Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMKivágják az unalmat az Oscar-gáláról
További Cikkek cikkek
A filmakadémia úgy döntött, hogy kizárják Nicolas Chartier producert a vasárnapról hétfőre virradó gáláról, miután körmailben kérte a bennfenteseket, hogy ne az Avatart szavazzák meg legjobb filmnek, hanem az általa is jegyzett A bombák földjént. Ezen a botrányon kívül főleg a nézettségért folyó küzdelem a téma a legújabb Oscar-díj-kiosztóval kapcsolatban is.
Idén kétszer annyi filmet indítottak a legjobb film kategóriájában, hogy izgalmasabb legyen a verseny, köztük az IMAX-mozikban is rekordot döntő Avatart és a Fel! című animációs filmet. Kiiktatták a köszönőbeszédeket a színpadról, az életműdíjasokkal sem itt húzzák az időt, hiszen a díjakat már átadták novemberben, és táncos betétekből is kevesebb lesz. Az előre borítékolható díjak mellett a rendezői Oscart akár a nőjelölt kapná meg, akár a színes bőrű rendező, mindkettő első lenne a maga nemében az Oscar nyolcvankét éves történetében.
Siker Hugh Jackman nélkül
A gála nézettsége az elmúlt években igen gyengére sikerült. 2007-ben volt az első gyengébb év, a show 40,1 millió amerikait ültetett csak a tévéképernyői elé, egy év múlva csak harminckétmillió amerikait vonzott a díjátadó. 2009-ben Hugh Jackmannel erősítettek, így a 36,3 millió néző legalább közben nem kapcsolt el.
Shankman és Mechanic az esemény rendezői idén emiatt több változtatást eszközöltek: a legjobb film kategóriában a megszokott öt helyett tíz produkciót jelöltettek, így még több alkotás mérkőzik egymással, még több húzónév lesz. A szavazóknak ráadásul az egyetlen kedvenc megnevezése helyett rangsorolniuk kell a tíz alkotást.
Az életműdíjak és a Jean Hersholt humanitárius díjak átadásával sem a show kereteit húzzák, ezt is külön rendezvényen vehették át az érintettek. Novemberben Humprey Bogart özvegye, Lauren Bacall, a Keresztapa trilógia operatőre, Gordon Willis, és a B-filmek királya, Roger Corman rendező-producer kapta az életműdíjakat, John Calley (aki többek között a 22-es csapdája és a Da Vinci-kód producere volt) pedig a Thalberg-díjat érdemelte ki, de mivel betegeskedett, Steven Spielberg vette át helyette az elismerést.
Hugh Jackman idén nem vállalta a házigazdaságot. Szóba jött még Borat megformálója, Sacha Baron Cohen, de amikor a producerek felvetették az ötletet, az akadémia tiltakozott. Cohen hivatalos fellépőként sem szerepel már, megsértődött, mert nem engedték na’viként feltűnni a színpadon, hogy a díjátadás mellett bejelentse: gyereket vár James Camerontól. A házigazda szerepét Robert Downey Jr. és Ben Stillert sem vállalta, az Alec Baldwin és Steve Martin furcsa páros viszont igen. Az 50-es és 70-es években előfordult, hogy több házigazda is volt, utoljára azonban 1987-ben vezették többen a gálát, amikor Chevy Chase, Goldie Hawn és Paul Hogan szórakoztatott.
Shankman és Mechanica a köszönőbeszédeket is azért irtotta ki, hogy a halálunalmas betétekkel se riogassák el menet közben a nézőket. A jelölteknek azt mondták, két beszéddel készüljenek, mikor a díjazott a színpadra fárad, arról szóljon, hogy mit jelent számára az Oscar, ahogy Renee Zellweger tette, a színfalak mögött pedig felállítják a Thank You Cam-et, ahol nyugodtan lehet köszöngetni, ezt később feltöltik az akadémia honlapjára, hogy az érintettek megtekinthessék.
Borítékolunk
A legjobb film kategória bővülésével nemcsak a fajsúlyos drámák, de a hatalmas bevételeket produkáló közönségkedvencek is helyet kaptak. Többen az Avatar jelölésén értetlenkedtek, mert hogy több keresnivalója lenne a technikai kategóriákban. Mások marketingfogásnak tartják a James Cameron-film jelölését, hiszen a sci-fi közel 2,5 milliárd dolláros bevételnél tart, az imdb-n az 59. legjobb film, és ettől rajongók millióinak figyelmét remélik. „Hiába sok a trükk, meg az effekt, a karaktereket igazi hús-vér emberek játszották, és igazán jól teljesítettek” – panaszolta Cameron, hogy épp a színészeit nem értékelték a kilenc jelölés között (a Titanic tizenegy díját már nem tudja megdönteni).
Exfeleségének filmje, A Bombák földjén tavaly nyáron került az amerikai mozikba, de csak pár tucat filmszínház játszotta. Így is 12,6 milliót szedett össze a háborús dráma, azóta már hatvannyolc díjat gyűjtött be, és szintén kilenc Oscar várományosa.
Kathryn Bygelow rendezőként a negyedik nő jelölt az Oscar-díj történetében, de egy nő sem kapta még meg ezt a díjat. 2004-ben Sofia Coppolának drukkoltunk hiába az Elveszett jelentésért, helyette a legjobb forgatókönyvért ismerték el.
