 1230 munkavállalója nevében eljáró és további művészek százainak feladatellátására hatást gyakorló személy a megbánás legcsekélyebb jele nélkül, mindenféle erkölcsi megfontolás vagy reakció nélkül viseli, hogy nyilvánosan állított hazugságokon kapták, ugyancsak nyilvános bocsánatkéréséig nem kívánok egyeztetni vele semmilyen kérdésben. Számos ilyen, minden alapot nélkülöző idézet lett volna még, de ezek után felesleges. Amíg szavának nincs hitele, addig elfecsérelt idő és energia minden IÉT-ülés
– áll a főigazgatói levélben, amely szerint Ókovács Szilveszter az ülés elején most is ismertette: „az éppen Bárány Balázs vezetésével kirobbantott operai sztrájk nyomán előállt matematikai feladvány három szereplője közül a közönség azóta már jelzett: 50 ezer forintos jegyekből nem kér. A másik entitás, az Opera pedig ebben a három színházas, nagy repertoáros működési modellben olcsóbb módon és kevesebb dolgozóval nem tud már működni.
A harmadik szereplő, a fenntartó magyar állam az ősz alkalmával nyilvánítja majd ki szándékait közelgő tárgyalásaink alkalmával.
Addig is minden erőnkkel és figyelmünkkel valóban saját feladatainkra kell fókuszálnunk – az Opera működőképességének minden körülmények közötti megtartásával.”
Búcsúzóul Bárány elnök úr már kezet sem fogott velem – mintha én állítanék róla valótlant, és nem fordítva, nagy nyilvánosság előtt, folytatólagosan, cselekedetét meg nem magyarázva, meg nem bánva. Kollégák, úgy gondolom, hogy a legnagyobb magyar művészeti intézmény művészeinek és dolgozóinak érdekképviselete feddhetetlen, szavahihető, az Opera ügyeiben tájékozott, az intézmény jövője iránt elkötelezett személyt érdemelne, aki nem az »utánam a vízözön« elve alapján él, és minden károkozás után csak megvonja a vállát. Gondolkozzatok!
– zárja levelét az Operaház főigazgatója.
Nem kér bocsánatot
Lapunk birtokába jutott Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete elnökének levele is, ami így kezdődik: „A BMW mindenekelőtt! A társulat pedig magára vessen, amiért sztrájkolni merészelt.”
Szomorúan kellett megélnem, hogy az elmúlt pénteki IÉT-ülésen a kényszerből eltűrt, modortalan, a másik felet lenéző szokásos késéssel érkező főigazgató már a kezdetekkor képtelen volt felülemelkedni a személyét érintő hatalmas problémán. Miszerint – ahogyan arról dr. Főző Virág az IÉT-ülésen említést tett – a BMW várhatóan felmondja az (úgymond) szponzori megállapodást
– írja Bárány Balázs, hozzátéve, hogy „ezért a luxus-BMW nélkülözésének várható borzalmainak még a gondolatától is láthatóan feldúlt dr. Ókovács Szilvesztert kértem, hogy a kizárólagosan az Ő személyes problémájának tekinthető BMW-történetet – ha ragaszkodik hozzá – majd a társulatot érintő, az IÉT napirendjére tűzött gondok sokaságának megbeszélése, adja isten megoldása után, az IÉT-ülést követően tekintsük át”.
Az ODFSZ elnöke hangsúlyozta, hogy szakszervezetük kifejezetten örül, ha egy patinás cég, mint a BMW Gmbh a művészetek mecénásaként a Magyar Állami Operaházat szponzorálja.
Számunkra az a visszatetsző, hogy a deklarált célkitűzéssel ellentétben a szponzor valójában nem az Operaház művészeit, hanem kizárólag az arra egyébként egyáltalán rá nem szoruló főigazgatót és szűkebb körét támogatja, akik közül kevesen mondhatják, hogy művészi teljesítményük okán kerültek a szponzor látókörébe. A művészeknek csupán annyi jár, hogy a BMW autói reklámozásából azok mellé állítják őket pár fotó erejéig. Az erről a témáról szóló leveleink és nyilatkozataink a honlapunkon egytől egyig fellelhetőek. Elfogadhatatlan, hogy a főigazgató ezen tényt nemes egyszerűséggel rendre figyelmen kívül hagyja
– írta Bárány Balázs, majd így folytatta: „Hiába, a főigazgató nem volt hajlandó leszakadni a témáról, két kézzel kapaszkodott a bömcsi kormányába. Pedig ha nincs a szuperkocsi, neki akkor sem kell az apostolok lován járnia. Hiszen nem titkoltan van autója, és a MÁO a havi kb. 5 000 000 Ft jövedelmen túl még évi 3 000 000 Ft üzemanyag-költségtérítést is biztosít számára.”
