Az oroszok leigázzák Amerikát

2007.01.07. 17:28
Az orosz filmiparban kitört a reneszánsz. Kultikus filmek készülnek hatalmas pénzekből, a közönség tódul, és néz, mint a moziban. A magyar ember ebből nem lát semmit, mert Oroszország messze van. Az Index most hősiesen közelebb hozza kicsit.

Mióta Alekszej Balabanov 1997-ben a Testvérrel nagykorúsította az orosz filmipart és meghonosította a kultuszfilmet mint olyat, sorra jönnek a horribilis közönséget vonzó, egyúttal színvonalas művek. Na jó, az egyre-másra enyhe túlzás, de tény: minden évben bemutatnak valamit, amire - ahogyan a lényeglátó kritikus írta Pjotr Buszlov 2003-as Bumerjéről - egyformán kíváncsi az egyetemi professzor és a külvárosi autószerelő. A rendszer nem működhetne rengeteg pénz nélkül, ám a források - innen úgy tűnik - előkerülnek, ha van remény, hogy megtérül a befektetés.

Itten ebből a reneszánszból konkrétan nem látunk semmit, a rendszerváltás óta nem sikk orosz filmmel próbálkozni Magyarországon, egy kézen meg lehet számolni, hányat hoztak be a hihetetlenül bőséges termésből. Többnyire megbuktak azok is. Egy futott úgy-ahogy, az is csak azért, mert Nyugat-Európában és az USA-ban ráharaptak. Csakhogy Timur Bekmambetov Éjszakai őrsége (Nocsnoj dozor) messze nem a legizgalmasabb és legletisztultabb film az elmúlt évekből.

Igaz, a művészfilmesek egy-két művészfilmje elkerül hozzánk - ha máshova nem, a Duna Tv-be vagy az Örökmozgó többé-kevésbé érdektelen filmheteire; most is tart épp egy ilyen -, tudhatni, mit művel Kira Muratova, Alekszej German vagy Alekszandr Szokurov, de ők sosem voltak a fősodorban, és végképp messzire kerültek tőle. Más pályán fociznak.

Kulcsfigurák

A sikertörténet kulcsfigurája Alekszej Balabanov - és három filmjének állandó főszereplője, a 2002 őszén egy oszétiai gleccseromláskor elhunyt ifjabb Szergej Bodrov -, aki a már hivatkozott Testvérre 2000-ben a Testvér 2-vel, majd 2003-ban a Háborúval tromfolt, és tízmilliós publikumot terelt a vetítőtermekbe mindegyikkel. Erről a három filmről írtunk már, egy Európa-filmhéten - Bodrov halála alkalmából -bemutatták mindegyiket, de mentek az Örökmozgóban és a Duna Tv-ben is.

Az ezredforduló óta eltelt fél évtizedben akadt sok más is. A két részt megért Antikiller - amelynek főszerepét az Éjjeli őrségből ismert Szergej Kucenko játssza, s amelyet Jegor Mihalkov-Koncsalovszkij, Andrej Koncsalovszkij fia rendezett -, vagy a Piszkos tizenkettő rideg parafrázisa, a Szvolocsi (Kölykök - jobb híján, minthogy ebbe az egy szóba azt sűríti az orosz nyelv, hogy mocskos gazember kölykök), és ott a Nappali őrség is.

Nemrég dévédéken megkaptam az utóbbi három-négy év termésének legjavát. Nagyjából húsz filmet - az előbb említetteket is beleértve -, amelyek közül legalább háromról muszáj írni. Mindegyiken látszik, hogy az oroszok technikailag hozzák Hollywood nívóját, dramaturgiában dettó, a színészeik mindig is többet tudtak, és még ott van ráadásnak, amit jobb híján szláv melankóliának szokás nevezni. Plusz valami frissesség, és sehol semmi izzadságszag.

A 9. század

Az oroszoknak másfél évtizedig tartott, amíg valaki mozgóképpen is megpróbált - úgymond - szembenézni a kollektív görccsel, amelyet az afganisztáni háború okozott. Érdekes: íródtak könyvek, zajlott tényfeltárás, de nem mozizott a témában senki. Pedig Afganisztán az az oroszoknak, ami Vietnam az amerikaiaknak, körülbelül akkora arccal mentek oda, ugyanúgy szívtak ott, és ugyanolyan nyiszletten jöttek el onnét. Talán több is: a 80-as években sokan gondolták, hogy tényleg nemzetközi kötelezettséget teljesítenek a hegyek közt a tinédzserek.

