Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMGyalogáldozatot még nem hoztak a filmesek
További Cikkek cikkek
„Három produkció már megkapta a pénzt: Hajdu Szabolcs filmje már le is forgott, Bollók Csaba költségvetése is összeállt, és Rózsa János Halász Judit-koncertfilmjének is elkezdték a munkálatait – mondta Oláh Kata, a Magyar Mozgókép Közalapítvány sajtófőnöke a már pénzre váltott szándékleveles produkciókról. – A pár éve megítélt tervek közül csak Dobray Györgyé, A viszkis van forgatásközeli állapotban, azonban a Pacskovszky József és Esztergályos Károly tervére ítélt 60-60 millió forintot visszavontuk.”
A többi, tavalyi szándékleveles produkció költségvetését május végéig kell összeállítani, és az MMK akkor dönti el, hogy gyártásba vegyék, vagy visszavonják, vagy megfelelő filmszakmai indok alapján meghosszabbítsák a támogatást. Azért végigkérdeztük a produkciókat, hol tartanak.
Egyébként az, hogy az MMK kihagyott egy félévet a játékfilmes támogatásból, nem fogható annyira a gazdasági válságra, akár ütemezés miatt is történhetett, véli több producer. (Bár olyan híreket is hallani véltek, hogy az őszi is kimaradhat.) Tény, hogy tavaly szándéklevél formájában elég sok pénzt kiosztott előre a közalapítvány, és a márciusi tévéfilmes pályázatban is hasonló összeget oszt ki az MTV Zrt-vel karöltve: 370 millió forintot. A filmes szakma így most a tévéfilmre fordítja a figyelmét, tíz fiatal rendezőt például pályázaton kívül felkértek egy 89-es tévésorozatra. A tévéfilmek mellett szól a mozifilmekkel ellentétben, hogy a nézőszám biztos nem szorul 10 000 alá.
Nézőbarát
Bár a szándékleveles játékfilmesek közül is többen a nézőbarát vonalat hangsúlyozták. Fliegauf Benedek egyik filmjét ajánlása szerint "halott barátjának" készítette, de most producere, Muhi András elmondta: „Markáns Fliegauf-film lesz ez is, hisz a rendező stílusa óhatatlanul kialakult, de ezúttal mindenképp szélesebb közönségre számítunk. Változtat a plánozási technikáján, a dialógok is a zseniális szerelmes történetnek megfelelően alakulnak és ezúttal nagyon hangsúlyos lesz a színészi játék.”
Az első filmjénél, az Ébrenjáróknál csak minimális marketinggel megsegített Miklauzic Bence is most eleve több, 50-100 ezer nézőt vár: „Nem nyálcsorgató társadalmi dráma lesz, és nem is tipikus vígjáték. A nézőknek készítjük.” A forgatókönyvíróként végzett Orosz Dénes pedig már a színművészetin is azzal tűnt ki, hogy közönségbarát filmeket nevezett meg kedvencének, első filmjét is Woody Allen-es párkapcsolati filmnek szánja.
Szándéklevelesek
Az időben pályázó játékfilmesek tehát a tavaly megítélt szándéklevelet próbálják pénzre fordítani azzal, hogy benyújtják a beígért költségvetéshez a szerződéseket májusig. A májusban startvonalhoz kerülő produkciók producerei közül Muhi Andrással kezdtünk. Az Inforg Stúdió vezetője sok produkciót jegyez, két nagy játékfilmjük sem kerülne halasztásra. „Nem panaszkodhatom – mondta, bár az optimális költségvetés szerinte relatív. – Gondolom a Titanic készítői is kevésnek tartották a pénzt, de a fliegaufos Rengeteg meg csak 1,5 millió forintból készült.”
A szintén inforgos Deák Krisztina-filmről, az Aglajáról Muhi még nem szeretne infomációt kiszivárogtatni, de a pénzügyi háttérről szívesen nyilatkozott: „A finanszírozás még nem zárult le, nemzetközi koprodukció lesz, a román és lengyel partner is biztos, de az olasz és német partnerek még forrást keresnek.” Itthon az MMK 75 millión kívül Deák korábbi filmje után járó tízmillió normatív támogatást is adott, és a koprodukciós pályázaton is nyertek harmincat. Az NKA is adott harmincmilliót, és az RTL Klub is megtámogatta harmincmillió forinttal.
