Korzikán az életünk forgott kockán, kész rémálom volt

2006.05.25. 00:10
Míg Sofia Coppola filmjét lehuhogták, a Brad Pitt főszereplésével készült Bábel is langyos visszhanggal indított, a Taxidermia már lefutotta a dicsőségköreit, és Pálfi Gyuri haza is ment. Most Kocsis Ágnesen van a hangsúly, aki egy vécésnéniről szóló filmjével mutatkozik be, és a nemzetközi újságírók kedvencén, Tarr Bélán.
Kocsis Ági és Hajdu Szabolcs is megérkezett Cannes-ba, Pálfi György pedig két filmtervével a hóna alatt már haza is ment, anélkül hogy egy filmet is látott volna. "Tegnap volt egy Camera D'Or felvonulás, ahol az összes elsőfilmes jelen volt. Idén huszonkilencen voltunk, pedig úgy hallottam, hogy tavaly csak tizenkettő elsőfilmest válogattak be" - mesélte Kocsis Ági, akit a magyar pavilon teraszán csíptünk el. - A vetítés után volt egy beszélgetés, tele volt a terem és nagyon sokat kérdeztek engem is, a színészeket is. Sokan mondták, hogy tetszett nekik a film."


Kocsis Ági és az első benyomások
"Még sok mindent nem láttam, csak hogy nagyon sok ember mászkál a Croisetten. A vörös szőnyegen pedig inkább azt figyeltem, hogy ne lépjek rá a ruhámra" - mondta az első benyomásairól. "Következő filmtervemről még nincs konkrét elképzelésem" - tette hozzá, de a Friss levegő producere, Pusztai Ferenc közbeszólt: "próbálunk Cannes-ban a következő filmhez producert találni". Ez azért egy elképzelést feltételez. A Friss levegőt két napon keresztül összesen négyszer vetítik, a Cinefoundationban szereplő kisfilmjét, a Vírust egyszer, aminek kapcsán még egy "ünnepélyes, kiöltözős vonuláson" vesz részt a magyar rendezőnő. A Friss Levegő feliratú dezodor a taxidermiás tálca hús után újabb pozitív meglepetést jelentett számunkra, bár az illata nem valami friss, az ötlet a keddi Screen Daily szerint a nap promója volt.

Fekete Buddha

Egy napra Tarr Béla is ellátogatott a fesztiválra, aki egy filmjeihez stílusban passzoló, távol-keleties étteremben tartott sajtótájékoztatót. A fekete, arany díszletek előtt a film francia és német producerei a hevesen érdeklődő külföldi újságíróknak beszámoltak arról, miért futott zátonyra a forgatás, és hogyan sikerült talpra állni. Tarr Béla innen folytatta. Elmondta, hogy "egy óra tíz percnyi anyag forgott le a Londoni férfiből, és még egyszer ugyanennyi van hátra. A magyarországi forgatás befejeződött, ez nyolc napig tartott."


Tarr Béla a magyar pavilonban
Még megjegyezte: "ha a körülmények engedik, akkor gyorsan dolgozom, de Korzikán az életünk forgott kockán, az kész rémálom volt". A helyszínen az is kiderült, hogy Tarr három filmjét is kiadják Franciaországban dvd-n, mégha a Cannes-ban népszerűnek számító rendező nem is szereti a digitális képet, mert "olyan mint a digitális hang az analóggal szemben: nagyon hideg".

Új tehetségek rázzák fel Kelet-Európát

"Magyarország részese az 59. Cannes-i Filmfesztivál legszembeszökőbb irányzatának, Pálfi György vihart kavart Taxidermia című filmjével az élen" - olvasható a szerdai Hollywood Reporterben, ahol egy oldalas cikk jelent meg "Új tehetségek rázzák fel Kelet-Európát" címmel. Nem csoda, ha a fesztiválon a régió filmjei jelentik az egyetlen újdonságot a latin-amerikai mezőny mellett. A versenyprogramban szereplő kisebb-nagyobb nevek nem okoztak meglepést, és a fesztivál első hetében nem találkoztunk olyan emberrel, aki akár egyetlen lehengerlő filmélményről is be tudott volna számolni.

A Hollywood Reporter újságírója legtöbbet Pálfi filmjével foglalkozik. "A magyar filmes közösségben mindenki nagyon boldog - idézi később Miskolczi Pétert, a Taxidermia producerét -, még ha egyik filmünket sem a versenyprogramban vetítik. Az is fontos, hogy ez egy friss, új generáció. Mindhárom rendező harminc év körüli, másképp gondolkoznak a filmről és a közönségről." Ezen felül említésre kerül a lengyel Slawomir Fabicki Retrieval című filmje, az Un Certain Regard-ben szereplő litván You and I, és két román film. Persze Kocsis Ági és Hajdu Szabolcs sem hiányoznak a kelet-európai körképből.

Szakasz és az X-Men

Közben a fesztivál sztárfelhozatala is tartja a szintet: a szeptember 11-ei tragédiát feldolgozó World Trade Center című film félórás beharangozójára Oliver Stone-t a húsz éve készült Szakasz hadtestagjai kísérték el, mint a karakteres arcú Willem Defoe, Tom Berenger és Charlie Sheen. Az X-Men - Az ellenállás végének sajtótájékoztatóján pedig a mutánsok közül Halle Berry, Rebecca Romijn, Hugh Jackman és Famke Jenssen jelent meg.

A sajtóeseményről kivonuló amerikai sztárokat nagy visítozás fogadta, de egyedül Famke Jenssen pacsizott le a rajongókkal. Később egymás lábát taposták a Marie Antoinette partijára tartó Sofia Coppolát és Kirsten Durstot fotózó sajtómunkások, annak ellenére, hogy a film vetítéseit taps mellett a francia közönség huhogása zárta. Megjelent még az öregecskedő Faye Dunaway is, az öreg Coppolára viszont a sztárokra ácsingózó közönség szinte rá sem hederített.