Fjodor Bondarcsuk, a sokszorosan díjazott szovjet filmrendező, Szergej Bondarcsuk fia 9 millió dollárból készíthette el 2005-ben a 9. század (9-ja rota) című filmet - ezzel debütált a pályán -, amely horribilis büdzséjének hála látványos lett, és ütős nagyon. (Egyetlen repülőgép-balesetre 450 ezer dollárt költöttek.) És visszahozta a pénzt simán. Nem sorolom az adatokat, csak a legfrissebbet mondom: ősszel adták ki Oroszországban a hivatalos dvd-t, és egy hónap alatt másfél millió példány fogyott belőle. Mindez a legfejlettebb kalózkultúra országában.

Based on a true story, a 345-ös légidesszant ezred 9. századát a szovjet invázió kezdetén az elsők között dobták át Afganisztánba, és ott maradt végig. A sorkatonák cserélődtek, nemcsak azért, mert hullottak, hanem azért is, mert akkoriban két évet kellett kihúzniuk a 18-20 éves kölyköknek egyenruhában.

Tucatnyi katona történetét mondja el a film - akiket szerencsére nem harmincéves férfiak játszanak. Minden a bevonulás napján kezdődik, a visszatéréskor végződik, ami közben van, az látvány, vér, veríték, halál. A fiúk fiatalok, a hegyek gyönyörűek, a dusmánok szemetek, a sors kegyetlen, a dramaturgia perfekt. Nem érzelgős pacifista izé ez, hanem hatásosra formált háborús mozi, amelynek végén persze el lehet érzékenyülni. Működik.

Zsmurki

Alekszej Balabanov nem ment nyugdíjba sikerei csúcsán, hanem olyan filmet készített, amilyet még sohasem. A két Testvér és a Háború közül humor jószerével csak a közbülsőben volt. Miközben a Bodrov-játszotta Danyila Bagrov, a gyerekarcú russian hero leigázta Amerikát, lehetett nevetni is, de nem ez volt a lényeg, hanem az igazság. Meg az ideológia: miszerint az oroszok nem rosszabbak és pláne nem gyengébbek, mint az amerikaiak. Hanem.

A 2005-ös Zsmurkiban (Bújócska, Szembekötősdi, Csikicsuki, Ipiapacs, tessék választani) viszont a röhögés visz mindent. Valamint a sztárparádé. Alekszej Panyintól Szergej Makoveckijen, Kirill Pirogovon és Viktor Szuhorukovon - a rendező kedvenc színészein - át Nyikita Mihalkovig, aki rég komédiázhatott utoljára akkorát, mint a nagy pofájú ősgengszter szerepében.

Balabanov azt gondolhatta, ő is tud Tarantino- vagy Guy Ritchie-fimet készíteni - és tud. Ehhez a 90-es évek elejei orosz vidék - a tőke kezdeti felhalmozásának időszaka - adta a hátteret. A mese egy ide-oda vándorló aktatáska és annak tartalma körül bonyolódik, amelyet két közrendű banditának kell eljuttatnia innen oda - és sokan mások is szeretnék magukénak tudni. Hol felváltva, hol egyszerre üt a verbális humor és a helyzetkomikum, frenetikusak a párbeszédek és a monológok, eredeti a tanulság. Egyebek közt megtudjuk, hogy aki lila zakóban jár, abból nem lesz parlamenti képviselő.

Az első Testvérben Balabanov olyan rusnyának mutatta Pétervárt, amilyennek azt az egyébként gyönyörű várost nemigen látta korábban senki. A Zsmurkiban Nyizsnyij Novgorod ilyen - bár nem kizárt, hogy ex-Gorkij eleve nem szép. Szóval, képileg is rendben van a film. Olyan, hogy alig van vége, az embörnek kedve támad újranézni máris. Mint a Pulp Fictiont anno.

Bumer

Pjotr Buszlov 2003-as Bumerje nagyjából akkora dobás, mint a már többször hivatkozott Testvér volt. A Bumer a BMW az orosz szlengben - a Mersz alatt meg Mercedest kell érteni, ki gondolta volna -, és egy frissen lopott, finom hangú 750-es a történet főszereplője. És négy fiatal, középkategóriás bandita, akik közül az egyik véletlenül nekiszalad néhány nála erősebbnek, aminek súlyos következményei lesznek.

