Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNem rémisztő Liza, a rókatündér
További Cikkek cikkek
A stúdióban berendezett sötét tapétás polgári lakásban, a legizgalmasabb elem a két hulla nyomát körberajzoló fehér vonal. Ez azonnal jelzi azt a groteszk vonalat is, ami miatt a démoni erővel bíró ápolónőről szóló közönségfilm egyben a fesztiválokon is sikeres lehet. Nem mellesleg Bede-Fazekas Szabolcs kaszkadőre többször teljes testtel lezuhan egy létráról, amíg ott voltunk. Erről a rendező magyarázatként csak annyit mondott: "Ma egy kameránk van, így mindent többször, több szemszögből kell felvennünk, emiatt folyamatos harcban állunk az idővel".
Liza, a rókatündér
Kitsune – így hívják japánul a kíméletlen rókadémonokat, kik felébresztették áldozatukban a vágyat, majd elrabolták halandó lelküket – ez derül ki a film teaseréből. A sztori szerint ilyen, a japán férfiakat évezredek óta rettegésben démon, vagy tündér a félszeg ápolónő Liza is, aki körül egyre több a gyanús haláleset.Belenéztünk a még nem kész főcímbe is Juhász Róbert hangmérnöknek köszönhetően: pont olyan jó, mint amilyet a teaser alapján vártunk, csak épp a főszereplő Balsai Móni kinézete kerüli az ijesztőbb vörös rókadémon tónust. A haja szőke, és a szeme sem kisírt, vagyis kihagyták a vörös haj mellett a vörös szemceruzát és a nagylátószöggel felülről kamerázást is. "Mónit amúgy sem szokták felismerni" - mondja róla a rendező, amikor a stúdióban elvesző díszletlakás egyik horgolt terítős asztalához ültünk le beszélgetni az ebédszünetben. "Nem az a büfészínész típus, aki filmen, színpadon kívül is előadja magát." Pedig Till Attila Csicskájában is szerepelt, az HBO Társas játék című sorozatában és Ujj Mészáros Károly kisfilmjeiben.
"Ez igaz, a Csicska premierjén sem ismertek fel" - válaszolt a felvetésre Móni, aki egy 70-es évekbeli horgolt csipkeruhában forgatott, és a nap folyamán ide-oda ugrált a képzelt japán popénekessel (a dán David Sakurai-jal) egy másik jelenetben. Ujj Mészáros a kezdetektől fogva Balsai Mónit képzelte el a naiv, magányos ápolónő szerepében. A színésznő főleg arról beszélt az Indexnek, hogy miket tanult meg a forgatás kedvéért: kést pörgetni és pár mondatot japánul. Ugyanis Molnár Piroska, akit a főszereplő Liza ápol, néhai férje, a japán nagykövet miatt tud japánul is.
"Úgy rendez, mint bárki más – válaszolta Móni, amikor arról kérdeztük, hogy mennyiben szokatlan az, hogy élettársa a film rendezője. "Nem is szeretek erről beszélni, mert a magánéletünket szeretnénk magánügyként kezelni" – tette hozzá, így a legviccesebb forgatási jelenetekre tértünk gyorsan: "Az volt vicces, amikor kis barátomnak, a vaspondrónak kellett haladnia, és a kellékes esküdözött, hogy beidomította a férget, és tényleg jó irányba is haladt".
"Bár öt éve készül ez a terv, és volt valamilyen képem Lizáról, csak a májusi egyhónapos próba óta érzem letisztultan a karaktert - tette még hozzá Móni. - 12 éve él egy zárt világban, egy lakásban, ahol mesterien végzi a dolgát, két barátja van: egy képzelt popénekes és a vaspondró".
Ezt a magyar-svéd koprodukcióban készülő filmet már a Filmalap támogatta: 205 millió forintot kapott a teljes költségvetést jelentő 405–ből. A reklám és kisjátékfilmeket jegyző rendezőt erről is kérdeztük, hogy kinézik-e a szakmából amiatt, hogy elsőként lett támogatott: "Eléggé outsider vagyok, nem ismerek mindenkit, de a visszajelzések nem voltak rosszak. Talán azért, mert tudják, hogy sok külföldi fesztivált jártunk végig ezzel a tervvel Cannes-tól Rómán át Szarajevóig."
A rendezőnek volt ideje felkészülni: „Egyrészt egy párhuzamos világként éltem meg a filmet az ötéves várakozás alatt, másrészt a film forgatását megelőzően még storyboard is készült. A forgatást előre elterveztük 42 naposra, a számítógépes utómunka pedig néhány hónapig fog tartani. Szlovéniában forgatjuk például a japán jeleneteket, ahova majd az utómunka során kell berajzolni a Fudzsi-hegyet” – említi példaként.
