Jászai Mari filmen is bemutatkozhat

2010.03.10. 17:40
Kertész Mihály A tolonc című filmjét a New York-i Magyar Ház pincéjében találták két éve. Áprilisban elkészül a felújított kópia, ami többek közt az egyetlen fennmaradt mozgókép Jászai Mariról.

Nemsokára újból bemutathatják a második legrégebbi magyar némafilmet, Kertész Mihály A tolonc című alkotását. Az elveszettnek hitt film kópiája a New York-i Magyar Ház többször beázott pincéjéből került elő 2008-ban, egy éve egy hollandiai stúdióban restaurálják, a munkálatok április elejére fejeződnek be.

A kópiát Cselényi László, a Duna Televízió elnöke találta meg, és jelenleg a Magyar Nemzeti Filmarchívum tulajdonában van, ennek ellenére a restaurálás költségeibe egyik intézmény sem szállt be. Közel 20 millió forintra lett volna szükség, a holland filmmúzeum felajánlotta segítségét, és egy évvel ezelőtt az amszterdami Haghefilm laboratóriumában megkezdték A tolonc restaurálását. A holland filmmúzeum mindezért annyit kért cserébe, hogy a felújított film bemutatója Hollandiában legyen.

Az alkotás a második legrégibb előkerült magyar néma játékfilm az 1912-ben rendezett Keserű szerelem után. Kertész Mihály 1919-ig több mint negyven némafilmet rendezett Magyarországon, de csak kettő maradt meg: az 1917-ben készült Az utolsó hajnal című játékfilm és az 1919-ben gyártott Jön az öcsém című rövid propagandafilm.

A nemsokára látható, 1914-ben rendezett A tolonc című alkotás az egyike annak a három játékfilmnek, amelyet a Hollywoodban Michael Curtiz néven karriert befutott Kertész Mihály Kolozsváron rendezett Janovics Jenő stúdiójában. A most előkerült kópia az egyetlen fennmaradt felvétel Jászai Mariról.

A restaurálás

A film korabeli eljárással színezett, úgynevezett virazsírozott kópiája zsugorodott állapotban került az archívumba. Egyik tekercse el is ázott, ezt azonban sikerült gyorsan megszárítani, így az emulziós réteg szerencsére nem károsodott. A szárítást követően a nitrófilmek számára legkedvezőbb hőmérsékleten és páratartalom mellett helyezték el. A felújítás megkezdésekor sajnos kiderült, hogy a nitrókópia több, a korábbi kopírozásból eredő, nehezen korrigálható hibát tartalmaz, amit analóg módon nem lehetett korrigálni, csak digitális technikával.

Az amszterdami vetítés után az eredeti nitrofilm és a róla készült, digitálisan restaurált biztonsági negatív, valamint a nitrókópia színeit is megőrző restaurált kópia hazaérkezik Magyarországra. A filmritkaságból a holland filmarchívum saját gyűjteménye számára is készít kópiát.