A provokáció újabb fokozatra kapcsol, avagy egy banán ismét kiveri a biztosítékot
További Kultúr cikkek
A művészvilág ismét Maurizio Cattelan hírhedt alkotásától zeng. Az olasz képzőművész Komédiás című három alkotása közül az egyiket 2024. november 20-án elárverezik a New York-i Sotheby’s-nél – írja a The Guardian.
A Komédiás című installáció értékét 1-1,5 millió dollárra, azaz mintegy 550 millió forintra becsülik.
A győztes licitáló nemcsak a banánt és a ragasztószalagot kapja meg, hanem a hitelesítési tanúsítványt és a telepítési útmutatót is. A mű a 2019-es Art Basel Miami bemutatóján debütált, ahol 120 ezer dolláros, vagyis mintegy 44 millió forintos árával hatalmas balhét generált a művészet értékéről, főképp azután, hogy napvilágot látott: az olasz művész a banánért mindössze 30 centet fizetett egy helyi boltban.
Tükörképet tart
A művészi provokáció folytatódott, mi több, új fokozatra kapcsolt, amikor David Datuna New York-i performanszművész 2019-ben leszedte a falról a banánt, és jóízűen elfogyasztotta.
A műtárgyat pótolták. Vagyis vettek egy másikat.
Danuta mutatványát évekkel később, 2023 májusában egy dél-koreai diák ismételte meg a szöuli Leeum Művészeti Múzeumban.
A Sotheby’s árverési katalógusát böngészve a Komédiást remekműként méltatják. A leírás szerint az alkotás egyedülálló módon késztette a világot arra, hogy újragondolja, mit jelent a művészet, és mennyit ér.
Az aukciósház összehasonlította Cattelan alkotását Jeff Koons híres Nyúl szobrával és Andy Warhol Marilyn Monroe szitanyomásos festménysorozatával, amelyek szintén egyenesen és metaforikusan is tükörképet tartanak a kortárs művészet elé.
Maurizio Cattelan korábban is provokatív alkotásairól volt ismert. 2016-ban például egy teljesen működőképes, arany WC-t helyezett el a Guggenheim Múzeumban, amit Amerika címmel állított ki. Az olasz művész a Komédiás céljáról pedig ezt mondta: „Nem vicc, hanem őszinte kommentár arról, mit értékelünk a művészetben.” Megfogalmazása szerint a művészeti vásárokon a gyorsaság és az üzlet dominál, ezért gondolta úgy, hogy egy banánt is eladhat ugyanúgy, ahogy mások a festményeiket árulják, de a saját szabályai szerint.
Ezért sem lepődünk meg azon, hogy a mű újraértékesítése ismét megosztja a közvéleményt, és a művészet értékének határait feszegeti.