Rokonszenves antihőseinknek menekülniük kell Moszkvából, amiből klasszikus road movie kerekedik, sok nyomasztó helyszínnel, acélosan kék-fekete képekkel, feszes stílusban, zseniális soundtrackkel. (Amelyet jórészt Szergej Snurov szerzett, aki 2006 nyarán koncertezett a Szigeten a Leningráddal.) Buszlov úgy suspense-el, mintha Hitchcock legjobb szláv tanítványa lenne, szorítja a gyomrot a feszültség. Kőkemény kultfilm ez, amely ügyesen elkerül minden lehetséges buktatót, nincs nyafogás, nincs hatásvadászat, csak hatás, és happy end sincs.

Ezt nem én találtam ki: az Antikillerben olyanok a gengszterek, amilyennek ők szeretnék látni magukat, és a mozinézők őket, a Bumerben meg olyanok, amilyenek az úgynevezett valóságban. Ahogyan a Testvérnek vagy az Antikillernek, úgy a Bumernek is el kellett készíteni a folytatását. Sajnos. A Bumer 2 - amely a négyes fogat egy (két) tagjának további életét és munkásságát énekelte meg; harmadik rész nem lesz - érzelgős, szentimentális, ostoba giccs. Tragikusan gyenge.

Ebből is látszik, az oroszok sem csak remekműveket készítenek. Ellenben amint bizonygatni próbáltam hosszasan, egészen jókat is. Vörös fark: nem lenne hülyeség egyiket-másikat bemutatni a magyar popkornzabálóknak.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
Úgy fordították előnyükre a világválságot, mint senki más

Úgy fordították előnyükre a világválságot, mint senki más

Talán egyetlen nemzedéket sem érintett annyira a változás, mint az Y generációt.

március 21., 16:05

  • Kultúr
Felesége utolsó gondolatait osztotta meg Cserhalmi György

Felesége utolsó gondolatait osztotta meg Cserhalmi György

A nemzet színésze kilenc éve veszítette el korábbi párját.

március 22., 15:43

  • Kultúr
Szívszorító kéréssel fordult a rendőrséghez Gene Hackman lánya

Szívszorító kéréssel fordult a rendőrséghez Gene Hackman lánya

Telefonon beszélt a hatóságokkal, miután holtan találtak a sztárpárra.

március 22., 14:04

  • Kultúr
A Tesco-hűségkártya lassan gyilkol

A Tesco-hűségkártya lassan gyilkol

Aki kiváltja, búmer, aki ellenáll, lúzer.

tegnap, 20:42

  • Kultúr
Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott

Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott

A színész a mai televíziózásról is kifejtette a véleményét.

március 22., 06:03

  • Kultúr
Sárközi Ákos: Én vagyok az elszenvedője minden trollkodásnak

Sárközi Ákos: Én vagyok az elszenvedője minden trollkodásnak

A séf meglepő dolgokat talált az ételekben.

március 22., 09:49

  • Kultúr
Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre

Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre

Mennyire ismeri Goethét, a nőcsábász kalandort, aki megreformálta az udvart és az irodalmat?

március 22., 05:50

  • Címlapon
Németh Hunor: Koppenhágában nőttem fel, de a szívem magyar maradt

Németh Hunor: Koppenhágában nőttem fel, de a szívem magyar maradt

A kilenc évvel ezelőtti osztrákverésnek köszönhetjük a magyar futball egyik legnagyobb ígéretét.

tegnap, 20:42

  • Kultúr
Sós Bálint Dániel: 100 millió forint közpénzről beszélünk, nagy volt a felelősség

Sós Bálint Dániel: 100 millió forint közpénzről beszélünk, nagy volt a felelősség

A Berlini Filmfesztiválon bemutatkozó rendező-forgatókönyvírót filmje hátteréről kérdeztük.

március 22., 15:16

  • Kultúr
Mész az utcán, nevetnek rád, de nem tudják, hogy benned van József Attila

Mész az utcán, nevetnek rád, de nem tudják, hogy benned van József Attila

Ez az őrület egy formája.

március 22., 11:20

  • Kultúr
Közzétették az első jeleneteket Leonardo DiCaprio új filmjéből, ami címet is kapott

Közzétették az első jeleneteket Leonardo DiCaprio új filmjéből, ami címet is kapott

Látott már terhes anyát gépfegyverrel lövöldözni?

március 22., 19:59

  • Kultúr
Ellopták és eladták Eminem több tucat kiadatlan dalát

Ellopták és eladták Eminem több tucat kiadatlan dalát

Egy férfit már meg is vádoltak az ügyben.

