Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMOlcsón add a közterületed!
További Cikkek cikkek
Az Index számításai szerint összesen mintegy 325 millió forintot fizetett ki a DH Five Kft. a fővárosi önkormányzatnak és három kerületnek a Die Hard - Drágább, mint az életed forgatásáért, vagyis azért, hogy április végétől hónapokon át a tökös rendőrt, John McClane-t alakító Bruce Willis miatt lezárják a fél várost.
A Die Hard nagyrészt a rákospalotai Raleigh stúdióban készül, de a közeli mogyoródi Forma 1-es pálya területén is felépítettek egy 300 méter hosszú greenbox falat, ami még a július 29-i magyar nagydíj idején is a Hungaroringen fog állni. Mogyoródon egészen a magyarországi forgatás végéig rögzítenek autósüldözéses jeleneteket, de ezek a munkák nem a főváros kasszáját gazdagítják.
A külsős jelentekért, melyben Budapest Moszkvát játssza, négy önkormányzat kap április óta területfoglalásaiért járó jelentősebb díjakat a Bruce Willis-film magyarországi produkciós cégétől.
Így foglalta el Bruce Willis Budapestet
Kattintson információkért a térképünkre! Véres atlétával jelöltük Bruce Willist, piros autóval a járműves üldözéseket, női ruhával a partyjeleneteket, lilával a belső forgatásokat.. Kimaradt egy forgatási helyszín? Írjon nekünk ide!
(Térkép: Szűcs Gyula)
A legtöbb pénzt a fővárosi önkormányzat könyvelhette el a tulajdonában lévő területek használatáért. Mint írják, eddig 155 millió forint bevétel érkezett Budapest számlájára forgatásokból (a héten még nem tudják megmondani, hogy ebből mennyi a Die Hard). Egy a fővárost ismerő helyszínbiztosításokért felelős filmes szerint a főváros kezelésében lévő területeken általában viszonylag magas árakkal lehet számolni: napi 1250 forint a négyzetméterenkénti díj, de a kiemelt helyeken ez még magasabb, akár 2500 forint is lehet, a külsőbb kerületekben lévő helyszínekért viszont legfeljebb 500 forintot kérnek a stáboktól.
A Die Hard helyszínei között volt több drága terület is: a filmesek többször elfoglalták például a Hősök terét, az 56-osok terét, volt forgatás az Andrássy úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Szépművészeti Múzeumnál felvett bírósági jelenetet kiegészítő tüntetést a Városligeti fasorban rögzítették, dolgoztak az Állatkerti körúton és a Podmaniczky utcában, de két napon keresztül az M3-as kivezető szakaszán is felvettek pár autós jelenetet. Leállították az Erzsébet híd, valamint a Ferdinánd híd forgalmát is. Az utcai akciójeleneteket pedig sokszor még helikopterről is filmezték.
A Die Hard produkció az V. kerületnek is viszonylag magas összeget fizetett: információink szerint eddig 135 millió forintot utaltak a belvárosi helyszínekért. Abban a 25 napban, amíg a kerületben forgattak, épült kamu szovjet emlékmű a Kálvin téren, és üldözött autókat egy hatkerekű páncélautó, a pénzek nagy részét azonban mégis parkolásért fizették.
A VII. kerület 30 millió forintot kapott az akciójelenetekért, itt 10-15 napot dolgozott a stáb, többek között a Vörösmarty utcában forgattak akciójeleneteket. A VIII. kerületben, ahol szintén többnyire belső forgatások zajlottak, de azért parkolni itt is kellett, 7 napért és több utca elfoglalásáért 5,6 millió forintot számlázhatott a kerület a stábnak.
A Filmiroda honlapján 10,38 milliárd forint szerepel a hollywoodi film magyarországi büdzséjeként, a film teljes költségvetését 20 milliárd forintként jelölik. A magyarországi költést az adó-visszatérítés miatt kötelező bejelenteni a produkciónak a forgatás kezdetétől számított 60. napig a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) tartozó magyar szervhez. A költésben minden tétel benne van a több ezer statisztától a magyar stábon, a díszleten és az összetörendő autókon át a szállodaszámlákig. A jelek szerint ebből az összegből csak aprópénzzel részesültek a helyszíneket biztosító kerületek: az eddig kifizetett díjak alig haladják meg a becsült itthoni költségvetés 3 százalékát. Persze kérdés, hogy például az V. kerület mennyit profitál áttételesen a stáb szállodaszámláiból, vagy akár a külföldi filmesek miatt egyes boltokban megnövekedett forgalomból.
Csak itt, csak most - akció Hollywoodnak
Az arány lehetett volna jobb is, de információink szerint több helyen kedvezményes díjszabással kedveskedtek a produkciónak. Ahogy Cserven János, a film location managere az Indexnek elmondta, a főváros és az V. kerület adott kedvezményt a produkciónak, a VII. kerület pedig eleve csökkentett áron kínálja a helyszíneket minden filmforgatásnak (900 forint négyzetméterár helyett 450 forintért).
