Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMLegyél szerelmes nő: egyél, imádkozz, szeress
További Kritika cikkek
Túléltem az új Julia Roberts-filmet, ami elsőre komoly, akár férfias teljesítménynek hathat, de legalább megtanultam a Szerelmes Nővé Válás Három Lépcsőfokát. Ha minden jól megy, az út végén Javier Bardem vár rám. Ha nem megy jól, akkor Balin fogok úgy megöregedni, ahogy még senki. Az Ízek, imák, szerelmek egy nőknek szóló könyv és film. Nincs is vele baj (6/10), épp elég film szól úgyis a férfiaknak, például ott van ezen a héten a Feláldozhatók.
Mindenki Julia Roberts egy picit, én is, valószínűleg a mosoly szélességében és a seggméretben különbözünk csak. Jó, valójában a főszereplő, állandóan utazó Liz Gilbertek vagyunk, aki egyszerre egy könyv írója és saját történetének főhőse is, aki keresi az útját, a szavát, a sorsát, mert minden kapcsolatában csak felszámolta magát. És igen, elsősorban nők vagyunk, persze.
A film is Julia Roberts természetessége miatt működik, mert ugyanolyan könnyedén adja a kurvát a Micsoda nőben, mint az anyát az Erin Brockovich-ban. A film főhőseként a monumentálisra és csúszósra épített Maslow-piramist könnyednek látszó bátorsággal mássza meg most is, és ha hiszünk benne, hogy az életünk során fejlődünk vagy valamerre tartunk, akkor ő komolyan halad. Ehhez persze minden egyes szinten pofára kell esnie, a csúcson meg meginognia, de így van ez rendjén.
A Paulo Coelho tételmondataiból építkező Elizabeth Gilbert Ízek, imák, szerelmek című könyve ezért lett világsiker: mert a nők felfedezik benne magukat. A poszt-Bridget Jones korszak legsikeresebb útkereső könyve ez, amelyik mindenre választ és tanácsot próbál adni, milyen nőnek lenni, bevállalni az érzéseket, és keresni saját magunkat. A tanításokat szépen kimondják, hogy fel lehessen írni, írtam is, de a harmincadik perc után belefáradtam. Aki nem akar a saját kárán tanulni, és igazán tanácsfüggő, akkor olvassa el a könyvet, ami nemcsak ezer tanácsot ad a nőknek, de el is magyarázza azokat.
Az oktatási anyag pedig a Szerelmes Nővé Válás Három Lépcsőfoka, amit elsajátítani nem kell félnetek jó lesz, és csak néhány lépésben különbözik a Kill Billben megismert Ötpontos Szívrepesztő Technikától. A nulladik lépés az utazás: mindegy hova, mert bárhova mész, az idegenségben még inkább felfedezed és megérted önmagad. Majd jön az evés, mint első lépcső, mert a testednek mindenre szüksége van, nem csak salátákra! Ezután a lelkedet kell meggyógyítani, amihez az egyik út az ima, de ez a filmben eléggé el van kenve. A spiritualitás azért fontos Liz Gilbertnek, hogy legyen egy pillanat az életében, amikor elhiteti magával, hogy van egy feljebbvaló omnipotens, aki segíteni tud. Egyébként amikor a szerető Javier Bardem feltűnik, akkor nincs már jóga, vagyis az isten a férfi, aki mindent megold. Kicsit fura végkövetkeztetés.
A filmben több fontos férfivel is találkozik Julia Roberts. Az egyik, James Franco, aki szegény az Ananász expressz állandóan beszívott és a Milkben játszott meleg karaktereit gyúrta össze fura füstölő mellett mosolygó fiúvá. Bezzeg Javier Bardem tényleg maga a bikatestű Zeusz, aki könnyes tekintettel hülyíti Európét, hogy másszon a hátára. Aki meg nyilván mászik.
Az Ízek, imák, szerelmek egy hosszú, ezoterikus utazós film rengeteg életvezetési tanáccsal, útifilmekbe illően fotózott helyszínekkel. A Lonely Planet külön utazási tervet állított össze Olaszországba, Indiába és Baliba. A Puskin moziban pedig párhuzamosan ment két teremben a film különböző korosztályú nőkkel, és mindkét teremben imádták. Kedves szekta a rajongótábor. Esznek, utaznak, jógáznak, szeretnek.
Rovataink a Facebookon