Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA Shakespeare-mű újabb, Michael Radford rendezte filmes adaptációjában a két magányos üzletember egy szenvedélyes csókjelenete azt sugallja, hogy a főszereplőt, Antoniót több mint mély barátság fűzte Bassanióhoz, akinek kedvéért uzsorakölcsönért folyamodik a megvetett zsidó bankárhoz, Shylockhoz.
Forró csók
A film plakátja
Mindjárt a film elején, amikor az eladósodott Bassanio pénzt kér Antoniótól, a rendező utasítására a két férfi visszavonul Antonio hálószobájába, ahol megvitatják Bassanio terveit és Antonio felajánlja segítségét. Búcsúzáskor Bassanio ugyanolyan szenvedélyes csókot vált Antonióval, mint nőszerelmével, Portiával.
A Bassaniót alakító Joseph Fiennes szerint a dráma "nagyon érzéki" szövegéből egyértelmű, hogy a két férfi szerelmes egymásba. A színész szerint Shakespeare-ben az a jó, hogy nagyon kétértelmű és ezért is nehéz "megfogni" őt. - Nem mondja ki senkiről, hogy meleg vagy nem, a színészekre bízza ennek eldöntését - mondta. A filmbéli színészek is bizonytalanságban hagyják a nézőket, így a végső döntés a közönségre marad.
Az Antonio bőrébe bújt Jeremy Irons vitatja a két kereskedő közti szexuális viszonyt, szerinte Shakespeare idejében a férfiak közötti plátói szenvedély a szerelem legmagasztosabb formájának számított; magasabbrendűnek tartották, mint a férfi és nő, sőt a férj és feleség közti szerelmet.
Herman Gollob tekintélyes Shakespeare-szakértő szerint a tudósok körében nem egyértelmű A velencei kalmár szexuális irányultságának megítélése, mindenesetre ő fontosnak tartja Antonio Bassanio iránti szerelmének hangsúlyozását a zárófelvonás miatt, amelyben próbára tétetnek Bassanio Portia és Antonio iránti érzelmei.
Nem meglepő
Egyébként nem lenne meglepő, ha William Shakespeare burkoltan homoszexuálisnak kívánta volna ábrázolni főhősét, hiszen a nagy angol drámaíró az újabb kutatások szerint maga is a saját neméhez vonzódott, híres szerelmes szonettjeit is valójában egy férfihoz írta.
A szerdától az amerikai mozikban vetített filmben egyébként Al Pacino alakítja a zsidó uzsorást, aki kamat helyett fél kilót követel Antonio húsából a kölcsönért.