A kritikáktól nem dőlnek romba
További Cikkek cikkek
"Miután eljöttem a TV2-től volt két hónap, amíg nem csináltam semmit, így volt időm forgatni és elkészíteni a bakancslistámat. Nem azért, mert meg akarok halni, hanem tudni akartam, mit kell még csinálnom, mi az, amivel elégedetlen vagyok" - mondta Árpa Attila, aki Dömötör Tamás Czukor Show című filmjének egyik főszereplője: cápaszívű producer, aki nem ismer a nézettségnél és a bevételnél fontosabb hatalmakat, aki tökéletesen és profin irányítja a gépezetet, amiben egy családi tragédia történik. A Mónika Show típusú műsorra épülő Füst Milán dráma így társadalom- és tévékritikává válik. Az Argóval filmrendezőként is bemutatkozó Árpa Rodolfóról készül filmet forgatni, nem az első rendezése az, amit szívesen mutogat, hogy ezt tudja filmművészet címén.
A Czukor Show egyik pillanatában a sikeres producer egy pillanatra ül és nem érti mi történik, a nézettség fontosabb lesz az emberi drámánál. "Mikor a Való világban az Oki nevű szereplőnek meghalt a lánya, az hasonló volt. Nem tudtuk hirtelen, mit csináljunk. Tévésként egy valóságshowban meg kell mutatni valamennyit a drámából, de mi az a határ, ameddig elmehetek? Nem mindegy, mennyit mutatunk meg" - mondta Árpa, aki a filmben nem önmagát játssza, hanem egy olyan producert, amilyennek őt is hiszik az emberek. "Sokáig élveztem, hogy ilyennek tartanak" - vallotta be, de a kép hamis, tette hozzá.
Michael Moore-nak öltözött a szemlés premierjére a Magyar Narancs volt főszerkesztője, a Tarantino-könyv szerkesztője, hogy csak két dolgot említsünk. "10 százalékát élveztem a forgatásnak, mert a többiben a pénzt kellett összeszedni, a forgatást szervezni. Amit megtanultam elsőfilmesként, hogy ne egy filmtervvel dolgozzak négy évig, hanem egyszerre többel. Most három fut párhuzamosan" - árulta el Vágvölgyi, aki Amerikában tanult filmezést, ami szerinte nem könnyítette meg, hogy itthon elkészítse a Kolorádó Kidet, mert nem ebben a közegben dolgozott. A Harvardos tanulmány miatt hordja a harvardos sapkáját.
A 320 millió forintból forgatott filmet négy, az átlagosnál is hosszabb éven át forgatta, de nem sok kompromisszumot kellett tennie. 2003-ban kezdett el gondolkozni a forgatókönyvön, de csak 2006-ban kezdték el forgatni, és bár nem készült el a nagy 56-os ünnepségekre, de ezt nem bánja, a filmje inkább az utána lévő korszakról beszél úgyis. A filmet 32 nap alatt forgatták le, de kétszer ennyit is elbírt volna a rendező szerint.
"Eörsi István a halála előtt látta a forgatókönyvet, hiszen az ő börtönnaplójának és az Eörsi László által megtalált vamzerjelentések inspirálták a forgatókönyvemet" - mondja Vágvölgyi, aki fontosnak tartotta, hogy megteremtsék azt a tárgyi kultúrát, ami a korszakot jellemezte, és ugyanígy fontos volt, hogy úgy beszéljenek, ahogy akkor, és ezért a vamzerjelentés jó alapanyag volt, mert jól írt az illető.
Már megint milyen rosszat írsz rólam?, kérdezte köszönésképpen a rendező, aki szokásos harcsabajuszát viselte a Presszó 10 év szemlés premierjére. Ezzel a Szélcsend kritikára utalt. Aztán megnyugtatott, hogy az Index legalább nem személyeskedett, illetve hogy feleségével a forgatókönyvíró Csikesz Judittal tíz éve állnak már a kritikák elé, nem dőlnek tőlük romba, megpáncélozták a lelküket. Ennek mi örültünk.
A presszós filmjét sikernek érzi, mert ismeretlenek lapogatták a hátát a MOM-ban a bemutató után, de hogy miért játszik Kovács Patrícia Kecskés Karina helyett, arról továbbra is Karinát kéne megkérdezni. Kevés állami pénzt szerzett a filmekre (mindkettőre 22 milliót), amúgy sem szeret az MMK csöcsén lógni, hangsúlyozta. Február 25-től a harmadik filmje is mozikba kerül, a Szinglik éjszakája, és most már tuti, hogy Pécsen nem lesz filmstúdiója, de valahol máshol igen.