Utolsó filmjében megbékélt Piszkos Harry

2009.04.19. 10:04 Módosítva: 2009-04-19 11:28:31
Ha egyszer az egymástól elválaszthatatlan két témát, Amerika 20. századi történelmét és a szupermacsó férfit tanítják, akkor Clint Eastwoodot kitolják a katedrára, mint Samut, és mindent el tudnak mondani. A Gran Torinóval búcsúzik a színészettől Clint Eastwood, kár érte.

Minden idők legsikeresebb boxoffice-sikerével búcsúzik a vászontól Clint Eastwood, aki utoljára egybe gyúrta mindazt, amit szeretünk benne: az Egy maréknyi dollárért westernhősét, a Piszkos Harry-k hatalmas Magnumu rendőrét és az utóbbi évek csendesen megőregedő amerikai átlagférfiját, akinek csak a tekintetéből derül ki, hogy régen értette a világot. A Gran Torino a Piszkos Harry hatodik része lehetne (a Charles Bronson-os A bosszúvágyra pedig még jobban bejön a képbe).

2008-ban két filmet forgatott, és mindkettő jó, melyik rendező tud még ilyet? Ráadásul az Elcserélt életek és a Gran Torino közös nevezője az Érthetetlen Amerika, amelyik látszatra a szabadság és az álmok országa, ami valójában az alapokat érintő hazugságokra és elfojtásokra épül.

A nagy elfogadás és egyenlőség látszata mögött persze az emberek félnek a másik idegenségétől, a félelem meg torz képet és gyűlöletet szül. Keménykedő négerek és gengszterkedő dél-koreaiak uralják a békés (értsd: korábban fehér) kertvárost, ahol Walt Kowalski (Clint Eastwood) lakik ezer éve a csillagos sávos lobogó alatt. Ez az érzés ilyen-olyan különbségekkel minden magyar lakosnak ismerős a Magyar Gárda miatt.

A nemzet fura fikció, amihez mindenki ragaszkodik, és mindenki magának akarja a jogot, hogy megmondja, ki tartozik a nemzethez és ki nem. Walt Kowalski is ezt teszi, szigorúan nézve és iszonyú nagyokat köpve, kezében egy puskával juttatja a négerek és dél-koreaiak tudtára, ki hova tartozik.

Egy nap megpróbálják ellopni Kowalski 72-es Gran Torinóját (Starsky és Hutchnak is ilyen volt), de a kicsi sárgát lefüleli, majd kénytelen elfogadni, hogy a srác nála kezd dolgozni büntetésből. A filmben az idegenből ismerős lesz, ami persze így rosszul hangzik, de Clint Eastwood kihámozza ebből az amerikai macsókra vonatkozó tanulságokat. Mert ha valaki, akkor ő az amerikai macsó mítosz, aki A szív hídjaiban is kegyetlen férfi volt. Itt a város önjelölt sheriffjeként megvédi a védtelen dél-koreaiakat, majd bosszút áll úgy, ahogy még soha.

"Your world is nothing more than all the tiny things you've left behind" - énekli a végén a Gran Torinóhoz írt dalát Clint Eastwood, mert ő maga az autó, ha valakinek eddig nem lett volna világos.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?