Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMakk Károlytól lopni szabad
További Cikkek cikkek
Akkor kezdjük az elején. Mi volt nehezebb: Rákositól telefonon lakást kérni az ötvenes években, vagy 2008-ban megvédeni régi filmjeinek jogait, és olyan megjelenésben kiadni, amiben ön is közreműködik?
Nem volt a dvd-k kiadásában semmi nehézség, két felnőtt férfi megállapodott (nézett a mellette ülő Siflis Olivérre).
De mikor az olcsó dvd-sorozatban adták ki a magyar filmművészet egyes munkáit, Szomjas György nyílt levelet írt, hogy miért kellett ilyen gyorsan, gyenge minőségben megjelentetni a filmjeit.
Szomjas György ott rontotta el, hogy nem volt eléggé határozott.
Most a rendezőé az 1973 előtti filmek dvd-joga, vagy a Nemzeti Filmarchívum tulajdonában van?
A rendezőé, az operatőré, a zeneszerzőé, és a forgalmazóé. De ezek a dvd-jogok máig nincsenek rendesen tisztázva.
Sokszor hiányolták a szerzői védjegyét, hisz minden filmje más.
Hét évenként kicserélődnek a sejtjeink is.
Akkor ezeket a most megjelent, hét év alatt készült filmjeit, hogy tudná egy közös címkével ellátni?
Mindhárom esélyt ad a jókedvre.
Vegyük egyenként.
A Mese a 12 találatról-t nagyon szerettük. 56 nyarán készült. Mind a négy főszereplőnek nehéz a helyzete: egyiknek a főnöke hülye, másiknak a mamája beteg, harmadiknak linkóci a pasija, és negyediknek beázott lakás nehezíti az életét. Mikor nyernek a lottón, mindegyikük azt gondolja, övé a szabadság, és megoldják a problémáikat. Mert ehhez nem a pénz hiányzott, hanem a bátorság. Ez volt a mi forradalmi üzenetünk a magyar dolgozó nép moziba járó rétegének.
Az 1960-ban készült Fűre lépni szabad után lekaptak a tíz körmünkről, mert egy értelmiségi (Páger Antal) egy munkás fejére tapos benne (Makláry Zoltán), mikor átmássza a kerítést. Ezután kezdődött egy mélyebb "azért a Makktól többet várnánk hullám". Mi Bacsóval az eredeti történetért voltunk oda: egy miniszter ígér valamit, és annak következményei vannak, ami alól nem lehet kibújni. (Ezt most is le kéne forgatni.) Persze csak lakástervező egyetemi tanár lehetett végül belőle, de aki azért mégiscsak egy góré. Élő adásban lakást ígér egy munkáscsaládnak, és mikor nem kapnak, beköltözik hozzá a hóbortos família. Minden vígjátéki kellékkel felszerelve forgattuk a filmet a régi rendszerből átjött dívával, Tolnay Klárival, a fiatalok között meg ott volt Tordy Géza és az akkor érettségizett Polonyi Gyöngyi. Kedvenc jelenetem a forgatáskor az volt, mikor Páger tánc közben minden bejelentés nélkül felkapta és átforgatta a lányát.
Már a Mit csinált felséged 3-tól 5-ig? fogadtatása is lanyha volt, a pénzt nem is fizették ki. Tény, hogy nem volt egy súlyos film, de szórakoztató: azzal foglalkozott, amivel minden XVI. századi barokkos komédia is vackolódott, egy csélcsap és szenvedélyes párral. Mátyás királyt és Beatrixt Darvas Iván és Psota Irén játszotta. Érdekes, hogy a válogatásnál Esztergályos Cecíliánál nem jöttem rá, hogy a kis táncosnőben mi rejlik, így Pap Évát választottam helyette.
Meddig forgat még?
Amíg meg nem áll a verkli. Most ősztől egy tévéjátékfilmet készítünk Székesfehérváron.
Mennyire más most filmezni?
Ez nem évszámfüggő, a körülmények ugyanolyanok. Csak egy jó producer kell.
Legutóbbi mozifilmje, az Egy hét Pesten és Budán munkálatai mennyiben különböztek a régi Darvas-filmektől?
Amennyivel mi öregebbek lettünk 2003-ra a 71-es Szerelem óta. Azt vettük észre Ivánnal, hogy már nem megyünk ugyanúgy előre azokkal a félszavakkal. Máshogy kellett dolgoznunk.
Milyennek találja a mai fiatalok filmjeit?
A digitális technika miatt ma már bárki filmezhet. 60 éve csinálok filmet, és úgy gondolom hogy a technikai erőfeszítés fontos lenne a minőségben, enélkül nem lehet jó filmet készíteni. Persze lehet, hogy épp ettől lesznek ezek jók, és utólag majd olyan eszmei címkét kapnak, mint a neorealizmus vagy az újhullám.
28 nagyjátékfilmet jegyez, mindegyiket kiadatná dvd-n?
Igen, mindegyik az én gyerekem, mindegyiket ajánlom, mégha különböző fajsúlyúak is.
Egyik filmje sem önéletrajzi, pedig sok fordulat volt az életében. Kezdve ott, hogy az apja mozitulajdonos volt, ön meg traktorosként is dolgozott. Önéletrajzi filmre 83 évesen sem gondol?
Jézusmária, dehogy. Az az én magánügyem. Életrajzi figurák még be-beszűrődhetnek, de filmet magamról soha.
Az interjú után cikkcímet ajánlott a forgalmazócég igazgatója, de "A könyvet lopni nem bűn"-t az Index elvetette. Az is szóba került, hogy inkább azzal kellene foglalkoznunk, hogy a Nemzeti Filmarchívum milyen körülmények között tárolja népszerűsítés helyett a filmeket. Siflis Olivér elmondta még, hogy az ilyen emberek filmjeit kell a forgalmazóknak felkarolni, mire megjegyeztem, hogy azért Makk Károly enélkül is elismert, mire a rendező így búcsúzott: "Jó az elismerés, de mindig jöhet több".
Lajos Géza, a Best Hollywood kreatív igazgató a tájékoztatón elmondta, hogy a következő filmek, amik dvd-n megjelennek a drámaibb vonalat erősítik: a Megszállottak, a Ház a sziklák alatt, a Szerelem és a Macskajáték. A Liliomfit is kiadják újra karácsonyra próbajelenetekkel, amiket Makk egykor Szellemfi szerepére kutatva készített Feleki Kamillal, Gózon Gyulával, Bilicsi Tivadarral, Bessenyei Ferenccel.
Bónusz: mese a lépegető exkavátorról a Fűre lépni szabad című filmbe ágyazva, ami maga is egy tanmese.