További Kritika cikkek
A fiatal lány már kijött a szülői házból, még nincs férje, de már elég önálló ahhoz, hogy munkát és jövendőbelit keressen. Körülbelül annyira emancipált a mi kis Terézanyunk, mint Tolnay Klári, aki Turay Ida egyik barátnőjeként rosszabb volt a kelleténél, legalábbis úgy emlékszem, volt, hogy nem is aludt otthon.
Rácz Zsuzsa kiszállt
Modernebb felhangot várnánk egy mai filmtől, de hát ez inkább egy hagyományos magyar romantikus film, mint egy külföldi szinglifilm mintájára magyarosított darab. Bár nem kerülhetjük meg Bridget Jones ihlette Terézanyu könyvet sem, még ha a szerző Rácz Zsuzsa el is utazott Londonba, hogy a producerrel történt nézeteltéréseivel és autonóm személyiségével ne zavarja a premier körüli felhajtást, mégis csak az ő regénye alapján, azonos címmel, egy Terézanyuról szóló filmet nézünk.
Szóval ne kerüljük meg a könyvet: az eredeti Terézanyu attól Terézanyu, hogy mélyérzésű, és erre alibije is van (beteg volt, az öccse pedig drogos volt), de főként, hogy a férfiak - korban is - az anyjukat látják benne, ezért nem dugják meg. Ezzel szemben itt van Hámori Gabriella, akiről eleinte azt hittem, Rácz Zsuzsa szeretné ilyennek látni magát, de valójában a férfi rendező, társalkotó operatőr és producer szeretné ilyennek látni a főhőst: egy fiatal védelemre szoruló, szép és aranyos, nőnek, akit néha egy-egy nehezebb pillanatában a nézők is megsimogatnának, szegény, kicsi Vuk, ne sírj!
A Terézanyu-film főhőse a kis Vuk
Mert mi Vukot nézzük, és nem Terézanyut. A Vuk írója, Rigó Béla - aki a Terézanyu forgatókönyvírója egyben - remekül meglátta mindehhez azt az egy sort, amit kiemelhetett a könyvből és beépített Terézanyu jellemébe: a regény 75. oldalán Kéki Kata úgy érzi magát, mint Vuk: kicsi, éhes, és fáradt. A többi 300 oldalon nem érzi magát úgy, ezért azok a Terézanyu-forgatókönyvből egyszerűen ki lettek húzva.
Persze Rigó a könyv mozaikos jelenetsorából sodró lendületű filmet írt a hagyományos kategóriában, amiben, ismétlem, régen nem láthattunk még ilyen profi filmet.
Miközben meghatódunk, és, vagy zavarban vagyunk a néha túlzottan csöpögős melodramatikus részek alatt, majd nevetünk a tízpercenként elsütött jobb poénokon, felfedezhetünk némi hasonlóságot a könyvvel, és kipipálhatjuk: igen, csatolt identitás megvolt, véres lábborotválás megvolt, stoppolás is, és jé, férfiak is, igen.
A film végére Terézanyu jellemfejlődésen esik át, mert még fiatal, és megteheti, és mert így egy méltó férfit kaphat és továbbléphet a párosak életébe. Csortos Gyula és Kabos Gyula is megnyugodhat Nagy Ervin alias Jávor Pál mellett jó helyen lesz a lányuk.
Rovataink a Facebookon