A főiskolán kívülről
„Kedden indult a Fliegauf Benedek-film 45-50 napos forgatása Németországban, Hamburg környékén az Északi-tengernél – mondta Muhi egyik fő projektjéről, a Womb (Anyaméh) című szerelmes scifiről. – Szenzációsnak találom a női főszereplőt, Eva Greent, aki, ugye, a Bond-film mellett Bertolucci filmjében is szerepelt, és a férfi főhősünk is egy fiatal, neves színész, a brit Matt Smith. A gyártópartner a két Golden Globe-díjas Razor Film Produktion Gmbh produkciós iroda.” A klónozásra épülő mozi 3,6 millió euróból készül (egymilliárd forint), az MMK százötvenmilliót adott összesen (nyolcvanat szándéklevélen, a koprodukciósra hatvanat, és tízet a Dealer normatív támogatásából).
Utána az Európa Film & Communications Kft. gyártásában készült Dyga Zsombor-moziról kérdeztük Tóth Péter Miklós producert. Az Utolér című tervet is biztosan leforgatják, bár a kétszázötvenmillió forinthoz a visszatérítendő, a vissza nem térítendő és koprodukciós támogatásokon összesen csak nyolcvanmilliót kaptak. A producer szerint a filmipart annyiban már elérte a válság, hogy a tv2 a megszoritásokkal indokolta a vártnál kevesebb összeget. „Ezt próbáljuk külföldről pótolni – tette még hozzá. – Szlovák, osztrák partnerek jelentkeztek. Ha nem jön össze a pénz, gyalogáldozatot kell hoznunk.” Október végén vagy novemberben kezdenek „az alkotói szeszély és budget függvényében”. Az előkészítést a napokban kezdik, helyszínnek egy megyeszékhelyet keresnek. A film műfaja thriller, a története egy baleset körül forog.
Exszínművészetisek
„Mi nem spórolunk jobban, mint ahogy eredetileg terveztük, maximum az európai pénzeken látszik a válság hatása” – mondta a Mythberg Films-es Berger József. A producer szerint a válság a koprodukceri arányon látszik: a magyaroknak, lengyeleknek akár tizenöt százalékkal is csökkent egy év alatt a részesedésük a nyugati partnerekhez képest. Neki a Jancsó Miklós rendezésében készülő Mátyás király-filmmel, az Oda az igazsággal volt ilyen megrendítő élménye, ennek ellenére nem romlott az üzlet, sőt a héten több osztrák szerződést sikerült aláírnia.
„Koprodukciót összehozni nehéz, magyar–német–kínait meg pláne” – mondta Miklauzic Bence rendező, A zöld sárkány gyermekei című filmjének szintén Berger József a producere, aki kínai kapcsolatokkal is rendelkezett. „A kínai színész nem ért rá, és egyéb logisztikai gondok voltak” – magyarázta Miklauzic, hogyan tolódott 2008 szeptemberéről most nyárra a már négy éve szervezett forgatás. Kilencvenmilliót kapnak az MMK-tól szándéknyilatkozatra, és ezzel el tudnak indulni. Nyolc napot fognak Kínában forgatni, huszonnégy napot Budapesten. Az előkészületek különbségeiről a rendező elmondta, hogy míg Rátóti Zoltán castingolásban is részt vett, a kinti színészek nem szívesen castingolnak, Guo Hsziaodongot a Nyári palota című berlini fesztiválon is díjazott filmben nézte meg. Az Ébrenjárókat is jegyző írók újabb története arról szól, hogy egy magyar ingatlanügynök és egy itt élő kínaipiacos férfi hogy válnak barátokká.
Orosz Dénes a párkapcsolati vígjátékát a Valami Ameriká-s Skyfilm gyártásában kezdi júniusban Poligamy címmel. Jelenleg budapesti helyszínt és sok női szereplőt keresnek, egy hónap múlva lesz nyilvános a szereposztás. Orosz a filmről csak annyit árult el, hogy „a különleges történet már három éve megszületett”. Akik már biztosak a stábból: az operatőr Fillenz Ádám és a producerek: Herendi Gábor és Havas Ágnes, illetve a vágó, Kovács Zoltán. Még időben pályáztak ők is, ötvenmillió forint szándéklevelet kaptak az MMK-tól, és a tv2 sem lépett vissza az ígért összegtől. Információink szerint a költségvetés kétszázmillió körüli lesz.