"A Filmalap segített a forgatókönyvet átnézni, olyan volt, mint egy workshop: elmondták, hogy szerintük mi nem indokolt, min lehetne javítani, hogy lehetne tovább menni, és ezek után azon változtattunk Hegedűs Bálinttal, a forgatókönyvíró-társammal, amivel egyet is értettünk" – tette még hozzá a rendező.
Ujj Mészáros Károly kisfilmjei:
A reklámszakmából érkezett Ujj Mészáros Károly megjárta már a Liza, a rókatündér-tervvel a cannes-i fesztivál Cinéfondation szekciójának műhelyét is. Vagy 10 kisfilmet rendezett eddig: például az Álmatag férfiak titkos kalandjait és a 3: Kisfilm a szerelemről címűt az Indavideo Filmen lehet megtekinteni Balsai Mónival a főszerepben, de itt van a szomorúbb Aléna utazása is Alena Dzebóval.
A producer, Major István sem aggódik az Andrew G. Vajna vezette szervezet esetleges túlzott figyelme miatt: ő maga hívta ki kétszer is Miskolczi Pétert, az alap gazdasági igazgatóját, hogy megmutassa hogy forgatnak az egyelőre a támogatói és a a producer zsebből megelőlegezett pénzből. A Filmalap ugyanis eddig még nem utalt.
„Nem várhattunk tovább, hiszen megítélték a filmnek a támogatást és nyáron kell forgatni, amikor szabadok a színészek. A Lizát szeretnénk tavasszal bemutatni, eddig minden úgy halad, ahogyan elterveztük” – mondta erről a Billy Ray Cyrusre emlékeztető Major, akinek cége, a Filmteam most a Move on nemzetközi film háromnapos itteni forgatásában is közreműködik, ezen kívül Dyga Zsombor Couch Surf című filmjének létrejöttét is segíti.
Vannak azonban előre ki nem számítható dolgok a pénz késlekedése mellett is, a nyolcadik napon például lecserélték a dán operatőrt, mert a felvett anyagok alapján úgy látták, nem egyezett a rendezővel a koncepciója. A munkát Szatmári Péter vette át, aki épp befejezte a Nejem, nőm, csajom forgatását. A megbeszélés után úgy találták, egy napot kell csak újraforgatni.
A Die Hard csapata a szomszédos műteremben épít és bont, így előfordult, hogy zavarták a Liza felvételeit. Major megemlíti, hogy szívesen vették volna ellenszolgáltatásként, ha Bruce beugrik hozzájuk egy epizódszerepre. „Még megszólalnia sem kellene”. A rendező sem ellenkezett: "Bruce poénnak jó lett volna" – mondta.
Bruce Willis alig 100 méterre, mellettük forgat, és a lakókocsija is ekkora távolságra van a Liza, a rókatündér stúdiójától. Sajnos, amikor ott jártunk, az amerikai film stábja éppen a főszereplők nélkül készült esti forgatásra: egy green box felülettel kiegészített épületrészt készítettek elő, amire egy helikopter száll le.
Van előnye is annak, hogy kevés magyar film készül, például, hogy a nagy belmagasságú stúdióban a Liza, a rókatündér két külön munkaállomásra osztott stábjában a producer szerint A-listás szakemberek tucatja dolgozik az operatőrtől kezdve a díszlettervezőn, a hangmérnökön át a helyszíni vágóig és az első asszisztensig. Amikor távoztunk, a színészek az előtérbe helyezett kanapén várakoztak: Balsai Móni és Bede-Fazekas Szabolcs között a George Clooney-féle amorózó szerepére váró Schmied Zoltán folyt el épp a székben, David Sakurai pedig gördeszkázott. "Stábfotós holnap lesz, őt csak a véres jelenetekre hívjuk" - hallom még távozóban. Ez sem volt rossz, de azért arra még szívesebben benéznénk.
A Filmalap a cikk megjelenése után ezt írta a késlekedő támogatásról:
A Filmteam csak július 27-én tudta aláírni a támogatási szerződést a Magyar Nemzeti Filmalappal, ugyanis a producer csak ekkor tudta garantálni a film finanszírozásának egyéb forrásait. A Filmalap az aláírást követően még aznap átutalta a támogatás első részletét a produkció számára. A Magyar Nemzeti Filmalap a továbbiakban is ragaszkodni fog ahhoz, hogy csak abban az esetben köt támogatási szerződést a produkciókkal, ha az adott film teljes finanszírozása már biztos, és ezt a filmelőállító a szükséges szerződésekkel igazolni tudja.