Képregény, erőszak, sértett Tarantino

2005.05.20. 13:50
Salma Hayek Robert Rodriguez beépített embere a zsűriben? Mickey Rourke szeretne női kecsességgel mozogni? Bemutatták Cannes-ban az év egyik szenzációját, a Sin City-t, miközben Bruce Willis főszereplő és Quentin Tarantino társrendező otthon pattogatottkukoricáztak. Helyszíni tudósítás.
A Sin City kultképregényből készült film Cannes-i sajtótájékoztatóján a három főhősből csak kettő: Clive Owen, és Mickey Rourke jelent meg, a nyugdíj előtt álló detektívet alakító Bruce Willis a híresztelésekkel ellentétben otthon maradt, de itt volt helyette pár mellékszereplő: a Kill Bill 2.-ben visszatért Michael Madsen és a szótlan Benicio Del Toro. A hosszú asztalnál helyet foglalt még a női főszereplő Jessica Alba, Brittany Murphy, valamint a kultképregény szerzője és társrendezője Frank Miller és az asztalfőn hatalmas barna cowboykalapban (a feketét az esti díszbemutatóra tartogatta) Robert Rodriguez rendező ült.

A stáblistán "meghívott rendező"-ként szereplő Quentin Tarantino viszont szintén otthon maradt. A híresztelések szerint Tarantinót, mint tavalyi zsűrielnököt zavarta, hogy a fesztiváligazgató "esztétikai szempontokra" hivatkozva megkérdőjelezte, hogy a Fahrenheit 9/11 jogosan kapta-e a 2004-es fődíjat.

Főszerepben a bluebox

Az esti díszvetítésen Cannes-ban
Nézze meg képeinket!
De térjünk vissza a sajtótájékoztatóra. Rodriguez arra a nyitókérdésre, hogy nemsokára gyerekei keresztanyjának, Salma Hayeknek köszönhetően, aki a fesztivál idei zsűritagja, akár Arany Pálmával a kezében nyilatkozhat, ezt válaszolta: "Inkább abban reménykedem, hogy nem fog negatívan diszkrimálni. Az ilyesmiben nagyon szigorú."

A sajtótájékoztató elején aztán az egész stáb a film digitális képi világát kezdte magasztalni. Clive Owen aki, mint minden színész a filmben, zöld háttér előtt játszott "teljesen meg volt döbbenve" a végeredményen. Michael Madsen is áradozott: "fantasztikus, felejthetetlen, még nem láttam ehhez foghatót". És a képregények legnagyobb élő legendája, a Sin City eredeti szerzője Frank Miller is csatlakozott hozzájuk: "Amikor láttam, nem hittem el, hogy ezt mi csináltuk."

"Mikor Madson és Willis az egyik jelenetben egy autóban vannak, valójában két ládán ültek, és egyikük forgatta a kormányt - hozott fel egy példát a forgatásról Rodriguez. - De közben emberként, színészként voltak jelen, s így könnyen létrejött köztük a kapcsolat." "A környezetet képregényekből amúgy is ismertük, nem volt nehéz hozzáképzelni - magyarázta Jessica Alba. - Ráadásul egyes jeleneteket egy az egyben át is ültettek a könyvből, nem is volt szükség akkora fantáziára a beleéléshez."

Támadnak a gyerekek!

Sin City
A Sin City a digitális filmezés végső győzelme. Robert Rodriguez ugyanis egy mainstream filmben bizonyította be, hogy a számítógépes technikát nem csak mesevilágok valószerű megjelenítésére (Star Wars) vagy rajzfilmek valóságtól elrugaszkodott elemeinek az ábrázolására lehet használni. Valós szereplőkkel forgatott filmben egy teljesen eredeti, sajátos, végletekig stilizált és mégis filmszerű képi világot teremt vele. A film különlegessége abból fakad, hogy minden a képregények világára emlékeztet. A filmben megjelenő végletekig brutális erőszak éppen a nagy kihagyásokkal dolgozó vágás, a képregények módjára villanásszerűen kinagyított részletek, vagy a környezetükből ikonszerűen kiemelt elemek elidegenítő, eltávolító hatása miatt válik elviselhetővé.
Az újságírók ezután inkább az erőszak kérdése felé irányították a beszélgetést: "Jaj, ezt túl gyakran használjuk! - válaszolta Miller. - Ezen az alapon Bugs Bunnyt is erőszakosnak kellene tartanunk." "Ráadásul itt egy stilizált környezet veszi körül az erőszakot, emiatt már a cenzúrával sem volt gondunk - csatlakozott Rodriguez, majd hozzátette: - A Sin City valójában egy film noir."

Aztán egyszer csak felcsattant: "Különben is szeretném látni azt a gyereket, aki Supermannek képzelve magát kiugrik az ablakon." Erre az asztal széléről megszólalt Madsen: "Bocs, de most láthatsz. Gyerekkoromban Supermanként gyakran ezt csináltam."

Tarantino, az ihletforrás

Aztán a fesztiválról hiányzó Tarantinóról érkezett egy kérdés: "Hogy került a stábba?" "Francis Ford Coppola megjelent egyszer a forgatáson - mesélte Rodriguez , - és mikor meglátta a stúdiót, felkiáltott: mindig is ezt szerettem volna, egy olyan környezetet, ahol rendezők és színészek együtt kísérleti filmet csinálnak. Ekkor döntöttem el, hogy meghívom Tarantinót."

A "meghívott rendezőről" távollétében is beszéltek, persze szuperlatívuszokban . "Amíg nem volt jelen, addig is jó volt, de csak egy tisztán egészséges alkotói légkör - magyarázta Owen, aki a hajdani fotóriportert játssza a filmben -, de amikor becsöppent Tarantino, a jelenléte olyan volt, mint egy új ihletforrás."

Jessica Alba a Sin City plakátján
Klikk a képre!
Innen már nem volt megállás, a színészek elkezdték egymást szemtől szembe is dicsérgetni: Brittany Murphy arról beszélt, hogy Mickey Rourke-nak ez élete legjobb szerepe. Ugyanis egy teljesen eltorzult arcú, bosszúálló gengsztert játszik. De Rourke hozzátette, "Inkább olyan kecsesen szeretnék járni, mint Jessica".

Lesz folytatás

Rodriguez végül kész tényként beszélt a film folytatásáról. Hogy pontosan mely Frank Miller-könyvekből fog készülni, azt nem tudta vagy nem akarta elárulni, de a színészek nagyrésze megmarad.

"Uram, nem adná kölcsön a kameráját?" - szólt oda az egyik tévé operatőrnek, utalva arra, hogy akár most is elkezdhetné a forgatást. Persze elhangzott a kérdés, hogy a most rendkívül eredetinek ható képi világ, ha megismétlődik, nem válik-e unalmassá, de a jelenlévő stáb válasza erre egy egyértelmű "no" volt.