Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Igazi szuperprodukciót, azaz százmillió dolláros magyar koprodukciót még nem sikerült felkutatnunk idén, csak - persze a teljesség igénye nélkül - egy 3 milliárd, egy 370 millió és egy 2 milliárd forintos, most készülő mozi magyar producerét. (Összehasonlításként: 2,3 milliárd forintból jött ki a legdrágább magyar filmnek titulált Sorstalanság.) A keresésünk alapfeltétele az volt, hogy legalább tíz százalékos legyen a magyar részvétel, és bár a filmtörvényben bevezetett 20 százalékos magyar adókedvezmény az itt készítendő filmekre szól, ehhez ugye nem muszáj itthon forgatni.
Vérszomj helyett
"A szokásos vérszomjas grófnő képe helyett a film a reneszánsz személyiséget és kor politikáját helyezi előtérbe" - avatott be az angol-szlovák-magyar koprodukcióban készülő Báthory Erzsébet szerelme történetébe kezdésként Miskolczi Péter, az Eurofilm kft producere. Beszélgetésünk idején éppen Karlovy Varyban mutatták be a film kedvcsináló előzetesét, a stáb egyébként Prága mellett forgat. Hogy ki a címbeli grófnő szerelme? "Több férfi is volt az életében - magyarázza a producer - most a férjén kívül egy olasz festőhöz fűzött szentimentális viszonyát emeltük ki". És hogy mi az érdekes egy filmben, ami a 16. századi politikát helyezi előtérbe? "Az, hogy Erzsébet hiába volt korának legerőteljesebb női alakja, ez kevés volt ahhoz, hogy politikai ellenfelei ne fosszák meg a hatalmától".
A magyar rész 10 százalékát állja a produkciónak. "A filmben Kende János az egyik kameraman, Patkós Júlia a díszlettervező. Rajtuk kívül a stábban a maszkmester és a fodrász volt egyedül magyar" - mondta el Miskolczi, majd hozzátette: "emelett a technikai szolgáltatást nyújtottuk mi: kamerakölcsönzést, nyersanyagot és jelmezeket". A film költségvetése 10, 5 millió euró (3 milliárd forint, ezzel egyébként a legdrágább cseh filmnek számít). Igazi sztár nincs a filmben, a producer szerint csak a főszereplő ismertebb: Anna Filed.
A producer szerint a kis magyar részvétel oka, hogy a szlovák rendező "Juráj Jakubisko szeret a saját csapatával dolgozni, ezért a 100 fős stáb főleg szlovákokból áll". "Bár eredetileg terveztünk magyar helyszíneket is a csatajeleneteknek - tette hozzá. - Szilvásváradot néztük ki, itt forgott a Cyrano-film csatája is, de a nagy stábot költségesebb lett volna áthozni, így Pozsonyban veszik fel a jövő héten a törökök elleni harcot". Mint mondta: "a cseh és szlokák helyszínek azért is jobbak, mert abból a korból ott sokkal több minden maradt fent". Hogy akkor miért volt szükség a forgatáshoz magyar részvételre?, kérdeztük. "A téma okán" - válaszolta.
Balkáni rögvaló
"Sosem szabad feladni, én sem tettem" - mondta Kántor László, aki éppen Kremsben tartott előadást a leendő producereknek a koprodukció filmezés nehézségeiről és az Index az előadás szünetében találta ilyen lelkes hangulatban. Jelenleg a Csapda című szerb-magyar-német film "finomvágásait" végzik Budapesten. Az Új Budapest Filmstúdió filmes szakemberének előző filmje, a Dallas Pashamende ugyanis nehézségekkel teli volt: a román hatóságok 2003 októberében környezetszennyezésre hivatkozva leállítatták a munkálatait az Alsórákos melletti bezárt salakbányában, de, ahogy Kántor az Indexnek fejtegette, egy percig sem gondolta, hogy Belgrádban hasonló nehézségekre kéne számítania, és nem is csalódott. "Nemrég fejeztük be az ötvennapos forgatást, a helyszínek között voltak belvárosi, stúdióbeli jelenetek, és egy építőtelepen is forgattunk. Teljesen elégedett vagyok, a legnagyobb malőr az volt, hogy a főszereplő egyszer elszakította a ruháját, és napokba került a pótlása" - tette hozzá.
