Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
A jelenetben Pindroch hajnali házi mulatságból ér haza: a saroktól végigrohan az utcán, majd hirtelen átugrik egy másfél méteres kerítés fölött és berohan a Bauhaus stílusú házba. "Átugrott az őrült spanyol" - kiáltotta a jelenet után a mellettem álló Marozsán Erika színésznő. Pindroch még megcsinálta a jelenetet úgy is, hogy befordult a kapun, és egyszer úgy, hogy átcsúszott a kerítés alatt. "Ennyi!" - mondta Szabó. Mindenki tapsolni kezdett. "Köszönöm mára vége!" - hirdette ki hangosbeszélőn az asszisztens, "Mindörökre vége" - jegyezte meg egy stábtag, és végigpuszilták egymást.
Előre a múltba
Másfél órával az utolsó felvétel előtt érkeztünk. A porszóró gép után éppen a két méteres szélgépet vitte egy utcával arrébb három munkás.
Szabó a beállításokat ment ellenőrizni, itt kapta el az Index. A szigorú rendező itt még nem volt jelen, kenyérre lehetett kenni a mestert. Persze rögtön az anyagiakról kérdeztük: elég volt-e az MMK késleltetett támogatása nélkül is a pénz a 370 millió forintnyi költségvetésű film forgatásához?. "Be tudtuk fejezni a forgatást és ki tudtuk fizetni a kollégákat. Az elején félretett Rózsa János producer annyi pénzt, ami a munkatársak és a művészek fizetéséhez kell, és ehhez nem nyúltunk. Akinek ez nem sikerül, az nem csinálja tisztességesen" - mondta a rendező, utalva a híresebb példákra. (Az Index információi szerint a stáb nem kapta meg a bérét a Gothár Péter 2003-as szemledíjas Magyar szépsége, vagy a most félbehagyott Tüskevár című film esetében sem.)
Míg Szabó István az ősszel kezdődő vágásról beszélt, mely során a négyszer-ötször felvett jelenetekből kell kiválasztani a legmegfelelőbbet, és a színészekről, akik jobbak voltak, mint amit várt tőlük, mert "hozzáadták a tehetségüket" a filmhez, a stáb nagyrésze a büfébuszban üldögélt.
Soha többet
Ugyanekkor Csányi Sándor (a főszereplő Kopjáss István) és Marozsán Erika (Magdaléna, akit a főszereplő Kopjáss kíván) már visszaöltözött civilbe, és leültek a kerítés padkájára - ünneplésként - egy üveg borral. Csatlakoztam hozzájuk. "Nagyon jó az Erika - magyarázta az Indexnek Csányi, bizonyítva, hogy még azonosul a szerepével.- A közösen készült jeleneteket élveztem a legjobban".
Csányi melankolikus hangulatban volt: "soha többet nem leszek az életben Kopjáss István, soha többet nem leszek 1930-ban, soha többet nem lesz ilyen ruhám, nem mondok olyanokat, hogy 'már megbocsáss kérlek', ami nincs a szótáramban - magyarázza . - Ez a figura nem gesztikulált, csak állt és létezett. Ez nem semmi."
A Kontroll főszereplőjeként ismertté vált színész elmondta, hogy most először nincs az az érzése, hogy legszívesebben újrakezdené a munkát, mint más filmek végén: "Pista nagyon ért ahhoz, hogy kicsavarja az embert. Csak akkor mondja, hogy tetszett, ha olyat nyújtasz, amiről nem is tudtad, hogy képes vagy rá. Most úgy érzem, fél évig nem tudok más munkát vállalni."
"Július 4-én azzal a jelenettel kezdtük a forgatást, hogy Magdaléna szép suhogó kék ruhában sétál hazafelé, Kopjáss követi - tette hozzá a főleg külföldön dolgozó Marozsán, aki itthon szerelmes dalokból készít szólólemezt. - A legutolsó jelenetünket pedig most vettük fel fél órája, ugyanezt, amikor Magdaléna hazaérkezik. Ugyanilyen idő volt akkor is: fájdalmas napsütés, irdatlan melankólia. Szép keretbe került az a sok élmény, ami a köztes három hónapban történt."
A forgatás július 4-én kezdődött, és az előzetes tervek szerint szeptember elejéig tartott volna a 8 hetes munka, de Koltai Lajos közben Amerikába utazott, így szeptember 26-án fejezték be. Csányi Sándor feleségét Tóth Ildikó alakította, nagyobb szerepet alakított még Eperjes Károly és Marozsán Erika, és kisebb szerepekben feltűnt az Oscar-díjas Jirí Menzel és a Nyikita Mihalkov-filmekben ismertté vált Oleg Tabakov. A forgatókönyvet Móra Ferenc dédunokája: Vészits Andrea írta Szabó Istvánnal. A film 2006 elején kerül mozikba.