Helen Mirrenre nem költöttünk adóforintokat
További Kritika cikkek
Bár a Szabó István-filmek az alapos milliő-teremtésről is híresek, a film alig dokumentálja a háttérként szolgáló hatvanas évek Magyarországát. Csak arra a zárt világra koncentrál, amiben a házvezetőnő Emerenc ellátja a regényíró Magda háztartását, és söprögeti a pasaréti Lotz Károly utcai ház elé fújt műhavat, miközben Magda Kossuth-díjat kap.
A két nő kapcsolata annyiban szokatlan, hogy az ismert írónő benne a gyenge, a szegény takarítónő az erős elem, ugyanakkor a közösen átélt események alatt Emerenc is mer gyengének mutatkozni: elárulja Magdának a titkait. Szabó Magda Emerenc alakján keresztül a szeretetről, az elfogadásról és az eltitkolt sebekről írt.
Nehéz feladatra vállalkoztak az alkotók: hisz az írónő és a házvezetőnője különös kapcsolata nehezen filmre vihető, mert érzelemközpontú, akciómentes történet. Ezt a vásznon többnyire elviszi a színészi játék és az arcközeli képek, de a két nő közti konfliktusok alakulásának hiányzó érzelmi íve nélkül nehezen áll össze a kamaradarab. Ami szerencsés változtatás, hogy a könyvben a házvezetőnő majdnem végig fura, értelmezhetetlen alakja a mozi félidejében szerethetővé válik.
Az Ajtó látszólag szerény költségvetéssel bír: a pénz nagy részét valószínűleg az Oscar-díjas főszereplő, Helen Mirren kaphatta, a választásért nem is kárhoztatjuk a szintén Oscar-díjas rendezőt. A királynő című filmből is ismert színésznő ezúttal a magyar házvezetőként remekelt, és már az arcjátékával visszahozta volna a belefektetett adóforintokat.
De a német fél fizette ki Mirrent, ők állták a német-magyar koprodukció költségvetésének hatvan százalékát is. Cserébe egy német színész csatlakozását vártak el, és A mások életé-vel ismertté vált Martina Gedeck nem is volt rossz választás. Ő a másik főszerepet, Magdát alakítja, aki Szabó Magda önéletrajzi ihletésű figurája.
A filmben is szereplő magyar színészekre nem lehet panasz (Andorai Péter, Börcsök Enikő, Szirtes Ági), még Eperjes Károly is majdnem visszafogott volt az írónő férjének karakteréhez.
A ruhák, mint az megszokhattuk a Szabó-filmektől: az általános látványon kívül a jellemábrázolást is árnyalták: a rendező nem véletlenül ragaszkodik régóta Szakács Györgyi jelmeztervezőhöz. A közeli képek idegennek, hidegnek állítják be a szereplőket, ehhez azonban nem illett a Koltai Lajost helyettesítő Ragályi Elemér teremtette idilli képi világ.
A film azoknak, akik nem olvasták az alapjául szolgáló könyvet, megható lehet. Az alkotók szerencsére többnyire kerülték a didaktikusságot, Szabó István valószínűleg nem akart erőltetetten tanítani az erkölcsi tartásról, és arról, hogy felelősséget kell vállalni azért, ha valakinek megismerjük a titkait.
Március 8-án mutatja be itthon a Mokép, holott a magyar forgalmazócég a vezetőváltása óta nem forgalmaz játékfilmet. Korábban biztosra lehetett venni, hogy nyitófilm lesz február 9-én a berlini filmfesztiválon, a film utómunkáját is ehhez időzítették. Végül a 300 000 nézőt vonzó fesztiválra Fliegauf Benedek Csak a szél című alkotását választották.
Hogy szerepel-e külföldi fesztiválon, arra még nem kaphatunk választ, de Németországban áprilisban bemutatják, és ugyanitt a könyvet is kiadják újra.
Interjú Szabó Istvánnal a szemlén:
- Melyik nemzetközi fesztiválon fog szerepelni Az ajtó?
- Még korai megmondani, melyik fesztiválon szerepel, csak a jövő hónapban lesz bemutatva.
- Miért egy egyszerű kamaradarabot választott a filmje témájának?
- Mert engem ez érdekel.
- Helen Mirrent castingon választotta ki?
- Nem kellett castingolni, a film unikális sajátossága, hogy egy arcon megmutasson egy megszülető gondolatot. Mint mindegyik filmemnél, ennél is a közelkép, az emberi arc érdekelt, természetes, hogy olyan témát választok, amiben ez van előtérben. Ehhez egy olyan színésznő kellett, amiben benne van - ahogy Szabó Magda írta - a királyi tartás. Örülünk hogy vállalta.
- És mennyit kapott érte?
- Sosem tudom, hogy mennyit kapnak a színészeim.
- Milyen volt vele dolgozni?
- Fantasztikus. Ő egy nagyon szerény, nagyon művelt, kiváló színész, aki pontosan tudja a rendező kéréseit realizálni.
- Mit szólt filmjének szemlés fogadtatásához?
- Örültem neki, az volt az érzésem, hogy a közönség értette a filmet.
Rovataink a Facebookon