Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
A Weinstein Company három régóta várt filmből is közölt részleteket hétfőn: David O. Russell The Silver Linings Playbook-jából, Paul Thomas Anderson The Masteréből és Quentin Tarantino Django Unchained-filmjéből.
Jamie Foxx-szal a főszerepben a karácsonyra ígért film egy elszabadult rabszolga bosszúhadjáratat meséli el, aki a feleségét elrabló férfit üldözi. A Weinstein Company hét percet mutatott a filmből, amiben persze a leghangsúlyosabbak a tipikus tarantinói erőszak jegyei. A három film közül a 2012 októberben moziba kerülő The Master előzetese fel is került a netre.
Osama-filmek
A Miramax alapító producer legenda, Harvey Weinstein a politikai elkötelezettség miatt egymás után jelentette be két aktuálpolitikai témával foglalkozó film jogainak megvásárlását. Az egyik a líbiai diktátor, Muammar Kadhafi vezette rezsim bukását, míg a másik Osama Bin Laden meggyilkolása körüli akciót dolgozná fel. Az előbbivel kapcsolatban nem engedett sok teret a politikai kötődését firtató találgatásoknak, mikor a filmet a Barack Obama, Hillary Clinton, és a francia kormány briliáns együttműködéséről készített dokumentumnak titulálta.
A Code Name Geronimo munkanéven futó Osama-filmet a Top Gunt is jegyző amerikai John Stockwell rendezi. Weinstein a film bemutatóját ez év szeptemberére jósolta, azaz pontosan az amerikai elnökválasztási kampány hajrájára időzítené. Emiatt többen kritizálták, köztük a Sony Pictures is, akit persze piaci megfontolások vezérelhettek inkább.
A Sony is Osamáról forgat
A Sony ugyanis saját, Zero Dark Thirty nevű Osama-projektjét csak decemberben, a választások után juttatná el a mozikba, azonban kérdéses, hogy mennyire lenne vevő az amerikai közönség három hónapon belül egy azonos témát feldolgozó produkcióra. Míg Weinsteinék főleg a választásoktól felfűtött mozilátogatói kedvben bíznak, a Sony a Bombák földjénnel két Oscart és két BAFTA díjat is elnyerő Kathryn Bigelow rendezőnőre épít, valamint a szintén Oscar-győztes Mark Boal író tehetségére.
A Sin City régóta várt folytatásáról tett bejelentést a Dimension Films. A 2013 végén mozikba kerülő második részt Robert Rodriguez rendezi, és a színészgárdában ismét feltűnik az elpusztíthatatlan öregfiúk közül Mickey Rourke, és az első részben Bruce Willis hősi halálával megmentett lány, Jessica Alba is.
Paranoia a Doktor Szöszi rendezőjétől
A Relativity Media vállalat a Paranoia néven futó thriller bejelentésével borzolta a kedélyeket, amit a korábban főleg vígjátékokat rendező Robert Luketic (Doktor szöszi, Anyád napja) vinne filmre. A történet egy alkalmazottját ipari kémkedésre kényszerítő főnökről szól, a gyártás pedig jövő nyáron indulhat be.
Atom Egoyan az Eljövendő szép napokkal 97-ben három cannes-i díjat, köztük a legjobb filmnek járó nagydíjat is hazavihette. Egoyan most Colin Firth és Resse Witherspoon szereplésével készítene filmet, amit szintén a Weinstein Company gyártana. A Mara Leveritt írta megtörtént eseményen alapuló alkotás három tizenéves amerikai fiú peréről szól, akiket azzal vádolnak, hogy három nyolcéves kisfiút feláldoztak egy sátánista rituálén. A véres bűncselekménnyel vádolt fiúkat jó pár évvel később, bizonyíték híján engedtek el előzetes letartóztatásukból. A filmet kifejezetten érdekessé teszi, hogy a megtörtént események három szereplője is az alkotók közt szerepel.
Az idei versenyprogramban két filmmel, a John Hillcoat rendezte Lawless-szel és a Jeff Nichols féle Mudd-dal részt vevő FilmNation vállalat az FC Barcelona, és Pep Guardiola vezetőedző történetének filmrevitelével házal. A producerek saját bevallásuk szerint a Bourne-sorozatot rendező Paul Greengrass tehetsége mellett a Barca szurkolóinak nagy számára is alapozva reménykednek a kasszasikerben.
A Hellboy több részét is Magyarországon rendező Guillermo del Toro bejelentésére annyian voltak kíváncsiak, hogy az alkotónak egy második időpontot is ki kellett jelölnie 2014-es filmje, a Pinocchio ismertetéséhez. A film olyan sztárokat vonultatna fel, mint a Harry Pottert játszó Daniel Radcliff, Christopher Walken és az énekes-dalszerző Tom Waits. A rendezőtől megszokott sötét látványvilágot 3d-vel tupíroznák fel.
Végül egy másik könyvadaptáció is felbolygatta a cannes-i piacot, ami az Amerikában bestsellernek számító, Lawrence Frank-könyvből, a Tombstones-ból készülne. A rendezői széket a Különvéleménnyel bizonyító Scott Frank kapta. Az alkoholizmusból felépülő magánnyomozó, Matthew Scruder szerepét az Elrabolva bosszúálló apukájaként már brutális szerepekben is jól teljesítő Liam Neeson vihetné el.
Női alkotók háttérben
A fesztivál nemcsak a leendő blockbusterekkel tesz hozzá a filmipar jövőjéhez, hiszen a Women and Hollywood blog kezdeményezésére 2 női rendező (a Toy Story 3-at készítő Darla K. Anderson, és a Charlotte Greyt rendező Gillian Armstrong), egy női producer (Rachel Ward), és egy neves feminista (Gloria Steinem) petíciót írt alá a női alkotók védelmében, amihez másnapra már 700-an csatlakoztak. Az ötletet egy, a francia Le Monde-ban megjelent cikk ihlette, ami a 2012-es fesztivál kizárólag férfiakból álló versenyzőgárdáját ostorozta.
Melissa Silverstein, a blog írója a fesztivál alatt megkötött üzletekkel kapcsolatban úgy gondolja, a döntéseknek sokszor olyan íze van, mintha egy hátsó szobában elszívott kubai szivar mellett bólintanának rá mindenre, az átláthatóságról és egyenlőségről még hírből sem hallottak.
Tavaly egyébként négy női alkotó versenyzett az Aranypálmáért, míg a díjat csak egyetlen egyszer kapta nő: 1993-ban, a Zongoralackét alkotó Jane Campion vihette haza.