Egy angol arisztokrata nem hajlandó visszaadni Olaszországnak egy XVI. századi festményt, amelyet több mint ötven éve loptak el a bellunói Polgári Múzeumból, írja a La Repubblica. Antonio Solario velencei festő (1465–1530) Madonna and Child című művéről van szó, akinek munkáit többek között a londoni Nemzeti Galériában is kiállítják.
Az Interpol listáján
A bellunói Polgári Múzeum 1872-ben vásárolta meg a festményt, amely egészen 1973-ig a Veneto tartományi városban maradt, egészen addig, amikor is egy tolvajbanda ellopta a többi műtárggyal együtt. Ezek egy részét nem sokkal később Ausztriában találták meg, de a Solario által készített alkotást De Dozsa angol báró jóhiszeműen megvásárolta, onnantól kezdve a családja kastélyát díszítette a kelet-közép-angliai Norfolkban. Abban az impozáns otthonban, amelyre VIII. Henrik király vidéki palotájaként tekintett.
2017-ben, a volt férje halála után az özvegy, Barbara De Dozsa egy regionális aukciós házon keresztül akarta eladni a festményt. Valaki ezt kiszúrta, értesítette a bellunói múzeumot, és kiderült, hogy
Solario műve évek óta a rendőrség és az Interpol által keresett ellopott műalkotások listáján szerepel.
A Covid miatti bezárások okozta bürokratikus felfordulás miatt a festményt visszaküldték De Dozsa bárónőnek, aki ettől a pillanattól kezdve minden kérést elutasított, amely arra vonatkozott, hogy a festményt szállítsák vissza Olaszországba.
Meggyőzhetetlen
A bárónő kezdetben azzal a törvénnyel próbálkozott, amely szerint ha valaki úgy vesz meg egy műalkotást, hogy nem tudja, hogy lopott, és közben hat évig senki más nem tart igényt rá, akkor az övé maradhat. Igen ám, de az asszony a festmény tulajdonjogát igazoló dokumentumokat nem tudta felmutatni, de gondolt egyet, és az alkotás mindenkori piaci árát 60-80 ezer euróban (mintegy 24-32 millió forint) határozta meg. Azt követelte, ezt az összeget fizessék ki neki, és a biztosítási és jogi költségeket is állják helyette. Mindezt úgy, hogy a férje feltehetőleg csupán néhány száz eurónyi összeget fizetett a műért.
Christopher Marinello művészeti szakjogász többször is megpróbálta rávenni a nőt, hogy az alkotást adja vissza jogos tulajdonosának. Arra a kérdésre, hogy a rendőrség miért nem lépett az ügyben, így válaszolt:
Jó kérdés. Ez csak azt mutatja, hogy a rendfenntartó szervek nem segítették ki az olaszokat. Az Egyesült Királyság rendőrsége szerint a bűncselekményt nem a nő követte el, ezért az ügyet nem büntető, hanem polgári ügyként kezelik.
Egyelőre nem tudni, meddig húzódhat a mintegy ötszáz éves alkotás európai kalandja.
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM

Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!