"A film egy építészmérnökről és tanárnő feleségéről szól. Története jelenkori. A gyerekük gyógyíthatatlan beteg, ezért mindenképpen pénzt kell szerezniük. A Csapda egy családi dráma, tipikus balkáni történettel. A filmben a fiatal szerb film csillagai játszanak, például Natasa Ninkovic, Nebojsa Glogovac és Nikola Djuricko." A nevek nekünk nem mondanak semmit, de nem is ez a lényeg, nem lehet megint Gryllus Dorka a főszereplő.
A film költségvetése egyébként 1,3 millió euró volt (370 millió forint) amiből 42 millió forint a magyar részvétel. Ebből 20 milliót az MMK, a többit a Duna TV és a Best Hollywood állt, és az Eurimages is támogatta. A produkció stábjában a magyar részvétel csak 12 százalékos. A magyar producerek a forgatókönyv fejlesztésében vettek aktívan részt, és az anyagi kontroll mellett végigkövették a forgatást és a vágást is, ami ugye itt zajlott, így annak a 20 százaléka le is vonható az adóból. Kész van a film nyersen összevágott rendezői változata is, amit már bekértek a Velencei Filmfesztivál válogatására, tette még hozzá a producer, majd visszament az órára.
Winona Ryder és a régies krimi
"Kevés műtermi jelenet lesz a filmben, többet forgatunk valós helyszíneken itt Budapesten. Lesz szálloda, utcai és lakásjelenet is"- mondta Kende Zsófia producer, az Alpha Numeric című angol-magyar-olasz thriller koproducere, de további részleteket, mint mondta, nem hozhatott nyilvánosságra, és amúgy sem ért rá, mert éppen "egy másik koprodukció munkálataiban" találtuk, ami viszont "még ennyire sem publikus". "Nem szeretnék konkrét helyszíneket mondani - tértünk vissza a sok rejtély után az Alpha Numericre -, mert azzal felverném az árakat, ha előre elárulnám" - fogalmazott.
Ami biztos, hogy "a filmben játszik Winona Ryder, Val Kilmer és egy mellékszerepben talán Dennis Hopper is". A mostanában főleg bolti lopásairól ismert Nyakunkon az élet sztárja speciális kívánságait a producer nem árulhatta el, de azt azért nem, mert "csak a forgatás előtt szokták az ilyet bejelenteni", és a forgatás "nyáron kezdődik", ami ugye már itt van, de hiába. A film költségvetéséről annyit mondott, hogy az "Underworldnél kevesebb, a Harag napjánál több lesz a büdzsé", ami tizenvalahány millió dollárt jelenthet. Mindkét filmet a Laurinfilm gyártotta korábban, csakúgy mint az Eddie Murphy főszereplésével készült Én, a kémet.
A Budapesten forgó filmet Fiona McKenzie írta és rendezi, akinek a 2001-es Deadly Little Secrets után ez a második nagyjátékfilmje. Az Alpha Numeric "New York Times csinos riporterének (Ryder) és az orosz maffiának a harcáról szól, de szerepet kap a filmben egy Interpol-ügynök is (Kilmer). Ez egy régivágású krimi lesz. Lesz benne akció is, de nem arra lesz kihegyezve".
A filmben az IMDb adatlapja szerint a rendező, az operatőr, a zeneszerző és a hangmérnök külföldi, a stáb többi tagja magyar. Kende Zsófia szerint minél több egy koprodukciós stábban a magyar, annál zökkenőmentesebb itthon a lebonyolítás.
Miért jó a koprodukció?
Ha már itt tartottunk, kértük, hogy vonják le a tanulságot: Miskolczi szerint a kisebb koprodukciós magyar részvétel is hasznos, mert "markánsabbá teszi a magyar jelenlétet Európában", ami konkrétan újabb felkéréseket jelent, és azt, hogy a magyar kezdeményezésre is jobban reagálnak külföldön. "Hírnevet hoz, ha a film elején megjelenünk koproducerként" - helyeselt Kántor is, majd hozzátette: "A jövőben tiszta magyar pénzből filmet csinálni lehetetlen lesz". Kántor egyébként olyan történeteket keres, amik kifejezetten a régióról szólnak.
"Fejlődik az infrastruktúra, fejlődik a magyar stábtagok szakmai tudása, és nem utolsó sorban gazdasági előnyei is vannak" - zárta Kende Zsófia a beszélgetést egy utópiával. "Az angoltudás okoz néha problémát" - árnyalta még a képet, bár szerinte "még a csak szakszavakat ismerő stábtagok is elboldogulnak".