Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Ki az a Gigor Attila, tették fel a Népszabadságban a költői kérdést. Te tudod ki az a Gigor Attila?
Nem, de keresem. Ismerkedünk, barátkozunk. Kicsit már unom is a problémáimat, ezért inkább titeket traktállak vele a filmemben. De nem gondoltam, hogy ilyeneket kérdezel éjjel.
Szoktál szerepjátszani? A krimid főhősének neve miatt kérdem: Malkáv.
Ahogy most a boncmesterséggel ismerkedtem a Nyomozó miatt, és meglepődtem, hogy ők sminkelik, öltöztetik a halottat, régesrég Sebő Ferivel egy meg nem valósult filmterv kapcsán ismerkedtünk a szerepjátékkal. A Malkáv név pedig egy Vampiree Bloodlines nevű cpu játék miatt lett Malkáv, pusztán csak azért, mert gyűlölök neveket kitalálni, és ahogy a Steve McQueen is mondja a Hét Mesterlövészben: pillanatnyilag jó ötletnek látszott.
A játék adott Malkáv-karaktere mellett mennyire hasonlít rád a világtól idegen kórboncnok főszereplő?
Eléggé. A keddi corvinos díszbemutatón például annyira bepörögtem, hogy Malkáv Tiborrá váltam. Képtelen voltam bárkivel is kommunikálni, két értelmes szót váltani. Pont olyan szociofóbbá váltam, mint ő. Annyiban azért más voltam, hogy közben próbáltam megfelelni másoknak. Malkáv ilyet nem tenne.
Míg Malkáv a saját világában idegen, neked magyar filmes hagyományból a lassabb tempón kívül nincs sok a filmedben, pedig a színművészetin végeztél. Szóval az első mozid inkább valahol a Taxisofőr meg a Sírhant művek között van.
Nem láttam ezt a sorozatot, de ezt más senki nem fogja elhinni nekem. De az igaz, hogy sok mindenben gondolkodom másképpen, mint a színművészetin szokás. Sokszor volt az a furcsa hangulat, hogy azért mert nézek amerikai filmeket, akkor közönségfilmet akarok csinálni. Az olyan volt, mint amikor mások leművészfilmezik a magyar filmeket.
Ki volt a főszereplőd filmes mintája?
Elsősorban Takeshi Kitano, tulajdonképpen tisztelgés a részünkről az őt alakító Anger Zsolttal, hogy megtartottuk a tikkelést.
Milyen filmek alapján írtad és rendezted A nyomozót?
Egyetlen konkrét film nem volt, de természetesen minden általam szeretett vagy utált film formálta, amit valaha láttam a Karácsonyi Lidércnyomástól a Metropoliszig és vissza.
Malkávot 10 millióért kérik fel gyilkolni. Te mit tettél meg a filmre kapott 170 millióért?
Igazi kurválkodásban nem kellett részt vennem. A pénztermés nagyrészét a Pusztai Feri producer intézte. A forgatókönyv beszélt helyettem, le volt fordítva angolra is, azzal ment Feri mindenhova és lobogtatta a tervet.
Melyik kedvenc idézeted a filmedből?
Az, amelyiket a Simenon írta: mindenki lehet gyilkos, csak elegendő indíték kell hozzá.
Mi lesz most a következő fordulat?
Ugyanúgy meg vagyok rémülve, mint A nyomozó előtt. Cselekedni fogok, de az elején vagyok az útnak.
Vagyis?
Vagyis írom a következő forgatókönyvet, mert nem nagyon van más választásom.
És még egy rémisztő kérdés: mennyi nézőt vársz A nyomozótól?
Nézőszám tekintetében nincsenek illúzióink a producerrel, de az ember persze mindig reménykedik. Karlovy Varyból lett papírom, hogy művészi erényei márpedig igenis vannak a filmnek, most már csak arról kellene, hogy papírt adjon valaki, hogy a nézők is szeretik. Az eddigi fogadtatás minden várakozásunkat felülmúlta, de amíg egyetlen ember is akad, akinek - nem rosszindulatból - nem tetszik a filmünk, addig mindig van hova fejlődni. Az meg ugye elég magas léc, mert például a Nyolc és fél sem tetszik mindenkinek.