A szakszervezeti elnök levelében arról is szót ejtett, hogy „a főigazgató a létszámleépítéssel kapcsolatosan három hete hozzá írt levélbeli megkeresésünkre nem volt hajlandó válaszolni. Az IÉT-en megismételt kérdésemre nem cáfolta, hogy kizárt lenne a további létszámleépítés. Részleteket azonban – vélhetően a hangrögzítés okán – nem volt hajlandó elárulni”.
A Zenekari Művészeti Tanács-ülésen viszont elmondta, hogy a béremeléshez szükséges összeg nincs, és valószínűleg nem is lesz meg, mert az emberek nem jönnek be 50 000 Ft-ért az Operába. Ez kiderült a nyári előadások alkalmával. A nyári fiaskó tehát azt vetíti elő, hogy jelentős leépítésre lehet az Operában számítani, ami a zenekart sem fogja kímélni. A csökkentett előadásszámok és játszóhelyek nem fogják indokolni ekkora létszámú zenekar fenntartását.
Bárány Balázs levelében kitér arra is, hogy Ókovács Szilveszter nyilvános bocsánatkérést vár tőle. „Az elmúlt péntek délutánján közzétett pompás, angolra is lefordíttatott körlevelében írt kijelentése, miszerint mindaddig nem hajlandó velem szóba állni, míg nyilvánosan nem kérek tőle bocsánatot, számomra értelmezhetetlen. A KSz 14.2. pontja ugyanis a Magyar Állami Operaház főigazgatója számára előírja, hogy az IÉT-üléseken legalább háromhavonta kötelező személyesen részt vennie. Legfeljebb nem szól hozzám, hanem egy palatáblán mutatja fel a hozzá intézett kérdéseimre adandó válaszait” – jegyezte meg.
Egyébiránt pedig dr. Ókovács Szilveszterrel kapcsolatosan semmi olyan kijelentést nem tettem, vagy cselekedetet nem követtem el, amely okán felé bárminemű bocsánatkéréssel tartoznék.
Azonban, mivel szakszervezetünknek és magamnak sem célja a konfrontálódás, sőt, ahogyan az a KSz-ben és a sztrájk után kiadott közös nyilatkozatban is megfogalmazást nyert, a békés és konstruktív együttműködésben vagyunk érdekeltek, egy nyilvános, azonos feltételeket garantáló körülmények közötti beszélgetésen kész vagyok minden olyan kérdésre válaszolni, minden olyan gondról, problémáról vitázni, beszélgetni, amely segíti a jelen méltatlan állapotok mielőbbi és tartós felszámolását.”
Végezetül reméli, hogy a pénteki, inkriminált IÉT-ülés hangfelvétele alapján készített szó szerinti leirat mielőbb elkészül. „Az abban foglaltak elolvasása vélhetően érthetővé teszi, miért nem óhajtottam az IÉT-ülést önkényesen megszakító főigazgatóval a színpadias kivonulása közben mancsolni” – zárja levelét az ODFSZ elnöke.
Frissítés (2024.09.12., 15.20):
Cikkünk megjelenése után az Opera Kommunikáció levélben kért helyreigazítást az Index szerkesztőségétől.
„A sajtóhírekkel ellentétben nincs napirenden a BMW Hungary Kft. és a Magyar Állami Operaház közti partnerség felmondása. A szakszervezet megfogalmazása egy szövegkörnyezetből kiragadott mondat félreértelmezéséből fakadt, ami az érdekképviseletek által kifejtett lejárató tevékenység esetleges következményére, veszélyére utalt.”
Az Index ez alapján, az Opera kérésének eleget téve megváltoztatta a cikk korábbi címét.
(Borítókép: A Magyar Állami Operaház épülete. Fotó: Papajcsik Péter / Index)