A közös munka Csányi Sándor és Tenki Réka magánéletére is kihatással volt

2024.10.06. 17:56
Először 2022. április 29-én játszotta Tenki Réka és Csányi Sándor A döntést. A színdarab az azonos címen megszületett életrajzi drámát mutatja be, amelyet Edith Eva Eger holokauszt-túlélő írt személyes tragédiájából. A mű magyar színházi adaptációját most filmre veszi a két alkotó azért, hogy a mű szerzője is megtekinthesse azt. A színművészek most egy interjúban elárulták a darab és saját házasságuk fejlődéstörténetét.

A döntés nemcsak egy személyes dráma, hanem egy megrendítő vallomás is az emberi lélek erejéről. A könyvben és az azonos címen megszületett színdarabban a holokauszt-túlélő Edith Eva Eger a saját drámáján keresztül mutatja meg, hogy a legnagyobb szenvedések közepette is lehet szabadon döntést hozni.

A zsidó származású pszichológus üzenetét Tenki Réka és Csányi Sándor adják át, akik a kétszemélyes darabbal 2022 óta állnak a színházi közönség elé együtt

A Dívány a két színművésszel készített interjújából kiderül:

  • az idei évadot azzal indították, hogy felvették a darabot. Az a tervük, hogy a nézők videóüzenetével együtt elküldik Edith Eva Egernek, hogy láthassa, a darab méltó adaptálása a művének,
  • a színész házaspár egy faluban lakik, és a helyi művelődési házban, több helyszínen, végül egy kis alagsori helyiségben próbálták A döntést. Mint mondták: elképesztő érzés volt ilyen nomád körülmények közül egyszer csak eljutni a nagyszínpadra, ahol hatszázhatvan ember ül a nézőtéren,
  • Tenki Réka előtt példaként áll Eva sorsa, az, hogy „teljesen mindegy, hogy mekkora a tragédia, te döntesz arról, hogyan éled a mindennapjaidat, ezt a kis időt, amit kaptál itt, a földön”,
  • Csányi Sándor szerint blaszfémia (szentségtörés – a szerk.) azt mondani egy holokauszttörténetre, hogy szórakoztató, de szórakoztatni nem csak úgy lehet, hogy nevetünk. Szórakoztató meghallgatni egy élettörténetet, ami tele van mélységekkel, tragédiával és tanulsággal,
  • nagyon kikapcsol meghallgatni egy olyan történetet, ami a túlélésről szól, és aminek a végén viszont azt érzi, hogy az egészet áthatja egy nagy életigenlés,
  • az a jó darab, az a jó történet, amivel legalább kettőt lehet mondani: azt, hogy van egy szörnyűség a világban, de dönthetsz úgy, hogy boldog leszel a pokol kellős közepén is.

Az interjúból kiderül, hogy a darab színre vitele a magánéletükre is kihatással volt, mert eleinte nehezen birkóztak meg azzal a felállással, hogy Csányi mint rendező a munkát – természetesen – irányította, de ezt az attitűdöt a magánéletükbe is hazavitte. A közös munka végül igazolta azt, hogy a konfliktusok nem azért vannak, mert két külön irányba, hanem azért, mert ugyanabba az irányba mennek.