Ősszel még úgy tűnt, hogy az Egek ura című George Clooney-film lesz a befutó, de aztán Bigelow korábban bemutatott, alig reklámozott háborús drámája tarolt a díjátadókon. A rendezők céhe is őt díjazta, és ez sok éve meghatározó tényezőnek számít.
Jeff Bridgest tippelik a legjobb férfi főszereplőnek járó elismerésre, fantasztikusnak értékelték a Crazy Heartban, Golden Globe-ot is kapott érte. A legjobb férfiszínészek között decemberben még George Clooney-t tartották az Oscar fő esélyesének, korábban a Szirianáért és a Michael Claytonért indult a díjért, előbbinél az ő neve került ki a borítékból. Morgan Freeman mellett Jeremy Renner is jelölt, eddig még nem került Oscar-közelbe, ez az első jelölése, miután a S.W.A.T. – Különleges kommandóban szerepelt, A Bombák földjében bombaszakértőt alakít.
A legjobb színésznők kategóriában Sandra Bullock nyerhet, hisz a Blind Side a gödör aljáról való visszatérést jelentette a művésznőnek, és az Oscar kedveli az ilyen nagy visszatérőket (bár tavaly Mickey Rourke nem kapott díjat A pankrátorért). A másik főjelölt Meryl Streep, ugyanis egyedülálló rekordot hozott a Julie & Julia, megszerezte a 16. jelölését, amiből eddig mindössze kettőt váltott díjra (Az eddigi rekorder, Katharine Hepburn tizenkét nevezést gyűjtött be, és négy díjat kapott). Carey Mulligan az Egy lányról drámában játszott kiválóan, az Amerikában is limitált kópiaszámmal futó Last Stationért Helen Mirrent negyedszerre jelölték, amiből egyet már díjra váltott (A királynőt). Gabourey Sidibe (Precious) a BAFTA-ról és a Golden Globe-ról is üres kézzel távozott.
A Precious című terhestinédzser-dráma rendezője, Lee Daniels örül, hogy sok év után személyében végre megint jelölnek egy fekete rendezőt. Eddig csak John Singletonnak sikerült beverekednie magát egy Los Angeles-i kemény, lövöldözős helyről szóló, Fekete vidék című drámájával a legjobb öt közé 1992-ben. Spike Leet pedig forgatókönyvíróként díjazták a 89-es Szemet szemért című moziért. Lee Daniels eddig egy B-kategóriás filmet rendezett, az Árnyékbokszot, és producere volt a Szörnyek keringőjének, amiért Halle Barry Oscart kapott.
Christoph Waltz ismeretlennek számított a Becstelen brigantik előtt, aztán 2009-ben elvitte a legjobb színész díját Cannes-ban, ő az abszolút befutó a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában Stanley Tucci, Woody Harrelson és Cristopher Plummer előtt.
Sok színésznő tűnt fel a Kilenc című musicalben, az akadémia Penelope Cruz mellékszereplését találta kimagaslónak, vele együtt négy jelölést kapott a csúnyán megbukott mozi. Cruznak már van egy szobra, a Vicky Christina Barcelonában nyújtott teljesítményéért szólították színpadra, és 2007-ben a Versace-ruhának köszönhetően az elmúlt húsz év gáláinak legjobban öltözött híressége lett. Maggie Gyllenhaalt tartják esélyesnek még a legjobb színésznő díjára a Crazy Heart riporternőjének megformálásáért, a színésznőnek ez az első jelölése, a Sherry Babyben és A titkárnőben nyújtott alakításáért Golden Globe-ra is esélyes volt. A legjobb női mellékszerep Oscarja többek szerint akkor is a szőrös lábú Mo’Nique-hoz fog vándorolni, mert a kritikák szerint erőteljesen formálta meg az anyát a Preciousban. Az Egek ura két mellékszereplője, Anna Kendricke és Vera Farmiga is itt versenyzik egymással.
Jacques Audiard rendezése, A proféta az esélyes a legjobb külföldi filmre: a hét végén kilenc díjat kapott a francia Oscarnak számító Césaron. Nagy ellenfele Michael Haneke fekete-fehér drámája, amit a legjobb operatőr díjára jelöltek.
Nem indul ebben a kategóriában magyar film, pedig a Kaméleon című Goda Kriszta-film promócióját az MMK húszmillió forinttal támogatta is. A legjobb egész estés animációs film kategóriában viszont indul magyar vonatkozású munka: a Brendan: a kelták titka című filmet két ír rendező irányítása alatt francia és belga stúdió segítségével a Kecskemétfilm műhelyében gyártották 2007 áprilisától 2008 májusáig.
A legjobb betétdal kategória is átesett némi változtatáson, a kategóriában eddig minimum három és maximum öt jelölt volt, az új határozat szerint azonban, ha egy évben nincs semmi olyan szerzemény, amit méltónak találnak a díjra, akkor nem indítanak egyet sem, ha csak egy dalt tartanak érdemesnek, akkor egyet jelölnek. Az idei show-n nem adják elő az esélyes dalokat, csak levetítik őket.
Március 7-én rengeteg ismert név és sztár jelenik meg a Kodak Theaterben jelöltként, nézőként vagy díjátadóként, hogy harminchatmilliónál több amerikai kísérje figyelemmel a műsort. A fő kérdés, hogy Cameron vagy az exe, Clooney vagy Bridges, Streep vagy Bullock nyer. Ha a nézők valamiért vevők a műsorra, az ez az izgalom.