március 21., 12:31

  • Címlapon
Biztonsági őr akadályozta meg, hogy bejusson a rabbi a Kazinczy utcai zsinagógába

Biztonsági őr akadályozta meg, hogy bejusson a rabbi a Kazinczy utcai zsinagógába

Emiatt az utcán imádkoztak az ortodox főrabbival szolidaritást vállalók.

tegnap, 16:38

  • Kultúr
Bojkottálja az Egyesült Államokat Donald Trump miatt a neves magyar zongorista

Bojkottálja az Egyesült Államokat Donald Trump miatt a neves magyar zongorista

Lemondta jövő tavaszi fellépéseit.

március 20., 09:37

  • Kultúr
Még annál is borzasztóbb lett az új Hófehérke-film, mint amire számítottunk

Még annál is borzasztóbb lett az új Hófehérke-film, mint amire számítottunk

A Disney most megint meggyalázott egy sokak által imádott meseklasszikust.

március 22., 19:22

  • Kultúr
A Sziget Fesztiválon éled újra a Hajógyári aranykorának klubélete

A Sziget Fesztiválon éled újra a Hajógyári aranykorának klubélete

A fesztivál egy külön negyedet nyit az elektronikus zene szerelmeseinek.

március 21., 13:28

  • Kultúr
Eladóvá vált a Bourne-franchise, miután a Universal elvesztette a jogait

Eladóvá vált a Bourne-franchise, miután a Universal elvesztette a jogait

A Skydance, az Apple és a Netflix is a potenciális vevők közt szerepel.

március 22., 21:22

  • Kultúr
Kisebb lázadás tört ki Takaró Mihályék kitüntetése miatt

Kisebb lázadás tört ki Takaró Mihályék kitüntetése miatt

Tompa Andrea, Tóth Krisztina és Garaczi László is beállt a Szépírók Társasága mögé.

március 20., 08:27

  • Kultúr
Metál a harcmezőről: amikor Tolsztoj és Kafka találkozik a páncéltörő rakétákkal

Metál a harcmezőről: amikor Tolsztoj és Kafka találkozik a páncéltörő rakétákkal

Ha egy ország harcban áll, nem táncdalokra van szüksége.

március 21., 15:33

  • Kultúr
Hogyan mondjuk el a gyerekeknek, hogy apa megcsalta anyát, anya megcsalta apát

Hogyan mondjuk el a gyerekeknek, hogy apa megcsalta anyát, anya megcsalta apát

A Főhős Te vagy! sorozat az Indexen, a regényfolyam epizódjainak nyitott a vége, szavazzon a folytatásról!

március 20., 12:56

  • Kultúr
„Mindaz, amit értékesnek tartanak életemben, Magyarországról származik”

„Mindaz, amit értékesnek tartanak életemben, Magyarországról származik”

André Kertész Szigetbecsének ajándékozott képeiből nyílt kiállítás a Capa Központban.

március 20., 21:20

  • Kultúr
A Hunyadi-sorozat főszereplője az ágyjelenetekről: Nem vagyok szégyenlős, de nagyon kemény munka

A Hunyadi-sorozat főszereplője az ágyjelenetekről: Nem vagyok szégyenlős, de nagyon kemény munka

A színésznek lustaságát is le kellett győznie a szerep kedvéért.

március 21., 12:13

  • Címlapon
Mindenre gondoltak a tervezők, csak erre nem: újabb probléma merült fel a csernobili szarkofágnál

Mindenre gondoltak a tervezők, csak erre nem: újabb probléma merült fel a csernobili szarkofágnál

A lángok után most újabb problémával kell szembenézni, amire egyelőre nincs megoldás.

tegnap, 18:57

  • Kultúr
A nőnek csak kussolni volt szabad – film, amely lenyomta a Barbie-t és az Oppenheimert is

A nőnek csak kussolni volt szabad – film, amely lenyomta a Barbie-t és az Oppenheimert is

A verés állandó, a nő cselédnek sem jó.

március 21., 09:52

  • Kultúr
Nádasdy Ádám: Bár volna homoszexuális propaganda, én örülnék a legjobban

Nádasdy Ádám: Bár volna homoszexuális propaganda, én örülnék a legjobban

Az író szerint szégyen, amit a Fidesz csinál.

március 20., 12:01

  • Kultúr
A nők fekete kendőben ebédelnek, miközben Edith Piaf szól a szökőkútból

A nők fekete kendőben ebédelnek, miközben Edith Piaf szól a szökőkútból

A világ legmagasabb épületétől a legkedvesebb pincérekig.

március 20., 15:38