Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMÍgy még soha nem láttuk Budapest ikonikus épületét
További Kultúr cikkek
- Ennyit keresett az első Deadpool rendezője, sokkolta az összeg
- 36 év után visszatért Salman Rushdie műve az indiai könyvesboltokba
- Van egy ország, ahol az emberek boldogok azért, mert oda születtek
- Rendkívüli turnéra indítják Olaszország egyik legféltettebb gyűjteményét
- Tilda Swinton rangos elismerést vehet át
Egyvalami biztos: ilyen „csupaszon” még soha nem mutatkozott be Budapest ikonikus épülete, a Müpa, az újságírók ugyanis művészek és közönség nélkül járhatták be a kulturális létesítményt. De nemcsak a sajtó munkatársai, hanem a nagyközönség számára is kinyílnak az intézmény eddig zárt kapui, néhány héten belül ugyanis a Müpa Egyetemi Nap keretében a felsőoktatásban tanuló fiatalok is bepillanthatnak a kulisszák mögé.
Ne csak a Budapest Park legyen tele
„Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy még intenzívebben nyissunk a fiatalok felé. Már egészen pici csecsemőket hoznak a Müpába a szüleik, és gyerekkorban is nagyon sok programot tudunk biztosítani nekik. Néha még az iskolák is elhozzák a kamaszokat a kötelező színházi előadásokra, de aztán jön egy időszak, amikor a fiatalok kikerülnek a látómezőnkből, és csak felnőttként térnek vissza újra. Az a vágyunk, hogy ne csak a szomszédos Budapest Park legyen tele a fiatalokkal, hanem a Müpa is” − mondta a kezdeményezésről Kosztolánczy Gábor vezérigazgató-helyettes.
Az első Egyetemi Napot tavaly szervezték, a visszajelzések pedig pozitívak voltak:
van olyan fiatal, aki azóta már a Müpában dolgozik.
A sajtóbejárás első állomásaként Vankó Dániel, a Müpa szcenikai igazgatója a Fesztivál Színház színpadára szólította az újságírókat, ahol a szemük előtt kelt életre az üres pódium és a nézőtér: leereszkedtek a függönyök, elindult alattuk a forgó színpad, felvillantak a fények. Egy pillanatra mindenki a művészek bőrébe bújhatott, csak a nagyérdemű hiányzott a teljes élményhez.
A színházat mindenféle műfajban használják, a kamaraoperától egészen az újcirkuszi előadásokig. Itt lett bepróbálva az Edinburgh Fringe-en is előadott Paradisum, a Recirquel új produkciója, amely októberben a Müpa Sátorba költözik.
Magyarország egyik legmodernebb színháztechnikája van körülöttünk, és a színpad méretei is lehetőséget adnak arra, hogy gyakorlatilag bármit meg tudjunk itt csinálni. Mind a két nagy terem, a Színház és a hangversenyterem is úgynevezett ház a házban struktúrával lett kiépítve, ami azt jelenti, hogy az épület többi részével nincs összebetonozva. Gumibakokon áll a tömb, ennek az a funkciója, hogy itt van mellettünk a Duna, a vasúti híd, a HÉV meg a villamos, a rengeteg zajjal járó rezgés, a zajok viszont a hangcsillapításnak köszönhetően nem jönnek be ezekbe a néma termekbe
− emelte ki Kosztolánczy Gábor.
Az öltözők megtekintése után Káel Csaba vezérigazgató a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet mutatta be a vendégeknek. Russell Johnson New York-i akusztikai tervezőirodája felelt a terem akusztikájáért. Ez beleillett Zoboki Gábor koncepciójába, aki egy speciális, XXI. századi rendszert épített ki, az úgynevezett zengőkamrákat.
A falakat habosított koncertekre szoktuk befüggönyözni, hogy jobban benyelje a hangot, de az akusztikus, a szimfonikus meg a kamarakoncertekre kinyitjuk, hogy a hang hosszabb terjedelembe utazhasson
− ismertette Káel Csaba.
A bejárás a videóstúdiók, valamint a hangstúdiók bemutatásával zárult. Az újságírók megnézhették, hol és hogyan veszik fel a koncerteket, miként tárolják a felvételeket és hogyan rögzítik egyesével a különböző hangszerek hangsávjait.
Októberben a fiataloké a terep
A Müpa Egyetemi Napon a tematikus backstage-túrákon a produkció, a rendezvényszervezés, a marketing- és a szcenikai részleg vezetői kalauzolják el az érdeklődőket az említett helyekre, ahová korábban csak bennfentesek juthattak be. Október 2-án egy hasonló vezetés keretében betekintést engednek a BEATSTARZ fellépésébe és a Győri Balett próbájába is.
A Müpa backstage-ét Lábas Vikivel, Simon Mártonnal és Balázsovics Misi Tinkkel, a színház és az irodalom kapcsolódási pontjait Vecsei H. Miklóssal járhatják körbe, míg az irodalom legaktuálisabb kérdéseire Simon Mártonnal keresik a választ a résztvevők.
A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben páratlan akusztikai élménnyel várja a fiatalokat Tasi Csaba orgonaművész, de valódi hangszereket is kezükbe vehetnek az Ethnosound programján.
A BEATSTARZ 60 perces koncertjén olyan előadók közös zenekari jammelésében és freestyle-ozásában vehetnek részt a látogatók, mint 6363, Lil Frakk, Saiid, FRANKO, Ótvar Pestis és Turan Khan. A zenei alapokat Azahriah dobosa és basszusgitárosa, Ceryák István és Gerendás Ruben, valamint Heiling Tomi (Punnany Massif), Mackó Miki (Manuel, ValMar), illetve a BEATSTARZ zenészei biztosítják.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)