
Spielberg és John Woo után Le Tamahori is beállt az akciórendezők sorába, akik egy filmre vitt Philip K. Dick-történettel akartak kasszát robbantani. A Next nem tudta megismételni a Különvélemény kritikai sikereit és 132 milliós bevételét. Aki olvasta az eredeti novellát, hamar rájön, hogy a filmnek semmi köze az eredetihez, ugyanúgy el lett rontva, mint a John Woo-féle Paycheck. Alig hozott vissza valamit 70 milliós költségvetéséből (jelenleg 18 milliós bevételnél tart) 6,1-es átlagot kapott az IMDb-n és 30 százalékot a Rottentomatoes-on. Az alapanyag a Golden Man című novella. Ott jövőbe látó, szőrös mutáns van, itt szerencsejáték-függő, Nicholas Cage-kinézetű mutáns. Frank Cadillac előre látja, mi fog történni a következő két percben, ezért megkeresi őt egy FBI-ügynök (Julianne Moore), hogy felhasználja képességét a terrorizmus elleni harcban. Ezt a gáz burkolt Bush-propaganda-vonalat pluszban tették a filmbe, de a kritikusok szerint a Next dramaturgiája enélkül is méretes lyukakkal van tele. Le Tamahori az értelmes történetről nem, csak a jócsajról gondoskodott: Jessica Biel volt már vámpírvadász a Penge 3-ban, katona a Lopakodóban, legutóbb az Esquire férfimagazin őt választotta meg a legszexisebb nőnek, és most az FBI elől futhat, Cage-dzsel az oldalán. De Philip K. Dick rajongói szigorúan csak nyugtatóval ülhetnek be a filmre!

A festőből lett filmrendező, Novák Erik fogta Nagy Viktor brutális akció+szex forgatókönyvét, és elkészítette az első fogyasztható magyar akciómozit a krétakörös Nagy Zsolt főszereplésével. A Nyóckert producerként jegyző rendező egy börtönből kiszabaduló díler helykeresését és szerelmi történetét mutatja meg sok verekedéssel, drogozással és dugással. A 200 millióból készült film Nagy Viktor saját élettörténetét dolgozza fel, nagyon jó nők vannak benne (Baranyai Vera, Gryllus Dorka és Parti Nóra), rengeteg drog és valódi gengszterek. Valószínűleg mindent megírtunk róla, ami fontos: fotósunkat fejbe lőtték a legdurvább akciójelenet során, a film egyik bevállalós szexjelenetét feltették a netre az alkotók, és kiderítettük, hogy Törköly Levente nagyon félt, amikor ráharapott Nagy Zsolt pisztolyára.

Catherine Zeta-Jones dögös szakácsnő, némi náci beütéssel, már ami a konyhában lévő rendet és fegyelmet illeti. Manhattan legelőkelőbb éttermében vagyunk, az ügyeletes lazacsávó (Aaron Eckhart) új kuktaként kerül be a gasztrokommandóba. Az elején sok a nézeteltérés köztük, idővel persze már nemcsak a gőzölgő lábasok fölé hajolva forrósodik fel körülöttük a levegő, de a hálószobában is kitesznek magukért. Ez a sztori nem éppen egy marinírozott halszelet Turbigo módra, vörösborban pácolva, inkább csak egy nappaliban elfogyasztott, meleg sörrel tálalt mirelitpizza. Az idegenlégióba keveredett mesterszakács, Nagy Levin kalandjából Rejtő remekművet faragott, de ez a film messze nem egy remekmű, a rajongók mégis 6.5-ös osztályzatot adtak rá az IMDb-n (kritikáinak átlaga 4 százalék a Rottentomatoeson). A 28 millióból forgatott Ízlések és pofonok már 41,5 milliós bevételnél tart, ráadásul a mozik extra profitot vághattak zsebre, mert a filmről kijött éhes nézők mindenhol látványosan megrohamozták a büfét. Míg Catherina Zeta-Jones sáfrányos fürjpecsenyéjét agyba-főbe dicsérik a vásznon, a valóságban kedvenc ételét, a rozskenyérből készült lazacos-borsos-citromos szendvicset sem tudja rendesen elkészíteni. Lelkiismeretes színésznőként beállt egy New York-i olasz étterembe felszolgálónak, hogy a saját bőrén tapasztalja meg, milyen érzés a vendéglátóipar dolgozójának lenni. A vendégeknek feltűnt, hogy az új pincérnő mennyire hasonlít Catherine Zeta-Jonesra, és amikor az első lesifotósok is megjelentek, majd letudta a kötelező píárköröket, inkább visszamenekült a díszlet-konyhába.