Cserven pontos számokat nem mondott, az önkormányzatok pedig a nyári szabadságolásokra hivatkozva nem tudtak részletesebb adatokat adni. Cserven annyit elárult, hogy a film technikai eszközparkjának 2000 négyzetméternyi parkolóhelyre van szüksége a forgatási színhelyeken. Az eddigi 50 napból az első 30 napról tudott csak pontos adatot nyújtani a főváros: erre a Die Hard produkció 64,5 millió forintot utalt. A négyzetméter és forgatott nap alapján elnagyolt számítással valószínűsíthető, hogy a Die Hard az 1250-2500 forintos négyzetméterár helyett jelentős árkedvezményt kaphatott, hisz az első hónapra átlagosan 500 forint jut négyzetméterenként. Ami durván 64 milliós kedvezményt is jelenthet.
Ugyanez a számítás az igen drága V. kerület esetében (150 négyzetmétertől 3800 forintos a napi négyzetméterár) további 60 milliós kedvezményt sejtet: itt 193 millió lenne a teljes összeg a 135 millió helyett. A számításokat bonyolíthatja, hogy egyes jelenetek felvétele egyszerre több kerületben zajlott; ilyenkor osztozniuk kell a 2000 négyzetméteres területfoglalás bevételein. Illetve az egynapos előkészületekkor vagy az utólagos takarításkor kevesebb területet használnak. De még így is biztosra vehető, hogy az önkormányzatok jutányos árat adtak Bruce Willis kedvéért.
A területhasználaton felül a forgatással járó többletköltségek közé tartozik még többek között a közlekedési lámpák lekapcsolása, a közlekedési táblák kiszedése, a helyszínt biztosító rendőrök fizetése, a megváltozott tömegközlekedés forgalompótló járatainak díja is.
Toplista
A 10,4 milliárd forintos magyarországi költéssel rekorder a Good Day to Die Hard (a Mid Atlantic a magyarországi szervízcége, jelenleg DH Five Kft néven). A második helyezett 7 milliárd körüli kötléssel (Mid Atlantic cég másik filmje) a Hellboy 2 volt. A harmadik legtöbbet költő film a hírhedt Koncsalovszkij-féle Diótörő volt 6 milliárddal (aminek az itthoni költésével kapcsolatban még mindig folyik a polgári per). Utána jönnek ismét a Mid Atlantic szervízcég szervezte sorozatok, a Katedrális 1, 2, a Borgiák 1, 2, illetve a 47 Ronin.Bruce-éknak furcsa a bürokrácia
A produkció épp az itt elköltött összeg nagysága miatt kapta az árengedményt, hangsúlyozta Cserven. Filmes szakemberek szerint az olyan nagy filmek, amelyek legalább 10 millió forintot hagynak itt csak a közterületért, azok általában kapnak kedvezményt. Problémának tartják viszont, hogy a tizedannyi pénzből készülő magyar filmeknek nem jár ilyen. Legutóbb Angelina Jolie szerelmes filmjét, A vér és méz földjént támogatták az önkormányzatok. Itt csak a troliforgalom egész napos átállítása miatt egymilliót fizetett a produkció, összesen pedig 10 milliót hagyott itt a pesti, főként VII. kerületi közterületekért. Esztergomban viszont ingyen forgathattak.
Ugyanakkor az I'm Film közreműködésében készülő Het Bombardement című holland-belga-magyar film produkciós cége csak a Batthyány tér örökmécsese körül júniusban két napra 9 millió forintot fizetett, a költségekben benne volt az a 2,5 millió is, amivel 100 lakónak biztosítottak vasárnapra mélygarázsban parkolóhelyet, tudtuk meg a film helyszíneit intéző felelőstől.
Az átlagos produkcióknál a szakemberek szerint a legnagyobb gond az, hogy minden kerületben más árak vannak, ráadásul sok turisztikialag fontos helyen irreálisan magasak az árak, amit egy reklámfilm, vagy egy főiskolás csapat a vizsgafilmjénél nem tud kifizetni.
A legnagyobb nehézség az, hogy van olyan kerület, ahol 4-5 nap alatt megkapják az engedélyt, de van ahol egy teljes hónapig ülnek rajta. Egy reklámfilmnél általában a megrendelő cég egy héttel előtte ideutazik az országba megnézni a helyszínt, és azt várják, hogy egy hét múlva forgathassanak. Nem mindig értik, hogy miért kell hetekig várni egy engedélyre, és miért van szükség a döntéshez bizottsági ülésre.
A filmet az USA-ban 2013. február 14-én mutatják be.