Tilla és a gyilkos kancigány

2011.05.24. 11:19 Módosítva: 2011.05.24. 12:38
Rövid a film, én sem húzom sokáig: Tilla cigányos filmje megdöbbentően jó, évek óta nem láttam ilyen klasszat, még egészestésben sem.

Ha van jó tesztelő egy csicskáztatásról szóló, tanyán játszódó filmhez, akkor az én vagyok. Az nem kifejezés, hogy nem érdekelnek a szociális témák: én az alieninváziót meg a Total Recallt szeretem, és előbb veszek jegyet egy 3D-s, animált állatra, mint egy szegényre, ha pedig kiderül, hogy a fővárosban, értelmiségi középosztálybeli körülmények között élő, fiatal filmrendező új munkájának hajléktalanok a főszereplői, legszívesebben felgyújtanám a mozit.

Ehhez képes leültem a székbe, elindult a vetítés, és a Csicska gyorsabban lebilincselt, mint Vásárhelyi Mária a szocdem rabszolgáját. Vannak ilyen filmek,  példának ott van mondjuk a Jackie Brown eleje, ahogy Pam Grier az Across the 110th Street című számra megy befelé a mozgójárdán, hogy megkezdje a munkanapját a repülőtéren: még nem tudunk semmit, nem értünk semmit, de már beszipkázott a hangulat és érzelmileg viszonyulunk az egyelőre tökismeretlen főszereplőhöz.

Ebből a szempontból Tilla ezúttal a szociális alapon történő jogtalan fogva tartás, 8 napon túl gyógyuló erőszak és gyilkosság Tarantinója.

A Csicska óriási húzása az, hogy miközben nézzük, egy pillanatra sem jut az eszünkbe az, ami a film után annál inkább, miszerint milyen bravúros dolog 2010-2011-ben Magyarországon filmet forgatni fehér magyar embert fogva tartó és kínzó cigányról úgy, hogy a rendező ne essen bele egyik nyilvánvaló csapdába sem. Azért nem jut eszünkbe, mert a Csicska annyira sűrű, plasztikus és drámai film, hogy közben egyszerűen nem számít, hogy kinek milyen színű a bőre. A csapdát Tilla azzal kerüli el, hogy természetesen nem mond vagy sugall olyan tartalmatlan hülyeséget, hogy "nem számít, hogy kinek milyen színű a bőre", hanem elénk tesz egy lebilincselő sztorit egy hihetetlenül erőszakos emberről, aki nem akar mást, mint eltartani a családját, de közben olyanná válik, mint egy tanyasi Pol Pot.

Pedig az ember közhelyesen azt is várhatta volna egy kedves, érző szívű, médialiberális fiútól, hogy a filmjében majd túltesz a Százezren Gyöngyöspatáért Facebook-csoport cigányt csak a Rózsakert Pláza parkolójában látott idiótáin is. De Tilla szerencsére nem ezen a pályán játszott.

Az erős hangulat hatalmas részben a zseniális színészi teljesítményt nyújtó Thuróczy Szabolcsnak köszönhető. Majdnem azt írtam, hogy címszereplőnek, pedig ő nem a csicska, hanem a gazdája, dehát ez a film abszolúte róla szól, nem pedig arról a szerencsétlen leépültről. A magyar verzió címe ebből a szempontból kissé félrevezető, angolul érdekes módon viszont a helyükre kerülnek a dolgok és Beast, vagyis Vadállat a címe. Az is igaz, hogy a csicska magyarul igen erős hangulatú szó.

A Csicska olyan, mint a azok a hallucinogén drogok, amiknek valós időben ugyan csak egy negyedóráig tart a hatásuk, de a fogyasztó ezt óráknak érzékeli.

Ebbe a kitágult húsz percbe belefért egy rakás igen erős jelenet, köztük a légpuskával lövöldözős, ami egyenesen hátborzongató és minden idők legerősebb magyar filmjeleneteinek egyike, nem csak a rövidek mezőnyében, hanem úgy egyáltalán.

Az Amerika napfényes nyugati partján lakó Juhász Imre pazar, sötét látványvilágot kreált, a film ritmusa tökéletes, az amatőr cigány mellékszereplők is jók, a Csicska pedig 2011 nagy magyar filmes eseménye a Vad Magyarország című természetfilm mellett.

Amikor a "hivatalos" magyar nagyfilmgyártás éppen összeomlott, a romokon nem dudva nőtt, hanem sokkal jobb filmek, mint amit sokan most siratnak. Tilla pedig most már nem az, aki az első filmje, a Pánik idején volt, vagyis az a külsős csávó, aki valahogy jobbat rendezett, mint a profik, hanem egy zsírprofi, saját jogon.