Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Filmvilág cikkek
Életmű utáni karrier
Clint Eastwood páratlan bravúrral nem pusztán túlélte a kilencvenes éveket, de hírnévben és szakmailag is megerősödve, lenyűgöző fejlődéssel került ki a vészkorszakból. Holott a Sergio Leone-féle westernfilmek ikonná lett főszereplője nem csodagyerekként kezdte rendezői pályafutását; már negyven felett járt, mikor elvállalta első filmjét, majd hosszú-hosszú utat barangolt be a westernhőstől a 44-es Magnummal lövöldöző Piszkos Harryn át, míg igazán komoly alkotóvá érett. 1971-et írtak, mikor első ízben ragadta magához a megafont, hogy levezényelje a Játszd le nekem a Misty-t! című (2002-es dvd-megjelenés, magyar felirat) bűnügyi történetet, a következő két évtizedben gyakorta játszott másoknak, de időről-időre visszatért a kamera mögé, sok és sokféle filmet rendezett, melyek közt éppúgy akadnak emlékezetes (Lebujzenész, 1982; Az elefántvadász, 1990), illetve kevésbé sikerült (Tűzróka, 1982; Fakó lovas, 1985) alkotások.
Csak tizenharmadik filmje, a Charlie Parker életéről szóló Birddel (1988) tette le a mestervizsgát, az igazi áttörést pedig az 1992-es Nincs bocsánat jelentette számára. Hatvan felett készítette el addigi pályafutása legkiválóbb moziját, így a szakma java, megragadva a soha vissza nem térőnek vélt alkalmat, példás előzékenységgel le is írta őt: 1995-ben a filmakadémia életműdíjat adott neki, finoman jelezve, hogy már semmi meglepetésre nem számítanak az idős alkotótól.
Pedig Clint Eastwood egyáltalán nem kívánt nyugdíjba menni, szándékát félreértették: a Nincs bocsánat (2002-es megjelenés, magyar felirat) nem emelt fővel kimondott viszlát volt, hanem érces hangon elkurjantott adjonisten. Direktorként ekkorra gyűjtött elégséges tapasztalatot, tisztította le munkamódszerét és rendezte össze eszköztárát, a rákövetkező évtizedben pedig elegánsan összegezte negyven év tanulságait. Közel félszáz szereppel, megannyi sikerrel és kudarccal a háta mögött már jól tudta, hogy semmiféle trükk nem pótolhatja a jó színészeket és a határozott színészvezetést. Rendezőként roppant alaposan válogat, és mer szokatlan döntéseket hozni, éles szemmel kutatja fel az ideális színészeket. Meglepő volt például Kevin Costner felkérése az 1993-as Tökéletes világ (2002-es megjelenés, magyar felirat) főszerepére; a Több, mint testőr című bénító rettenet elsöprő anyagi sikere után a színész éppen a középkorú háziasszonyok kedvenc pasiját játszotta, így a szökött bűnöző ellentmondásokban bővelkedő, egyszer következetesen erőszakos, másszor kamaszosan érzékeny figurája első pillantásra nem tűnt nyilvánvaló osztásnak. A merész döntés beigazolódott, hisz a gyermekrablás után gyilkosságba sodródó férfi története éppenséggel Kevin Costner - illetve a hét éves T. J. Lowther - takarékos, mégis érzelmekben gazdag játékával hódít.
Geronto-tündérmese helyett erkölcsi tanmesék
Clint Eastwood kilencvenes években forgatott filmjei ódivatú erkölcsi tanmesék: morális elvekről és döntésekről szólnak, melyek előrébbvalók, mint a hatalom és a pőre anyagiak. Az 1997-es Államérdek (2000-es megjelenés, magyar felirat) idős mesterbetörője visszavonulás előtti utolsó munkáját végzi éppen, ám megzavarják, és a tükörfal túloldaláról tanúja lesz egy kirívóan ocsmány gyilkosságnak. A veterán tolvaj élete veszélybe kerül, és bár futhatna, inkább megveti lábát és harcba bocsátkozik a nyomasztó túlerővel. Ellenfele nem kisebb hatalmasság, mint az Egyesült Államok elnöke. Luther Whitney - hasonlóan Butch Haynes-hez, a Tökéletes világ főszereplőjéhez - bűnözőként is gentleman, ily minőségében pedig tiszteletben tartja az erkölcsi határokat, és személyes érdekeivel szemben is szolgálja az igazságtétel ügyét. Az Államérdek remek lehetőséget kínálna rá, hogy a politikai elkötelezettség szerint vizsgáljuk Clint Eastwood kései filmjeit (sokak szerint a darab reflexió Bill Clinton botrányaira, nyílt utalás a hazudós elnök és a dörzsölt stáb mesterkedéseire), de az öreg nem szereti ezt, mondván, filmjei a szórakoztatást és az okulást, és nem a politikai propaganda célját szolgálják. Az ideológiai meggyőződés nála erkölcsi kérdés, nem filmvászonra termett szórakoztatóipari látványosság, és ez ügyben tántoríthatatlan; Michael Moore-t, a körülrajongott politikai reklámfilmrendezőt például személyesen fenyegette meg egy gálán, mikrofon mögül dörgött le rá, hogy puskát ragad és lelövi, ha meglátja az ajtaja előtt.