Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Fótra mentünk, hogy egy újabb Kapa-Pepe film forgatásán lessük meg, hogyan dolgozik a mester. Az abszurd forgatáson Jancsó Miklós egy fekete leplekkel álcázott sátorból dirigált, amit a méretes stúdió oldalában állítottak fel, tíz méterre a stábtól. A hangja egy óriási mikrofonból szólt. "Akkor most mi van?" - kérdezte néha az elszigetelten dolgozó rendező Jancsó Nyikát, az Ede megevé ebédjét operatőrét. Többször tanácsokat is kért tőle a rendezéshez.
A látogatásunkkor próbált jelenetben Pepe (Scherer Péter) éppen menyasszonyát döntené az ágyba, de Kapa (Mucsi Zoltán) beleköp az idillbe: "Az első nyilvános, önkéntes akasztást rajtad akarják kipróbálni" - rázza fel Kapa a friss házasokat. Később a nyomaték kedvéért belép a képbe Balázsovits Lajos kigyúrt verőlegényekkel. Scherer Péter azért igyekezett beleimprovizálni, hogy a leselkedő sajtó kedvére tegyen.
"Hallasz, Miki bácsi?"
A távrendezésből bonyodalmak is adódtak, bár a jancsói hosszúságú, nyolc perces snitt első próbáit a rendező még a helyszínen vezényelte le. A második nekifutásnál már a sátorból instruált: "Ne álljatok meg, Lajoska, és legyen rajtad a fekete szemüveg!" Majd: "Menjetek ezzel a dumával az akasztófa felé". Jancsó csak akkor bújt újra elő rejtekhelyéről, mikor az öltönyös Balázsovits mindebből sem értette meg, hogy egy oldalajtón kellene kimennie. Ekkor Jancsó "Odamegyek, bazdmeg!" felkiáltással lépett közbe, amit Nyika csendes leborulással nyugtázott.
"Ritácska, édes, Rita szerelmem, táncos lépésekkel menjél" - irányította mikrofonba beszélve a rendező Pepe menyasszonyát, Góbi Ritát. A színésznő eredeti foglalkozása szerint balettáncos. Az Indexnek elárulta, hogy a rendező a Hull az elsárgult... című táncos darabban szúrta ki magának. Jancsó később "felfázós menyasszonynak" nevezte az elsőfilmes színésznőt, aki a stúdió hidege ellen melegítőt húzott az esküvői ruhára és farmert a szoknya alá. Később azt is megfigyeltük, ahogy Góbi Rita a verőlegények egyikével lazításképpen labdázott egyet a levegős stúdióban.
Családi körben
Amellett, hogy a filmben szokás szerint mindenki saját néven szerepel, Jancsó szűkebb családja is része a bensőséges forgatásnak. "Ritácska, a Zsuzsa kéri, hogy ne mondd a faszt, mert nem áll jól a szádban" - továbbítja a mikrofon Jancsó dörgedelmes hangját, aki ezzel felesége és vágója, Csákány Zsuzsa jótanácsát tolmácsolja a főszereplőnőnek.
A kamera mögött Jancsó Nyika, a rendező legidősebb fia Grunwalsky Ferencet váltotta le, aki az MMK által a filmnek megítélt 120 millió forintos támogatást övező felzúdulás miatt volt kénytelen elhagyni a stábot. Grunwalsky több Jancsó-film, köztük a legutóbb forgatott Mohácsi vész operatőre volt, és egy évvel ezelőtt azért merült fel vele szemben az összeférhetetlenség vádja, mert az MMK kuratóriumának elnökeként a filmes támogatások megítélésében (így a Jancsó-filmek támogatásában is) döntő szava volt.
"A kollégák nem hagyták, hogy Grunwalsky legyen az operatőr, mert olyasmibe tenyerelt, amit nem szívesen vettek. Azt szerették volna, ha lemond az elnökségről, de fontosabb, hogy ő a kuratóriumban maradjon, mert kemény fiú, nem lehet befolyásolni. A magyar film érdekén dolgozik" - reflektál az esetre Jancsó, akivel az első próbák után ültünk le beszélgetni.
"Amíg élünk, csináljuk"
Nem Grunwalsky az egyetlen, aki a forgatásról hiányzik. Az Ede megevé ebédjét őszi forgatási napjain még Halász Péter is szerepelt a filmben, akinek utolsó filmjét halála előtt egy hónappal mutatták be az idei, 37. Filmszemlén. "Az élet már ilyen, elmúlik, átalakul, ez a film nem ugyanaz a stílus lesz mint az eddigiek" - utasítja el a kesergést az ősz rendező, majd, ha már a témában vagyunk, megkérdezzük tőle, hogy rendszeres szerzőtársának, a tavaly nyáron elhunyt Hernádi Gyulának volt-e még valamennyi szerepe a jelenlegi film előkészítésében. "Semmi szerepe nem volt. A Gyula már régóta betegeskedett, azelőtt naponta összejöttünk, beszélgettünk." Arra a kérdésre, hogy a forgatókönyvet ezúttal ki írta, elmondta, hogy "a forgatókönyvet a kamera írja. Az elképzelést, a dialógusokat én írtam."
Dalárda
A Kapa-Pepe sorozat hagyományaihoz híven most is megjelennek ismert figurák a filmben, élükön magával a rendezővel. A gyulafirátóti repper, Sub Bass Monster a "Nem vagyok ideges" című "nagyon szép számot énekli". A Cotton Club Singers László Boldizsára is dalra fakad, közbevetésünkre, hogy ez azért túl kommersz, Jancsó azzal vág vissza, hogy "Boldi majd ironikusan énekel". A szereposztást Horváth Csaba táncos és Fazekas Csaba, a Boldog születésnapot! rendezője színesítik.
Távozásunkkal egy időben a stúdió mellett forgó Kincses sziget című francia filmhez éppen egy középkori akasztást vettek fel a szabadban. Úgy látszik, hogy a Cristopher Lambert főszereplésével Fóton forgatott Harag napja és a magyar Le a fejjel! óta a helyszín a középkorra és az újkorra specializálódott, bár a két párhuzamosan forgatott filmben megjelenő bitófa-motívum távolabbi összefüggéseit nem kutattuk. A francia produkcióról többet nem sikerült megtudnunk, az éber biztonságiak még a Jancsó-film saját vadászterületén kívül kattintgató fotósát is kivezették a fóti stúdió területéről. A pórul járt stábtag, László Péter ezt követően csak telefonos segítséggel tudott visszajutni a kerítésen belülre.