És a földöntúli benyúlt a bugyidba?

2007.05.16. 00:56
András és Kitti épp az esküvői előkészületek közepén tartanak, amikor hirtelen minden elromlik: András befizet egy kurvára, és lebukik. Orosz Dénes, a Kútfejek forgatókönyvírójának szemledíjas húszperces rendezését május 19-től egy hétig játssza az Odeon Lloyd. (A film első harmadát addig is nézze meg itt .) Interjúnkban a párkapcsolatokról és Woody Allenről is kérdeztük a rendezőt.

Kitti: Unatkoztam. Velünk soha nem történik semmi.
András: És az esküvő?!
Kitti: Olyanra gondolok, amibe beleborzong az ember. Valami földöntúli.
András. És ez a földöntúli hányszor nyúlt a bugyidba?

A rendezőnek keményen meg kellett harcolnia a kisfilmjéért. Fél éven keresztül próbálták róla lebeszélni tanárai a Filmművészeti Egyetemen, ahol forgatókönyvírást tanult, mivel csak egy felületes szexvígjátéknak gondolták. "Szerintük sokkal izgalmasabb lett volna, ha a szereplők nem is beszélnek az erotikáról, és így csak közvetve szólna a szexualitásról. Én azt gondoltam, hogy beszéljenek is róla, és a szexen keresztül szóljon az érzelmi életükről. Ez működött is" - magyarázza kezdésként.

Melletted

Saját élményanyagból írtad a szexközpontú párbeszédeket?, tesszük fel a bevezető kérdést az Odeon kávézójában. "Saját kételyeimet is belefogalmaztam, de ahhoz, hogy átélhető is legyen, nyilván el kellett túloznom". Mi most láttuk a filmet, amit magában vetítenek, és/vagy a következő filmmel is megnézhető bónuszként. A főszereplő fiú (Mészáros Béla) érzelempárti, a lány (Tompos Kátya) pedig inkább elnyomja az érzéseit, és a rációt helyezi előtérbe, vagyis pont fordítva jelennek meg a megszokott férfi-női szerepek. "Talán nem véletlenül lett a fiú az áldozat. Magamon is jobban tudok nevetni, ha egy furcsán csetlő-botló figuraként látom magam" - magyarázza a történetről. Persze a viszonyukra inkább a libikóka jellemző, így a lány is sokszor kerül alulra.

Orosz Dénes a forgatókönyvírás oldaláról érkezett a rendezés felé, és ez megkönnyíti a munkáját: "A történet felől jövök és ez nagy biztonságot ad. Ezzel a filmmel pedig megmutattam, milyen irányt szeretnék képviselni a közeljövőben, akár rendezésről, akár írásról van szó." A Melletted nyitott utat az első nagyjátékfilmje felé is, amit Herendi Gábor rendező karolt fel producerként. A tervek szerint egy év múlva forgatják a Poligamyt, ami stílusában hasonlít a Mellettedre, a "nagyjátékfilm előtanulmányára". "Párkapcsolati vígjáték lesz az is, csak a sztori ott erősebb".


Mikor a rendező magyaráz
S hogy miről szól a Melletted? "A totális bizonytalanságról. Hogy a kapcsolatok - legalábbis azoké az embereké, akik reflektálnak a magánéletükre - valójában egy hajszálon függenek, s egyik pillanatról a másikra pokollá válhatnak." Orosz szerint Magyarországon a párkapcsolati filmek típusa hiányzik, így mindjárt kettővel indít. Másik nagy hiánynak a dialógust látja. "Jól tudnak fogalmazni itthon dialóg nélkül, de van olyan, hogy azt érzem, azért nem használnak párbeszédet, mert kínosan ki akarják kerülni." Orosznak a filmművészetin is ezt tanították, hogy próbálja meg "kevésbé a szavak által kifejezni" a mondandóját. Épp ezért volt "felszabadító" számára a Melletted készítése.

És hogy akkor mi ihlette?. "Emlékszem, tíz évesen láttam az Annie Hallt először, és iszonyatosan jót röhögtem rajta. Akkor nyilván a vaskosabb humorát élveztem." A Melletted nem kötődik erősen - egy-egy helyszín, például a Duna-part kivételével - Budapesthez, ahogy Woody Allen kötődik Manhattanhez. Izgatja Oroszt a város, mint kulissza, bár szerinte a városi látkép ritkán szolgálja itthon a történetet, pedig ez is érdekes feladat.

Közönségfilmet akar a későbbiekben is készíteni, egyébként a Kútfejek forgatókönyvírásával kezdte a filmezést. "Van bennem egy késztetés, hogy nagy közönséghez szeretnék szólni. Szeretem a zsánerfilmet, mert a néző azonnal látja, milyen koordináták mentén kövesse a történetet, és ha a felszíni izgalmas sztorin túl kapja a jelentést, akkor az is könnyebben 'átmegy'."