Piszkos Harry pacemakerrel

2005.06.04. 14:41
1995-ben a filmakadémia életmű-Oscart adott Clint Eastwoodnak, finoman jelezve, hogy már semmi meglepetésre nem számítanak az idős alkotótól. A színész-rendező viszont páratlan bravúrral nem pusztán túlélte a kilencvenes éveket, de hírnévben és szakmailag is megerősödve került ki a vészkorszakból. Mivel a dvd-kölcsönzőkben az életműve leggazdagabb választékát az időn túli karrierjében találjuk, sorban végigvettük ezeket az újabb, mégis régi vágású megjelenéseket.

Vénséges déli fasorok

Egy délről származó úriembertől nem idegen az ilyen kijelentés, és Clint Eastwood tetőtől-talpig déli gentleman, erős kötődését film formájában is kimutatta. A Savannah városában játszódó 1997-es Éjfél a jó és a rossz kertjében (2001-es megjelenés, magyar felirat) a déli hangulatot és tradíciókat, környezetet és konvenciókat veszi lajstromba, amik oly erőteljesen jelennek meg, hogy elnyomják a mozi cselekményét. Az északról jött újságíró (John Cusack) titokzatos gyilkossági ügybe csöppen, melynek áldozata éppenséggel vendéglátója, egy híres és tehetős helybéli uraság. A racionalitás világából érkezett oknyomozó megkísérli felgöngyölíteni az ügyet, bizonyítékokat gyűjt és kutakodik, ám azt tapasztalja, hogy a forróságtól remegő levegőben a kontúrok elmosódnak, az analízisre és rekonstrukcióra való törekvés ezen a helyen merőben terméketlen attitűd. A misztériumot elfogadni, a szépséget pedig befogadni, nem pedig megfejteni és magyarázni kell, mert ott és akkor semmi sem nyilvánvaló, csak a kopottan is oly elegáns River Street sármja, a vénséges fasorok szépsége, dél lusta vudu-varázslata és Savannah avítt bája, gyönyörködjünk hát benne, még az idő engedi - üzeni a film.

Reumás traumák az űrben

Az Éjfél a jó és a rossz kertjében inkább főhajtás a déli hagyományok előtt, hatalmas képeslap, kissé szentimentális kirándulás. Míg az ismert karaktereket és dramaturgiai megoldásokat felvonultató 1999-es Az igazság napja (2000-es megjelenés, magyar felirat) visszatérés a józan birodalomba, a 2000-ben bemutatott Űrcowboyok (2001-es megjelenés, magyar felirat) az életmű egyik legérdekesebb darabja.

Az elcsatangolt műhold befogásával megbízott veterán űrhajósok története maga a nézhető önirónia, olyan mozi, melyet csak kevesek mernek felvállalni. De a szupernégyes igen: Clint Eastwood, Donald Sutherland, Tommy Lee Jones és James Garner csörgősipkát húztak. A film nyitánya negyven évvel ezelőtt kezdődik, amikor az Amerikai Légierő különlegesen képzett vadászrepülőgép-pilótái az űrbe készültek, ám a történelmi jelentőségű missziót a NASA vezetői végül másra bízzák, egy csimpánzra húzzák a csillagos-sávos lobogós szkafandert. Embereink menthetetlenül a Földön ragadtak, megkeserednek és elöregednek, mígnem a csalfa sors második eséllyel kínálja meg őket. Eltelt a négy évtized, válsághelyzetben visszarendelt, trottyos asztronauta-jelöltekként vizelettartási problémákról, potenciazavarokról és "felemás seggekről" disputálnak kedélyesen az űrközpontban, saját vénségükön göcögnek nagyokat, hogy a kritikus órákban vérbő ifjakat megszégyenítő helytállást tanúsítsanak, és hősökként térjenek vissza a Földre. Korántsem idegen a rendezőtől önmaga fricskázása, Eastwood régebbi filmjei is tartalmaznak hasonló utalásokat - az Államérdekben szívritmus-szabályozójára hivatkozva tér ki a nyomozó kérdései elől, a derék detektív pedig kénytelen elfogadni a választ, legfeljebb magában dohoghat kicsinyt ("Pacemaker? Lefogadom, hogy nincs is pacemakere") -, de az Űrcowboyok maga a görbe tükör, kivénhedt macsók felszabadult komédiázása.