Bár úgy kezdődik, mint egy megható Reader's Digest Story, valójában lélektani film noir akar lenni a szerb Csapda, amiben kicsit a magyarok keze is benne van. Az Új Budapest Stúdióval koprodukcióban készült az újgenerációs szerb rendező második filmje, ami hála istennek nem akarja Kusturicát utánozni. Inkább az emberi természet sötét bugyraiba vezet el. A főszereplőt a pénzhiány indítja el a lejtőn. Harmincezer euró kellene arra a műtétre, ami Mladen kisfiát megmentené a haláltól. A szülők jobb híján hirdetésben keresnek jótékony adományozót, de csak egyetlen, tisztességtelen ajánlatot kapnak: az összegért cserébe az apának el kell tennie láb alól az ajánlattevő üzleti riválisát. A film Raszkolnyikov dilemmáját helyezi a mai Szerbiába, és a Variety szerint pont az a szép benne, ahogy a helyi viszonyokat bemutatja: "Méregdrága terepjárók cirkálnak a szegényes utcákon, és míg egy kisgyerek mobilért könyörög a szüleinél, egy vele egyidős kisfiú pénzért mossa a pirosnál megálló autók szélvédőjét." Itthon egyelőre csak két kópiával indul a Csapda, de Németországban majd huszonöttel startol. Kántor László producertől pedig megtudtuk, hogy a filmdráma a hazájában hat hétig vezette a nézettségi listákat. A hollywoodi filmeket is lekörözte, ami ott is ritkán fordul elő.

Chris a város legmenőbb jégkorongsztárja, de miután súlyos agysérülést szenved egy autóbaleset során, elveszíti emlékezőtehetségét. A jegyzetei nélkül a legegyszerűbb feladatokat sem képes ellátni, ráadásul együtt lakik a vak haverjával (Jeff Daniels). Ekkor bukkan fel egy fickó, aki egy régi iskolatársának adja ki magát. Csajozni viszi mindenféle bulikba, de megkéri az árát: azt a bakot akarja kirabolni, ahol Chris dolgozik, ezért beveszi őt is tettestársnak. A 16 millióból forgatott filmet kedvező kritika fogadta, a Rottentometoes-on 88 százalékot kapott, az IMDb-n 7,4-et. A kulcsfigura természetesen nyomába sem ér Christopher Nolan Mementojának, a kritikusok inkább a bankrablós részt és a jól felépített amnéziás karaktert méltatták. Utóbbi persze nem csoda, az elsőfilmes rendező, Scott Frank írta Szóljatok a köpcösnek és a Különvélemény forgatókönyvét.

"Azt szeretném, hogy a világ teljen meg pelyhes kiskacsákkal" - ezekkel a szavakkal búcsúzott a világtól az AIDS-es Derek Jarman, akinek Caravaggio című 86-os filmjét most újra behozza a hazai mozikba a Cirko Film. Bár a bemutatót huszadik évfordulóra akarták időzíteni, kicsit elcsúsztak, viszont egészen 2012-ig műsoron tartják a lázadó brit egyik legismertebb filmjét Budapesten és a nagyobb vidéki városokban. Derek Jarman a Pet Shop Boysnak és a The Sex Pistolsnak is rendezett videókat, hazájában elsők között vállalta nyíltan, hogy meleg, és az ő nevéhez fűződik ez első punkfilm, a Jubileum, amiben I. Erzsébet a hetvenes évek lepusztult Angliájába utazik. A Caravaggióban az újabban Tarr Béla által is felfedezett Tilda Swinton és a fiatal Sean Bean alkotnak szerelmi háromszöget Nigel Terry-vel, és Jarman azt sem fél megmutatni, hogy a barokk művész egyházi témájú képeihez prostikat és lecsúszott alkeszeket használt modellnek.
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM

Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!