Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
A 3D-s szemüvegekben Man in Black-formációban pózolva várták az újságírókat a Palace Cinemas vezetői és partnereik a West End 3-mas termében. Hétfőn este itt tartották az első hazai digitális 3D-s vetítést, amihez a meglévő mozitermet egy új vászonnal és digitális projektorral látták el. A főfogás, a Beowulf - Legendák lovagja előtt vetített demóanyag alatt egy 3D-s reklám csokiszelet szinte lefejelt minket, annyira kiugrott a vászonból. Ehhez képest már meg sem rezzentünk, mikor Beowulf hajója a fülünk mellett úszott el.
Megkérik az árát
A Palace Cinemas egyelőre csak a Beowulfot szerezte meg 3D-ben, erre emelt áron, 1750 fortintért bárki befizethet november 29-től. "Lehet, hogy később olyan 3D-s filmmel is megpróbálkozunk, amit 2D-ben már vetítettek a hazai mozik, mint a Robinson család, vagy a Karácsonyi Lidércnyomás. Ez a forgalmazókon is múlik" - mondta Lovász Andrea, a Palace Cinemas országos igazgatója. Később V.J. Maury, a mozi angol vezérigazgatója biztosított minket, hogy megpróbálják becserkészni a következő nagy 3D-s slágert is, a U2 koncertfilmjét, amit Amerikában is 2008-ban mutatnak be.
Az IMAX halott?
A West Endben most beavatott mozi messze nem egyenlő az Aréna Plázában készülő IMAX-mozival, ami elvileg október végén nyitott volna, de januárra csúsztak. Ott hatalmas analóg vetítőket használnak, és gigászi vászonra vetítenek. A West Endben a vászon normál méretű, a vetítő digitális, és a filmeket egy szerveren tárolják. A Real D-re keresztelt 3D-s vetítőrendszerhez új termet nem kellett építeni, az átállás így 50-70 ezer dollárba került (nagyjából tízmillió forintba). Ami a két moziban közös, hogy 3D-s szemüveg mindkettőhöz kell.
"Az IMAX halott, nincsenek hozzá filmek - jelentette ki indulatosan V.J. Maury, mikor a két moziélmény közötti különbségről kérdeztük. - Számunkra nem jelentenek konkurenciát." Speciálisan IMAX-ra eddig nagyjából ötven negyvenöt perces filmet forgattak, általában természettudományos témákkal, de több sikerfilmet utólag vittek át erre a formátumra, a Superman visszatér néhány akciójelenetét még 3D-be is át tudták alakítani. Real D-re jóval kevesebb film készült, de ezek egészestések. A Beowulfot meg mindkét formátumban bemutatták 3D-ben Amerikában.
Az IMAX szóra azért később is lecsapott Maury, mikor a vetítés után beszélgettünk: "Ott húsz perc után tengeribeteg vagyok." Majd beismertette velünk, hogy az ő digitális vetítésükön semmilyen kellemetlenséget nem tapasztaltunk. Illetve pár percre belénkhasított a fejfájás, de ezt okozhatta a frissen felrakott vászon intenzív, kábító szaga is.
Itthon nem lesz mostanában 3D-s filmgyártás
A Beowulfban vászonról lelógó dárdák és sárkányfarkincák amúgy hamar elvesztették az újdonság varázsát. Az eseményre meghívott M. Tóth Gézát is az izgatta inkább, hogy Magyarországon hogyan tudna 3D-s animációt készíteni. "Már létezik 3D-s kamera, James Cameron nagy rajongója, baseball-meccseket vesz fel vele - mondta a gyártás oldaláról a vezérigazgató. - De egy 3D-s kamera többe kerül, mint egy teljes magyar film."