#alt#
A két évvel később forgatott Véres munka (2003-as dvd-megjelenés, magyar szinkron) thrillernek álcázott tanulmány, ami az Eastwood által rendszeresen idézett problémát, az erőszak természetét, és környezetére gyakorolt hatását vizsgálja. Érezhető a kommerciális szándék, a rendező ezúttal felhasználta a divatos thrillerek elemeit: pszichopata sorozatgyilkos, szívátültetés, a donor személyével és sorsával kapcsolatos bonyodalmak. A történet tehát kissé kimódolt, a sokkolónak szánt csavarok pedig helyenként ugyancsak mesterkéltnek hatnak. A főszereplő motivációja, maga az alapállás azonban visszautal Az igazság napjára, a Tökéletes világra, és a rendező saját személyére: a jobb napokat látott, öreg profi ismét szimatot kap, és a szakmai kereteket túllépve, személyes megfontolásból hajszolja az igazságot. Ám a valóság arca, amit vér és verejték árán lehet csupán feltárni, korántsem rózsás, az igazság nem hoz felismerést; az erőszak szilánkokra töri az emberi kapcsolatokat és pótolhatatlan veszteségeket okoz az ádozatok és a túlélők között.

Mesterdarabok

A Nincs bocsánat volt a katalógus első nemes veretű mesterdarabja, a Véres munkára következő 2003-as Titokzatos folyó (2004-es megjelenés, magyar szinkron) pedig Clint Eastwood rendezői pályafutásának legmagasabb csúcsa, a karakterekre épített és karakterek által mozgatott dráma nehezen felülmúlható iskolapéldája. 2003-ban már senki nem várt tőle semmi újat, nem csupán az életmű elismeréseképpen adományozott Oscart, de a Velencében kapott Arany Oroszlánt (ugyanezen okból utalták ki számára) is évek pora lepte, ám Clint Eastwood huszonnegyedik filmjével ismét bizonyította, hogy nem csupán retrospektív vetítéseket érdemes rendezni filmjeiből. A Dennis Lehane regényéből készült mozi újfent a jól ismert terepet járja, bűn és bűnhődés, remény és félelem, hűség és árulás, düh és harag, veszteség és megtorlás, kín és trauma lennének a kulcsszavak, Eastwood pedig korántsem kiskanállal mérte a fenti komponenseket; az általa kevert főzet maró méreg, húsbavágó tragédia. A Titokzatos folyóval sikerült hibátlan formában megvalósítani az évtizede követett rendezői koncepciót: a film forgatókönyve tökéletes (ez alkalommal egy finom és életszerű csavarra is futotta), a színészválasztás tökéletes (többek közt Sean Penn, Tim Robbins, Kevin Bacon, Laura Linney), a színészvezetés stabilan magas színvonalú: nehezen hihető, de igaz: valamennyi szereplő élete egyik legjobb alakítását nyújtotta. A dramaturgia sallangmentes. Letisztult rendezői szemlélet és alapos munka kellett hozzá, hogy sikerüljön a lehetetlen: Clint Eastwood 73 éves korában felülmúlta a Nincs bocsánat nívóját, és élete legjobb filmjét tette le az asztalra.

#alt#
Mikor egy botor sportriporter a szerencse szerepéről kérdezte Tiger Woodst, a legendás golfjátékos így felelt: "Hiszek a szerencsében. És mennél többet gyakorlok, annál szerencsésebb vagyok." Clint Eastwood sikere nemkülönben tapasztalatában és bölcsességében gyökeredzik, és utolsó rendezését, az Oscar-díjakkal kidekorált - a magyar mozikban két hónapja töretlenül futó - Millió dolláros bébit szemlélve nagyon úgy fest, hogy egyre biztosabb kézzel forgatja szerencséjét.

A vészes tempóban amortizálódó hollywoodi filmipar satnya termését tekintve kimondhatatlan felüdülést jelent egy-egy régi vágású, CGI és megarobbanások helyett történettel és karakterekkel működtetett mozi, és egyre jobban meg kell becsülni egy olyan alkotót, ki a nyolcadik iksz felé lépkedve is kerüli az öregkori elhülyülés csődjét. Clint Eastwood egy eltűnőben lévő világot képvisel, fogyatkozó jelentőséggel bíró morális problémákat visz vászonra, ennél fogva alkotásai értéknövelő celluloid-befektetések, melyek húsz-harminc év múlva is nézhető filmek lesznek. A méltósággal öregedő rendező tudja jól, hogy az ő játékideje is véges, ezért hetven felett is szakadatlanul dolgozik (e sorok írásakor az Apáink zászlaja című háborús filmet forgatja), tovább kutatja a tökéletes formulát; pedig már most, a végefőcím előtt nyilvánvaló, ki az amerikai filmgyártás epikus történetének egyik főszereplője.

Szerző - Géczi Zoltán