„Szász János Léderer-ügy című terve is az előkészítési szakaszban van” – mondta Nagy Endre producer a Grantfilmtől az 1925-ös bűnügy feldolgozásáról, amit a rendező még a főiskolán kisfilmként is megrendezett, és aminek megint Kovács Lajos lesz a főszereplője. A filmet átlag magyar költségvetésre terveznek, húszszázakékos állami támogatással. „A forgatás várható kezdete október 12. Mivel koprodukcióban készül a film, így természetesen az utolsó pillanatig izgulunk, hogy az ígért részvételi összegek valóban realizálódjanak. A költsegvetést nem csökkentettük, tartjuk az egyébként is takarékos tervet.”
A régi Máriássy osztály
Rózsa János mellett Szabó István és Elek Judit is újra rendez a híres Máriássy-osztályból. A legtöbb támogatást az Oscar-díjas rendező kapta egy százmillió forintos szándéklevél formájában, a film költségvetése nyolcszázmillió. Szabó Magda Az ajtó című regényének megfilmesítésére nyáron kerülne sor. A Megáll az Idő Pierre-je, Sőth Sándor koproducerként vesz részt, a gyártó a Filmart. De amíg a koprodukciós viszonyok nincsenek tisztázva, Hábermann Jenő producer nem nyilatkozik a részletekről.
Magyar–román koprodukcióban készül, és Erdélyben forgatják nyár végén a Dánielfilm gyártásában Elek Judit Visszatérés című filmjét. A film egy olyan asszonyról szól, aki Erdélyben gyerekként élte át a Holokausztot, és később az 1970-es évek romániai diktatúrájába tér vissza egy angol nyelvű országból. Maia Morgenstern lesz információink szerint a főszereplő. „Tizenhét éve készülök erre a filmre, és a tizenegyedik változata készül el a forgatókönyvnek. Most vált szükségszerűvé és halaszthatatlanná a megvalósítás pillanata – mondta a rendezőnő, aki ezúttal a forgatókönyvírást és a produceri teendőket is viszi régi stábjával. – Annyi idős voltam, mint a főhősöm a 2. világháborúban, még itt vagyok, és tudok róla beszélni. Szeretném a téveszméket is eloszlatni, amíg megtehetem.” Ehhez már csak az Eurimage döntését várják. Az MMK a húsz százalékára adott szándéknyilatkozatot a 350-400 millió forintos költségvetésnek. Van közvetett befektető, a Raiffeisen, és az NKA is hozzájárul, még magyar televíziós partnerben is reménykednek.
Legfontosabb a koproducer
Mint látszik, az anyagi nehézséget főleg a koprodukciós partnerek kiszállása okozhatja. Információink szerint Mundruczó Kornél mozija (Frankenstein-terv) sem pályázik a mostani Eurimage-on, bár Kovács Gábor társproducer szerint nem is volt tervben, Szász János filmje (Léderer-ügy) meg a partnerváltozások miatt csúszhat le a március 23-ei határidőről. „Valóban szoros a határidőnk. A dán partnert kellett szereplőváltozás miatt svédre cserélni, mert a dán Ulrich Thomsen támogatást kapott az első rendezéséhez, így nem alakíthatja a főszerepet" – mondta Nagy Endre producer, aki még német, osztrák, és ír producerekkel tárgyalt a közös pályázatról. "A svéd Film I Vasttal megállapodtunk, a héten írhatják alá a szerződést.”
Kézdi-Kovács Zsoltot az Eurimages magyarországi képviselőjét is megkérdeztük, bár ő a pályázókról nem nyilatkozhat, azt elmondta, hogy az a produkció, ami nem jelentkezett most, nem veszít sokat, maximum jelentkezik a májusi határidőre. Kézdi szerint az európai filmipar amúgy is hosszú távra tervez, ezek a magyar szándéklevelek is már egy éve nyilvánosak, emiatt a partnerekkel is hosszabb az egyeztetés. Vagyis a válságnak a filmiparra gyakorolt hatása miatt ezért sem jellemző a hirtelen visszalépés. Szerinte a hatást legfeljebb az év vége felé lehet érzékelni.