Milyen hideg szívű maga!

2007.10.18. 00:19
A Megy a gőzös vetítése előtt interjúztunk Koltai Róberttel, a film rendezőjével, akinek legjobban az Index Világszám-kritikája fájt. És legkevésbé?
Fotó: Barakonyi Szabolcs

Direkt külföldön indították a Megy a gőzöst? A Los Angeles-i magyar Filmfesztivál keretében egy kisebb moziban.

Csak így alakult, de jól alakult.

Ott az összes filmjét bemutatták. Hogy fogadják őket?

A Világszámról Kevin Thomas, a Los Angeles Times kritikusa nagyon szépen írt legutóbb. Az Indexnél viszont valaki azt állította róla, hogy még az emberi ülep amortizációs idejét sem éri meg. Ki is volt az?

Tóta W. Árpád.

Pedig ha tudnák, hogy egy film milyen őrjítő munka. Mennyit kell tökölni vele évekig. Nem illik aljas, lezser mondatokkal lebombázni egy kollektíva munkáját, akik azon dolgoztak, hogy egy még nagyobb kollektívának örömet szerezzenek. A Megy a gőzös forgatását is már egy éve befejeztük, de egy hete még mindig az utolsó hangmunkákat igazítottuk.

A magyar premierhez viszont most sem a legjobb időpontot választották: az október 23-a előtti hétvégét.

Már nincsenek jó vagy rossz időpontok, később nagyobb amerikai filmek jönnek, de remélem, hogy az emberek most ahelyett, hogy randalíroznának, meg dobálóznának, a Megy a gőzöst fogják nézni. Az emberek mindig élni akartak, és jól akarták magukat érezni. Attól még lehetnek elveik. A Világszám meg azért indult rosszul, mert december 23-án került mozikba, amikor a karácsony és a szilveszter miatt kétszer három napig nulla nézővel lehetett kalkulálni, mert mindenki otthon ült. Ez egy nagy baki volt, de végül meglett a százezres nézőszám. A tévépremierrel sem volt szerencsénk, az tavaly az október 23-ai utcai harcok miatt megszakadt, és azóta sem vetítette az TV2. Pedig a Csocsót két éve május elsején közel kétmillióan nézték a tévében.

Ha a Megy a Gőzös is olyan rosszul indul, mint a Világszám, akkor mi lesz a fiával közös vállalkozásával, a Filmszigettel?

Milyen hideg szívű maga! Ez olyan, mintha az esküvőn odalépnék magához, hogy mikorra tervezi a temetést. Nekünk az első tíz napban lesz hatezer nézőnk. Már huszonegy városba hívtak minket közönségtalálkozóra. Ez olyan helyes történet, hogy meg kellene döntse A miniszter félrelép rekordját. Csupa magyar kedvenc játszik benne, és egy nagyon szép történet. De ma minden magyar film eleve bajban van, mert kétszázezer nézőnél még mindig csak a nullszaldó körüli dolog van. Ráadásul a Miniszter félrelép idején még ötször többen jártak moziba, a Csak szex idején meg kétszer ennyien. Ezért az ember sziszifuszi küzdelemre számít, ha meg akarja hódítani a közönséget.

Kiken tesztelték a Megy a Gőzöst?

Többször mutattuk tesztközönségnek, amikor még magunk is elégedetlenek voltunk vele. A forgalmazó rendes tesztlapokat töltetett ki velük, és mi később felhasználtuk a véleményüket. Úgyhogy most remélem bajban lesz, aki rosszat akar írni róla. Az első friss reakciók alapján imádják.

A fiával most hogy jöttek ki?

Mivel családtagok vagyunk, nagyon keményen is tudunk egymással beszélni. Mindketten a film érdekében vagyunk, de a producer és a rendező eleve konfliktusban áll egymással. Az egyiknek nagyon kell figyelnie a pénzre, a másiknak meg a lehető legtöbbet kell kihoznia az anyagból. Most a konfliktusok jól elosztódtak két évre, és ebben a filmben nagyon sok produceri tehetséget csillogtatott.

Mi az, amit a fia tett hozzá a filmhez?

Az egyik fő kitalálója volt a filmnek. Aztán romavonal miatt például az ő gondolata volt, hogy az LL Junior zenéje szóljon benne. Én akkor nem láttam magam előtt, de hihetetlenül igaza volt. Ő énekli a főcímdalt, és még szerepel is a filmben. A fiam ragaszkodott egy-két új emberhez is, jogosan, akikkel még nem dolgoztam, például Badár Sándorhoz, Pindroch Csabához, Gesztesi Károlyhoz.

Mennyire hasonlít a film az Indul a Bakterházra? Úgy tudom, hogy azt akarták folytatni, csak nem kapták meg a jogokat.

A megy a gőzös a Bakterházról jutott a fiam eszébe, és az ízei talán itt-ott hasonlítanak. Ez mégis egészen más, egy fiatal író, Grecsó Krisztián forgatókönyvét valósítottuk meg. Abban a filmben csak szerepeltem, ráadásul akkor is Bencze Feri helyére ugrottam be, amikor megbetegedett. A rendezőt, Mihályfi Sándort gyerekorom óta ismertem, együtt jártunk szavalóversenyekre. A jogokról igazán ő tudna beszélni, de már sajnos nem él.

Akkor ebben új figurát játszik?

Én mindig embert játszom, és helyzetet. Itt pedig teljesen más helyzetbe kerülök. A Bakterházban az a lényeg, hogy bánik el velem a kisgyerek, itt meg én bánok el Körte Lajos vasutassal, Gáspár Sándorral, akit kitúrtam az állomásfőnöki pozíciójából.

Majdnem játszott Menzel új filmjében. Találkozott vele, mikor nemrég nálunk járt?

Igen, felmentem az Őfelsége pincére voltam vetítése előtt a színpadra a Moziünnepen, és adtam neki egy Világszám dvd-t, mert ő is szerepelt benne, meg egy üveg Tréflit, a kedvenc vörösborát. Korábban együtt néztük meg a filmet a premieren pécsi páholyban, és a végén a sötétben, a végefőcímnél megszorította a kezem. Utána kért fel, hogy játsszak a filmjében. Már elküldtük emailben a méreteimet, és Menzel kitalálta, hogy fekete parókám lesz. Mivel ez csak a producerek miatt hiúsult meg, én most is úgy veszem, hogy szerepeltem benne.

Mi a helyzet azzal az amerikai filmmel, amiben Dobó Katával játszana?

Ó, az már két éve húzódik, New Yorkban mindig összefutunk a rendezővel, Csaba Lucasszal. Nagyon szép fiú. Mármint nekem nincsenek ilyen hajlamaim, de ha ő jön be hozzám a József Attila színházba, a kolléganőim rögtön elkezdenek pezsegni körülötte.

Rendez még?

Nem tudom, ez túl bizonytalan, és túl sok évet vesz el az ember életéből. Ha belenézek a személyimbe, az évszámot látva lehiggadok.