Kerültük a trancsírozós jeleneteket

2007.09.23. 19:48
A Városliget szélén található Pántlika presszóban forgatta a zuhogó esőben Gigor Attila nagyjátékfilmjét egy csendes boncmesterről, aki rákos anyját egy ember megölésével mentené meg. Elsőfilm esős hangulatban, olcsón.

Megérkezésünkkor éppen próbálják vízmentesíteni a külső jelenethez a Pántlika előterét, mi átfáztunk, úgyhogy babgulyást kérünk a pántlikás nénitől. Mivel irgalmatlanul zuhog, ebédidőt rendel el a gyártásvezető, a rendezőhöz le is ülünk a díszletként funkcionáló vizes asztalhoz. A Nyomozó forgatásán járunk, ahol egy boncmester készül egy gyilkosságra, hogy édesanyjának életmentő műtétjére megszerezze a pénzt.

Kevés trancsírozás

Grigor Attila

"Négy éve az volt az első gondolatom, hogy embereket akarok vérbe fagyva látni, de szerencsére nem lett belőle semmi. A Nyomozó című film főszereplője egy boncmester, de kerültük a trancsírozós jeleneteket" - mondja Gigor Attila, aki először Muhi Andrással és az Inforggal szerette volna leforgatni a Nyomozót, de "állítólag akkor betelt a hely". Ezután került Pusztai Ferenchez, aki Kocsis Ágnes Friss levegőjével lett ismert. Az MMKA-tól 70 millió forintot kaptak különböző támogatások formájában, de a végső összeg 130 millió körül lesz. "Mindenféle költségvetés nélkül indultunk el. Nagyon sok jóindulat kellett a filmhez, ezért sokan azért dolgoznak a filmben, mert hisznek benne." Pusztai Ferenc producer szerint nomád körülményeket teremtett néha az alacsony költségvetés, de más hátránya nem volt a spórolásnak: sok színésszel, sok helyszínen forgattak. A bérek nagyságára azért nem tértünk ki.

A produkcióba a héten beszállt a svéd Film i waste alapítvány, tudtuk meg Pusztaitól. Martin Persson producer belépése azt jelenti, hogy húszmillióval nőtt a költségvetés, Svédországban készítenék el a film teljes utómunkáját, illetve két napot forgatna még a stáb északon egy neves klinikán, ami a történet része is, ide fekszik be a főszereplő édesanyja gerincvelőrákkal.

Nem fárasztanék senkit

"Magyarországon erősen lekezelik a krimi zsánerét: Raymond Chandlerre vagy Lawrence Blockra nem tudnám azt mondani, hogy ponyva". A krimi zsánerét felhasználva beszél a párkapcsolatok nehézségéről Gigor, aki Grunwalsky Ferenc osztályában végzett. Az Anger Zsolt alakította boncmester erős kommunikációs problémákkal küzd, nehezen tart kapcsolatot az élőkkel. Egyedül az anyjával jön ki, akit itt kezelnek.

"Jól és nemesen szórakoztatni nehéz dolog. Ha már elköltünk ennyi pénzt, akkor legyen értelme is. Hiszek a művészetben, de nem akarok senkit sem fárasztani a lila ködös dolgaimmal" - árulja el hitvallását a rendező, aki már a kisfilmjeivel is szórakoztatott. Az ember a tükörben című scifijében a főszereplő meztelenül találja magát egy kamrában, míg a Rossz helyen szálltunk le című vicces, romantikus scifiben egy eltévedt birodalmi rohamosztagossal is találkozhatunk.

Letakarítja a boncmester mimikáit

A főszerepet a hat évig az egri színházban játszó Anger Zsolt alakítja, akivel a rendező a kórházban találkozott, amikor egy közös barátjukat, a szintén színész Czukor Balázst látogatták meg.

Főszerepben: Anger Zsolt

Az öltöztető és sminkes buszban a főszereplő alszik hátradöntött fejjel, szerencsére nem mi keltjük fel, hanem egy sminkes. "Nincs komoly filmes tapasztalatom. Megnéztem az IMDb-n: húsz filmben szerepeltem, de csak 4-5-re emlékszem, köztük a Szalontüdőre és a Pofonra" - meséli ébredezés közben a színészt, aki a tizenegy évvel ezelőtti Sára Sándor-filmben, A vádban játszott utoljára főszerepet, ezért "ez most nekem egy baromi nagy vizsga". Egyébként az volt az első filmszerepe is.

"Az introvertált, aszociális boncmester szerepében az izgalmas, hogy kevés megnyilvánulási formával dolgozhatok csak. Attila mindig letakarítja a mimikáimat és gesztusaimat" - mondja Anger, aki pórul járt a szolnoki színházigazgató-választáson Balázs Péterrel szemben. "Már a pályázatnál lehetett tudni, hogy politikai döntés születik - magyarázza erről. - A mi korosztályunk nincsen sehol, mindig csak jártatjuk a pofánkat. Nem akartam, hogy a szolnoki színház esetében is ez legyen." Ezután a sminkes lány arrébb hívja Angert, mert folytatni kell a forgatást.

Vége az ebédszünetnek, meg a ráadásnak is, a stáb lassan elkezdi beállítani a fényeket a díszletben. A filmet januárban be kell mutatni az MMKA-nak, és a Filmszemlén tervezik először közönség előtt levetíteni.