Hegedűgálával kezdi meg az évet a Concerto Budapest

2025.01.03. 11:35
Hegedűgálával tiszteleg a Concerto Budapest a magyar hegedűművészet legendái előtt 2025. január 18-án 19.00 órától a Zeneakadémia Nagytermében. A Hegedűgálán négy kivételes művész, Abouzahra Mariam, Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás és Lilia Pocitari lép színpadra. A hangversenyen a hegedűirodalom négy mesterműve, Csajkovszkij, Mendelssohn, Brahms és Bartók hegedűversenyei szólalnak meg Keller András vezényletével.

A Concerto Budapest hegedűgálával kezdi meg az évet. Az esemény zenei élmény mellett a magyar hegedűművészet legendái előtt tiszteleg.

„Idén lesz 20 éve, hogy meghalt mesterem, Kovács Dénes hegedűművész, a Zeneakadémia csodálatos egykori rektora, aki 47 éven át tanította hegedűsök nemzedékeit a Zeneakadémián. Egy éven belül elveszítettünk két nagy magyar hegedűs legendát, Rolla Jánost és Pauk Györgyöt. Január 18-án rájuk emlékezünk a Hegedűgálán” – mondta Keller András, a Concerto Budapest főzene-igazgatója.

A sajtóközlemény szerint az est programján négy különböző stílust és korszakot képviselő hegedűverseny szerepel, egytől egyig a hegedűirodalom kiemelkedő alkotásai.

Bartók Béla 2. hegedűversenye (BB 117)

Bartók Béla 2. hegedűversenye a XX. század egyik legfontosabb darabja, amely a modern zenei nyelv és a magyar népzene gazdagságát ötvözi. A darabot a moldáv származású Lilia Pocitari, a 2023-as Bartók Világverseny győztese adja elő.

A szerző eredetileg egy nagy ívű variációs darabot szeretett volna komponálni, ám a mű megrendelője, Székely Zoltán ragaszkodott a hagyományos felépítéshez. Bartók hegedűversenye követi a gyors-lassú-gyors tételrendet, de egyetlen dallamot, a Vikár által a Zala megyei Reszneken gyűjtött és Bartók által lejegyzett Két szál pünkösdrózsa hangjait tette meg mindhárom tétel központi melódiájává. 

Brahms D-dúr hegedűversenye (op. 77)

A romantikus repertoár egyik legmonumentálisabb hegedűversenyét, Brahms D-dúr művét Kelemen Barnabás szólaltatja meg. A darab – melyet Brahms Joachim József képességeinek figyelembevételével mindössze néhány hónap alatt írt meg – kiválóan illeszkedik Kelemen Barnabás zenei kifejezőkészségéhez. A kompozíció végleges formájának, különösen a hegedűszólam kidolgozásának alakításában Joachim meghatározó szerepet játszott. Brahms teljes mértékben támaszkodott a tanácsaira, így a szólórészek technikai bonyolultsága egyben Joachim kiemelkedő hegedűs tehetségéről is árulkodik.

Csajkovszkij D-dúr hegedűversenye (op. 35)

A romantika másik nagy mestere, Csajkovszkij D-dúr hegedűversenye a műfaj egyik legismertebb és legkedveltebb darabja. A művet Abouzahra Mariam, a fiatal magyar tehetség adja elő, aki már számos hazai és nemzetközi versenyen bizonyított. A versenymű a dallamok és érzelmek gazdag tárházát kínálja, miközben virtuozitást követel meg az előadótól. A darab címzettje, Auer Lipót egyenesen játszhatatlannak ítélte a művet, amely aztán mégis megtalálta az utat a közönség szívéhez.

Mendelssohn e-moll hegedűversenye (op. 64)

Az est záródarabja Mendelssohn e-moll hegedűversenye lesz, amelyet Baráti Kristóf, a Concerto Budapest 2024/25-ös évadának művésze tolmácsol. A Mendelssohn utolsó alkotókorszakában keletkezett mű számos formai újítása a korabeli közönség számára különösen meglepő lehetett, míg a mai hallgatók többsége számára éppen ez a darab jelképezi a hegedűverseny műfajának időtlen alapművét és viszonyítási pontját.