További Cikkek cikkek
A BVSC-ben vették fel a melbourne-i és a Hajósban a szovjet mérkőzéseket, de a margitszigeti uszodán nem sokat változtattak, a korabeli szovjet és magyar zászló lóg egymás társaságában az épület falán, a háttérben építkeznek. A szerelem és a vízilabda szövi át az 1956-os eseményeket Goda Krisztina új, Szabadság, Szerelem című filmjében, amelyet az ötvenedik évfordulón, 2006. október 23-án mutatnak be.
A jelenet szerint a magyar vízilabda-válogatott edzése zajlik, bár ebből nem sokat látni, főleg a felvételek közti időt használják ki arra, hogy a véletlenül a kapuban lévő szereplőt meglőjék a labdával. Fenyő Iván, Csányi Sándor, Kolovratnik Krisztián, valamint Szécsi Zoltán és Székely Bulcsú olimpiai bajnokok játsszák a magyar csapatot, vagyis közlekednek ki-be a medencéből, míg a szovjetekhez került Czapkó Antal színész és Kiss Gergő olimpiai bajnok. Kimászni nehéz vagy csak hitelesen alakítja Csányi Sándor az edzésen elfáradt magyar sportoló szerepét, majd a rendező kérése szerint dideregni kezd.
Jut eszembe: a Kontroll nagy sínfutó versenyében a jó ütemű kimászással éli túl a metró pusztító sebességét Csányi, úgy tűnik karrierjének visszatérő momentuma ez, a filmszakokon majd lehet elemezni. Most is kapaszkodik, mint aki az életéért küzd, egyre fáradtabban mászik ki-be.
A válogatott edzőjét alakító Gesztesi Károly szalmakalapban és külön erre a filmre gyártott klasszikus-vörös mackómelegítőjében ül feltett lábbal. Láthatóan lefogyott, a helyszíni információim ezt megerősítették, sőt volt, aki szerint a szerep kedvéért, ami jól hangzik. A jelenetben most közli a srácokkal, hogy a Vörös Csillag szállóba költöznek, de nőt senki nem vihet magával, majd átkarolja Szécsi Zoltánt, az igazi és a fiktív válogatott kapusát és elindulnak az öltözőbe- és még vagy ötször, majd egy másik beállásban edzést vezényel. Két jelenet között a majdnem minden magyar filmben feltűnő színész elfeküdt a padon, szalmakalapját az arcára húzta és pihent, de amikor be kellett állnia, újra elemében volt: külön kérik, hogy senki ne ugorjon be a vízbe, de Gesztesi viccesen meglöki Kolovratnik Krisztiánt, aki majdnem beesik. Mókásan telik a forgatás.
Taposni öröm
Az edzések hangulatát volt idejük megszokni a színészeknek, amikor Benedek Tibor és Fodor Rajmund olimpiai bajnokok két hónapon keresztül heti négy alkalommal vezényeltek nekik tréningeket. A srácok tapostak, dobtak, úsztak, ahogy annak lennie kell, hogy "ne látszódjon, hogy soha sem fogtak még labdát"- mondta a vízilabdás jelenetek szakértője, Benedek Tibor. Fenyő Iván szerint elég komoly és kemény edzések voltak, és ugyan vízilabdázó nem lett belőle, de mindvégig megtettek mindent színésztársaival, hogy hihetően álljon a kezükben a labda.
A film készítői megkérték Benedeket arra is, hogy próbálja meg rekonstruálni a meccset az archív anyagok és az akkori játékosok elbeszélései alapján, mivel nem minden gólról lehetett pontosan tudni, hogyan született. Benedek elmondta, a vízilabda teljesen más volt akkoriban, nehezebb volt a labda és nem volt támadóidő, így az öt perces támadásokat a Szabadság, szerelemben sűríteni és gyorsítani kellett. Benedek most is a parton ül, nézi és ellenőrzi a forgatást, mivel szerinte "a filmesek nem tudják, milyen a vízilabda", ezért kell neki segítenie.
"Öröm volt az edzéseket végig csinálni, ajándék volt Benedek Tiborral és a többiekkel dolgozni"- kezdi el élménybeszámolóját Fenyő Iván. A színész Szabó Karcsi, vízilabdás élsportolót játssza, akinek karakteréről elmondta, "egy érési folyamaton megy keresztül, megismerkedik az élet mélyebb dolgaival, rájön, mi fontos az életében". Szabó Karcsi életében Falk Viki (Dobó Kata) szerelme lesz fontos, akinek, mint megtudtam, a forgatókönyvírók nem írtak vizi (bikinis) jelenetet.
Molnár "Papesz" Tamás is megérkezik, leteríti válogatott köntösét, és a forgatástól mit sem zavartatva jegyzetelni kezd a spirálfüzetében, majd nem sokkal később Fodor Rajmund csatlakozik hozzá, aki rögtön feltalálja magát, és leveti pólóját a tűző napon. A stáb legnagyobb kincse a naptej, kézről-kézre jár, mindenki kenegeti magát. A hosszú ideig tartó átállás alatt megjelenik a teljesen beöltözött Csányi, akinek jobb szeme alatt egy hatalmas monokli díszeleg. A sminkest dícséri, hogy az egy-két ütést már álló vízilabdázók sokáig azt hiszik igazi, csak nem tudták eltüntetni. Egy hölgy hozza utána a kabátját és a sálját, hiszen október van, meg ne fázzon.
Az ötven naposra tervezett forgatásnak ez a harminchetedik napja, és még olyan nagy akciójelenetek vannak hátra, mint a rádió ostroma, a parlamenti sortűz, ahol hat tankot is bevetnek majd, illetve egy teherautós üldözés és egy tankcsapda.