További Cikkek cikkek
"Még sok mindent nem láttam, csak hogy nagyon sok ember mászkál a Croisetten. A vörös szőnyegen pedig inkább azt figyeltem, hogy ne lépjek rá a ruhámra" - mondta az első benyomásairól. "Következő filmtervemről még nincs konkrét elképzelésem" - tette hozzá, de a Friss levegő producere, Pusztai Ferenc közbeszólt: "próbálunk Cannes-ban a következő filmhez producert találni". Ez azért egy elképzelést feltételez. A Friss levegőt két napon keresztül összesen négyszer vetítik, a Cinefoundationban szereplő kisfilmjét, a Vírust egyszer, aminek kapcsán még egy "ünnepélyes, kiöltözős vonuláson" vesz részt a magyar rendezőnő. A Friss Levegő feliratú dezodor a taxidermiás tálca hús után újabb pozitív meglepetést jelentett számunkra, bár az illata nem valami friss, az ötlet a keddi Screen Daily szerint a nap promója volt.
Fekete Buddha
Egy napra Tarr Béla is ellátogatott a fesztiválra, aki egy filmjeihez stílusban passzoló, távol-keleties étteremben tartott sajtótájékoztatót. A fekete, arany díszletek előtt a film francia és német producerei a hevesen érdeklődő külföldi újságíróknak beszámoltak arról, miért futott zátonyra a forgatás, és hogyan sikerült talpra állni. Tarr Béla innen folytatta. Elmondta, hogy "egy óra tíz percnyi anyag forgott le a Londoni férfiből, és még egyszer ugyanennyi van hátra. A magyarországi forgatás befejeződött, ez nyolc napig tartott."
Még megjegyezte: "ha a körülmények engedik, akkor gyorsan dolgozom, de Korzikán az életünk forgott kockán, az kész rémálom volt". A helyszínen az is kiderült, hogy Tarr három filmjét is kiadják Franciaországban dvd-n, mégha a Cannes-ban népszerűnek számító rendező nem is szereti a digitális képet, mert "olyan mint a digitális hang az analóggal szemben: nagyon hideg".
Új tehetségek rázzák fel Kelet-Európát
"Magyarország részese az 59. Cannes-i Filmfesztivál legszembeszökőbb irányzatának, Pálfi György vihart kavart Taxidermia című filmjével az élen" - olvasható a szerdai Hollywood Reporterben, ahol egy oldalas cikk jelent meg "Új tehetségek rázzák fel Kelet-Európát" címmel. Nem csoda, ha a fesztiválon a régió filmjei jelentik az egyetlen újdonságot a latin-amerikai mezőny mellett. A versenyprogramban szereplő kisebb-nagyobb nevek nem okoztak meglepést, és a fesztivál első hetében nem találkoztunk olyan emberrel, aki akár egyetlen lehengerlő filmélményről is be tudott volna számolni.
A Hollywood Reporter újságírója legtöbbet Pálfi filmjével foglalkozik. "A magyar filmes közösségben mindenki nagyon boldog - idézi később Miskolczi Pétert, a Taxidermia producerét -, még ha egyik filmünket sem a versenyprogramban vetítik. Az is fontos, hogy ez egy friss, új generáció. Mindhárom rendező harminc év körüli, másképp gondolkoznak a filmről és a közönségről." Ezen felül említésre kerül a lengyel Slawomir Fabicki Retrieval című filmje, az Un Certain Regard-ben szereplő litván You and I, és két román film. Persze Kocsis Ági és Hajdu Szabolcs sem hiányoznak a kelet-európai körképből.
Szakasz és az X-Men
Közben a fesztivál sztárfelhozatala is tartja a szintet: a szeptember 11-ei tragédiát feldolgozó World Trade Center című film félórás beharangozójára Oliver Stone-t a húsz éve készült Szakasz hadtestagjai kísérték el, mint a karakteres arcú Willem Defoe, Tom Berenger és Charlie Sheen. Az X-Men - Az ellenállás végének sajtótájékoztatóján pedig a mutánsok közül Halle Berry, Rebecca Romijn, Hugh Jackman és Famke Jenssen jelent meg.
A sajtóeseményről kivonuló amerikai sztárokat nagy visítozás fogadta, de egyedül Famke Jenssen pacsizott le a rajongókkal. Később egymás lábát taposták a Marie Antoinette partijára tartó Sofia Coppolát és Kirsten Durstot fotózó sajtómunkások, annak ellenére, hogy a film vetítéseit taps mellett a francia közönség huhogása zárta. Megjelent még az öregecskedő Faye Dunaway is, az öreg Coppolára viszont a sztárokra ácsingózó közönség szinte rá sem hederített.