Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
"Győzike főzik-e" - lép oda egy fotós bazsajogva Sebeők Jánoshoz, aki hatalmas kabátban és hótaposóban érkezik a Tabán mozihoz a kezében egy régi típusú Tej feliratú zacskóval. Soma Mamagésa rögtön köszönti celebtársát: "Megérkeztél légpárnáidon, Jánosom?" Majd Sebeők kihasználva az alkalmat, rögtön elkezd a fotósoknak vetkőzni a WC előtt, ahol óvszert oszt egy festett mellű lány. A sajtóanyag kézhez vételekor kellett volna gyanakodni, amiben azt írták, hogy "Sebeők János beszél szüzessége elvesztéséről", míg a filmről azt olvashattuk: "Woody Allen-es irónia, műmacsóval és reális prédacsajszival."
A magyar pite
A film író-rendezője, Kovács István eközben a mozi előtt cigarettázik a főszereplőnővel, Kenéz Anikóval. Kérdésünkre elárulta, hogy 150-200 ezer forintból hozták össze a filmet tavasszal, amit több kisebb-nagyobb fesztiválsiker miatt néhány art-moziban műsorra tűznek novembertől. A Szűzijáték egy igazi low-budget film, ami ráérezve az emberek szüzesség-parájára, benyomult a szinte érintetlen piaci szegmensbe: a pinás-romantikusba. Az eddigi hazai próbálkozások úttörője Gregor Bernadett és az aranypénisz volt (Tibor vagyok, de hódítani akarok), most néhány jelenet erejéig besegít Antal Imre, Hajós András és Scherer Péter.
Jánosom és a szüzesség
"Milyen kis tünci mozi" - kezd bele a megnyitóbeszédébe Soma, miután beterelték a harminc fős közönséget a terembe. Itt fogtunk először gyanút, hogy valami nem stimmel, mivel a közönség főleg az ismerősökből és az alkotókból áll. A film után szinte minden nézőt be tudtam azonosítani.
"Hitből és szeretetből készült a film. Ezt követendő példának tartom, mert sok nyafogás van itthon" - jellemzi Soma a film elkészítésének hátterét, amit nagyjából minden mondatban megismétel. Soma a rendező minden egyes díjáról és kisdobos kitüntetéséről beszámol. A monotóniát Sebeők töri meg: "És ez nem Brezsnyev életrajza, e mögött teljesítmény van." Ezután Soma belezavarodik a felolvasásba, és tévébemondóként folytatja a bemutatót. Forgolódni kezdek, hátha van rejtett kamera.
"Na, ebből dugás lesz" - idézte Soma tizenöt éves fiát, Lázárt, akivel együtt nézték meg otthon a filmet, és láthatóan jól megértette az alapszituációt a gyermek, bár ennek a mondatnak a beigazolásához másfél órát kellett szenvednie. "A szüzesség elvesztése téged is érint, Jánosom" - hozza kellemetlen helyzetbe Sebeőköt Soma. Felmerül bennem, hogy a médiafilozófus még szűz. Soma szerint a film "filozofikus, szórakoztató, reális és szürreális", és a szexről szól, ezért a zárásként elpuffogtatott Lenin-parafrázison már nem lepődünk meg: "Élveztem a filmet. Élveztem, élvezek, élvezni fogok".
Gyurcsány és az ellenállás
Ekkor következett Sebeők János, aki bulvárértelmiségiként rögtön egy borzalmas középiskolai óra hangulatát teremti meg: fel-alá járkálva magyaráz, néha a gondolati hangsúlyokon felemeli a mutatóujját, mint a "filmben lesz kex is" poénnál (mutatóujj fel!). Persze, minden nyilvános beszéd csak alkalom a politikai gondolatok kifejtésére, így volt ez itt is: "Attól magyar a film, hogy ezt a szirupos, sikerorientált filmet belehelyezi egy barátságos térbe, ide Magyarországra, ahol semmi sem olyan, mint amilyennek látszik". Ekkor politizálni kezd, amivel egyenes arányban nő a mutatóujj felemelések száma is: "Át vagyunk verve, az egész egy kész átverés show. Csak annyit mondok, Gyur-csány. Nem az van a pitében, ami a használati utasításban áll." Közben a közönség kínjában kacarászik az előadón, aki láthatóan örül a lehetőségnek: "Működésképtelen és idegbeteg magyar modellben játszódik ez. Erkölcsileg megrokkant minden és mégis: itt élned, halnod kell." (Mutatóujj fel!)
Sebeők megérezhette, hogy kicsit eltért a tárgytól, ezért lazán visszakanyarodik eredeti témájához, és az alkotót a globalizmus szabad magyar harcosaként írja le, bár a film után nekem inkább tűnt Dugovics Titusznak: "Amikor a magyarságról van szó, akkor így legyünk magyarok: egy karddal merjünk nekimenni a szélmalomnak. Kovács István cáfolja azt, hogy mindenkit pórázon tartanak a kulturális centrumok." (Mutatóujj fel!)
Szűzűző Kft.
Abbahagyja vagy csak levegőt vesz, nem tudom, de elkezdődik a DVD-ről vetített Szűzijáték, ami lehetne jó film, ha legalább a felesleges faszos poénokat kivágják (például a kolbászos tükörtojás is pénisz-alakú). A történet arról a lányról szól, akit csak az érettségi tablón veszünk észre a középiskolában, de huszonhét évesen minden vágya, hogy bekapjon egy merev péniszt, mint azt az első, álomjelenet is mutatja. Ehhez jön még az a fiú, akit a tablón sem venni észre, erőltetett nagymama imádata van, és egyetlen lány sem izgatja fel. Ők ketten közös albérletbe kerülnek, ahol rájönnek, mennyire szerencsétlenek, és igenis el tudják veszteni a szüzességüket. És itt jönnének a vicces kalandok, amik nagyon kellemetlenek: a fiú a nemi szervére ragasztja véletlenül a plüssnyuszit, úgy szedi fel egy csaj, a lány pedig egy meleg sráccal próbálkozik, aki kutyaként veti rá magát a fiúra. A kudarcok miatt a Szűzűző Kft. szolgáltatásait veszik igénybe. A film végén a két unalmas, szürke fiatal teljesen egymásra unnak. Ilyen lenne a magyar társadalom, amikor a tizenöt évesek vad szexpartikat tartanak kémia óra után? Átvertek minket, be kell valljuk.