Csak Lajkó Félix feszengett Cannes-ban

2008.05.21. 11:49
A keddi napon Mundruczó Kornél Clint Eastwoodal és a Maradona-filmmel osztozott a figyelemben. A magyar film sajtóvetítését és díszvetítését megtapsolták a nézők, a sajtótájékoztatón a rendező és a főszereplők magyarul válaszoltak a kevés, főleg magyar újságíró kérdésére, a díszbemutatón pedig mindenki feketében jelent meg a magyar stábból, csak Lajkó Félix cipője volt piros.

Partival ünnepelték Cannes-ban Mundruczót illetve a többi magyar filmest, aki idén kijutott a fesztiválra. A Delta-bemutató estéjére időzített buli egy Cannes fölött található villa teraszos kertjében rendezték, és a magyarokon kívül rengeteg külföldi filmest is láttunk. Lajkó Félix estére már elemében volt: hegedűvel kísérte a dj-t, aztán egy órára beállt maga is a dj-pult mögé.

Nehéz film, családias sajtótájékoztató

"Miért ilyen szomorúak a kelet-európaiak? - kérdezett vissza az egyik újságíró kora délután a Delta sajtóvetítése után. "Lenyűgöző a képi világ, nagyon érdekes a stílus, de nekem ez túl szomorú" - fejtegette még. Sokan azt mondták, inkább nem nyilatkoznak. Egy idős francia nő viszont lelkendezve jött ki a vetítésről, a Deltát nagyon szép filmnek nevezte, szerinte megérdemelné az Aranypálmát is. "Túl lassú és nehéz" - mondták többen. "Semmi nem történik, de a végére besűrűsödik a dráma" - mondott ellent nekik egy francia újságíró.

"Nagyságrendileg 10 perccel rövidebb lett a film a szemle óta -, válaszolta az Index kérdésére a rendező. - Színházi tapasztalataimból kiindulva úgy gondolom, hogy minden alkotást a nézők fejeznek be, ezért az onnan jövő reakciókra nagyon figyelni kell. A februári vetítéseken úgy érzetem, hogy van néhány bizonytalanság a filmben, amiket ki kell venni." A szemlés vetítésen a kép 97 százalékos, a hang 60 százalékos állapotban volt a mostani, véglegesnek tekintett verzióhoz képest - tette még hozzá. Ezért a cannes-it tekinti a film valódi premierjének. Betervezték-e a cannes-i szereplést? - kérdezte még az Index. "Az hogy itt vagyunk, hatalmas megtiszteltetés, amire nem is számítottunk - válaszolta a producer, de igazából mi már annak is rendkívül örültünk, hogy 5 fárasztó év után végre maga a film elkészült."

Mundruczóék a vörös szőnyegen

A nagyszabású reklámkampány ellenére a Delta sajtótájékoztatóján inkább családias volt a hangulat. A kétszáz fős sajtóteremben húsz újságíró ült csak, ők is főleg magyarok, és kevesen kérdeztek. A rendező és a főszereplő Tóth Orsi, Lajkó Félix magyarul válaszolt a kérdésekre, Petrányi Viktória angolul.

A rendező még elmondta, hogy Tarr Béla a személyes baráti kapcsolaton kívül azért van a stáblistában, mert Mundruczó magát a magyar filmművészetnek abba a hagyományába helyezi, ahol Szőts István, Jancsó Miklós és Tarr Béla is található. "Rengeteg nagyon fontos beszélgetésem volt a filmről Tarr Bélával, és ami nagyon jó ebben a kapcsolatban, az az, hogy ő nem a saját filmjeit akarja velem megcsináltatni." A tájról, mint fő inspiráló eszközről beszélt még hosszan, mint hangsúlyozta, félig román, ezért is érezte úgy, hogy a Romániában található Duna-delta vidéket meg kell osztania a világgal.

A díszbemutatóra Mundruczó feleségével és a film két főszereplőjével, Tóth Orsival és Lajkó Félixszel vonult fel a palota vörös szőnyeges lépcsőjén a Lajkó komponálta zenére. Őket követte Monori Lili és Gáspár Sándor, a két másik főszereplő és a film többi alkotója. Mindannyian feketében jelentek meg, csak Lajkó Félix cipője volt piros, és csak a zenész feszengett kívülállóként.

Angelinának jól áll a 20-as évek

A nap egyébként Clint Eastwood legújabb mozijával indult, aminek legnagyobb erénye, hogy kiderült, Angelina Jolie-nak fantasztikusan áll a húszas évek divatja. A dolog Clint Eastwoodnak is feltűnt, ahogy a Mundruczó fiklmmel egyidőben zajló sajtótájékoztatón hangsúlyozta: "Angelina az amerikai film aranykorának, a negyvenes éveknek az olyan nagy ikonjaira emlékeztet, mint Katherine Hepburn, Ingrid Bergman, Bette Davis vagy Susan Hayward."

Clint Eastwood nagy visszatérő

A film egyébként az utolsó pillanatig változott, Clint Eastwood a vetítés előtti napon cserélte le a címet Changeling-ről The Exchange-re. A valós alapokon álló történet két világháború közötti Los Angelesben játszódik, ahol az egyedülálló anya viszonylagos harmóniában neveli kisfiát, míg egy nap eltűnik. Néhány hónapos keresés után a rendőrség elhoz neki egy hasonló fiút, de az anya tudja, hogy nem ő az. A film a korabeli rendőrség korrupciójáról szól, ahol, annak érdekében, hogy a szervezet deficites működése ne kerüljön felszínre, még arra is képesek, hogy zárt osztályra küldjék az anyát. A pályáját újságíróként kezdő forgatókönyvíró, Joe Michael Straczynski elmondta, hogy nagyon keveset kellett kitalálniuk, mert a riporter korából meglévő forrásai révén rengeteg anyagot tudott kibányászni az archívumokból, "száz százalékosan valós a sztori" - állította.

"Elolvastam a forgatókönyvet, és anyaként hihetetlen hatással volt rám, hiszen annál rosszabbat el sem tudnék képzelni, mint úgy elveszíteni egy gyereket, hogy azt se tudod, mi történt vele" - mondta Angelina. Clint Eastwood hagyományos, könnyen emészthető, a határokat semmilyen értelemben nem feszegető, helyenként érzelmes drámát készített, amely végül a körülményekhez képest pozitív végkicsengéssel ér véget, hogy senki se távozzon túl felkavartan a moziból.