További Cikkek cikkek

Nollywoodnak szüksége van arra, hogy végre kezdjen valamit az elcsépelt cselekményekkel, a ripacskodó színészekkel és az ijesztő hangminőséggel, ha Hollywood igazi riválisa szeretne lenni. Az viszont biztos, hogy az afrikai közönség imádja ezeket a filmeket. Ha Hollywood erőssége a hihetetlen látványosság és Bollywoodé a szívmelengető giccses musical, akkor Nollywood különleges vonzereje a voodoohorror, ami a boszorkányság és a démoni megszálottság körül forog.
Pénizszsugor
Nigéria talán a legelőkelőbb irodalmi hagyományokkal rendelkezik Afrikában, de az természetes, hogy a filmgyártásnak semmi szüksége a magas irodalomra, hiszen minden a pénzről szól. Eredetileg a nollywoodi filmeket azért kezdték el forgatni a videókazetta gyártók, hogy ezzel segítsék beharangozni saját termékeiket.

A filmeket tekinthetjük fantáziálásoknak is: a történet gazdaggá váló szegény emberekről, a péniszük zsugorodását észlelő eltévelyedett férjekről, megvakuló szerelmesekről (akik végül meztelenül kiabálva rohangálnak az utcán). És persze némelyik humoros. Az egyik klasszikusban a nő lekicsinyíti szerelmét és palackba zárja. A filmek persze azért a boszorkányok megbüntetésével zárulnak, kivéve, ha Jézust megtalálva bűnbocsánatot nyernek.
Pezsgő nélküli csillogás
A kereszténység burka alatt sokkal régebbi hiedelmek nyugszanak, talán ez lehet az egyik oka annak, hogy más afrikai országokéval szemben a nigériai filmeknek ilyen hatalmas vonzereje van. Az okkult mozik megadják annak a lehetőségét, hogy még egyszer beleborzongjanak a régi vallás erejébe, majd megünnepeljék az új hitet. "Az átlagemberek látni akarják, mi az, ami el van rejtve" - mondja Okechukwu Ounjiofor, a Living in Bondage producere, majd hozzáteszi - "de mi nem akartuk elvarázsolni őket: mi leültetjük és gondolkozásra késztetjük, hogy megnyíljon a tudatuk. A filmek megnézése után nagyon sokan otthagyták ezeket a boszorkány kultuszokat." Természetesen nem mindegyik nollywoodi film szól az okkultizmusról. Nigériában megdöbbentően nagy az egyenlőtlenség, ezért Bollywoodhoz hasonlóan itt is lemondanak a mindennapi élet szorongásainak ábrázolásáról, hogy egy vidámabb életképet mutathassanak. Ezért van az, hogy a filmekben a szereplők mindig pezsgőt rendelnek, de soha nem isszák meg, mert a költségvetés nem engedi meg (ami 9-22 ezer font között mozog, ebből egy sztár megkeres kb. 1500 fontot). Ennek ellenére mindent megtesznek, hogy elhitessenek egy csillogó-villogó világot.

Ogunjifor, a Living in Bondage producere szerint Nollywood még csak tizenhárom éves, ezért meg kell várni, amíg felnő: és aki most kritizálja, az nemsokára visszajön, hogy tanuljon tőlük.